printlogo


کد خبر: 152663تاریخ: 1394/11/6 00:00
نمایندگان مجلس به دستگاه دیپلماسی درباره پیگیری نکردن فاجعه منا تذکر دادند
فراموشی؟
لزوم شکایت از عربستان به مجامع بین‌المللی

گروه اجتماعی: از روزی که کام مسلمانان جهان به دلیل سوءمدیریت عربستان در ادراه امور حج تلخ شد 4 ماه گذشته است اما همچنان 461 خانواده داغدار در انتظار پیگیری حقوقی و رسیدگی به پرونده فاجعه منا هستند. این در حالی است که علاوه بر خانواده قربانیان فاجعه منا سایر افراد جامعه نیز به عنوان یک مطالبه عمومی از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار دارند ضمن پیگیری جدی حقوق از دست رفته قربانیان، اقتدار ایران را روی میز مذاکره با عربستان سعودی نمایان کرده و از تمام توان خود برای به سرانجام رساندن پرونده منا استفاده کند. اما با وجود مطالبات فراوان و تاکید سازمان حج و زیارت بر واگذاری مسؤولیت این اقدام به وزارت امور خارجه، عملکرد چشمگیری که بتواند رضایت خانواده‌های قربانیان فاجعه منا را جلب کند از سوی دیپلمات‌های ایران مشاهده نشده است. در همین حال روز گذشته و به دنبال بازماندن طولانی‌مدت پرونده فاجعه منا روی میز ایران و عربستان، نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر امور خارجه خواهان پیگیری فاجعه منا و موضوع حادثه فرودگاه جده از طریق طرح شکایت از عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی شدند.
تذکر نمایندگان به وزیر امور خارجه
پایان جلسه علنی روز 5 بهمن با قرائت تذکر نمایندگان به مدیران اجرایی کشور گذشت که در جریان این جلسه نمایندگان تهران، ورامین و شیراز به وزیر امورخارجه درباره پیگیری جدی‌تر فاجعه منا تذکر دادند. مهرداد بذرپاش، سیدحسین نقوی‌حسینی و ضرغام صادقی نمایندگان تهران، ورامین و شیراز در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار پیگیری فاجعه منا درباره جان‌باختگان این فاجعه و موضوع حادثه فرودگاه جده از طریق طرح شکایت از عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی شدند.
دستگاه دیپلماسی مسؤول پیگیری فاجعه منا
از دیگر موضوعاتی که همزمان با فاجعه منا بر آن تاکید شد جلوگیری از فراموشی سوءمدیریت عربستان در اداره حج و جان‌باختن 461 ایرانی در روز عید قربان و در سرزمین وحی  است. بر این اساس دستگاه دیپلماسی ماموریت پیدا کرد این پرونده را به فرجام برساند. این موضوعی است که سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز بر آن تاکید داشته است. به گفته اوحدی، با توجه به فرمایشات رهبر حکیم انقلاب در این فاجعه جهانی تنها صدای رسایی که در عربستان بلند شد، صدای جمهوری اسلامی ایران بود که به دنبال تعیین تکلیف بوده و هست. وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به صورت جدی از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم تا پیگیری‌های حقوقی از شهدای منا را انجام دهد، زیرا براساس فرمایشات رهبری و مصوبه دولت، وزارت امور خارجه مسؤول رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی جان‌باخته فاجعه مناست. اوحدی همچنین از تشکیل جلسه با دادستان کل کشور و نمایندگان وزارت امور خارجه خبر داد و افزود: با جدیت پیگیر مباحث حقوقی هستیم، زیرا اعتقاد داریم با وجود قطع رابطه سیاسی با عربستان پیگیری حقوقی از ضروریات است و حق خانواده‌های جان‌باختگان است که حقوق آنها استیفا شود.
سیاهه دادخواهی‌های ایران از عربستان
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به دادخواهی‌های ملی ایران از دولت عربستان اشاره کرد و یادآور شد: 2 سال پیش در زمان عمره، فرود اضطراری یک هواپیما، سبب مرگ 2 زائر ایرانی و جراحت تعدادی دیگر شد.  بنابراظهارات اوحدی، ورود یک دستگاه کامیون به داخل فرودگاه جده که به مرگ و جراحت تعدادی از زائران ایرانی منجر شد، پرونده دیگری است که دستگاه دیپلماسی ایران باید پیگیر آن باشد.  وی، حادثه سقوط جرثقیل که منجر به فوت 11 زائر ایرانی شد را یکی دیگر از دادخواهی‌های ایران عنوان کرد و بیان داشت: عربستان در آن حادثه اعلام کرد، دیه و خسارت جان‌باختگان و مجروحان را پرداخت می‌کند، حتی مبلغ دیه را در رسانه‌های خود اعلام کرد، امیدواریم با پیگیری جدی دستگاه دیپلماسی ایران این پرونده نیز به نتیجه قطعی برسد. گفتنی است علاوه بر موارد اشاره شده، پرونده 2 پلیس فاسد سعودی هم باید از طرف وزارت امور خارجه
پیگیری شود.


Page Generated in 0/0053 sec