printlogo


کد خبر: 152695تاریخ: 1394/11/7 00:00
دیپلماسی

نشست چهار جانبه بحرین، عربستان
 امارات و مصر با موضوع ایران
وزرای خارجه امارات، بحرین، عربستان سعودی و مصر، روز دوشنبه نشستی را با حضور دبیرکل اتحادیه عرب برای بررسی تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان برگزار کردند. به گزارش تسنیم، وزرای خارجه امارات، بحرین، مصر و عربستان سعودی، روز دوشنبه در ابوظبی نشستی را برای بررسی تحولات اخیر در روابط تهران و ریاض برگزار کردند. خبرگزاری رسمی امارات (وام) نوشت، مشارکت‌کنندگان در این نشست که «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور داشت، راه‌های جلوگیری از آنچه را «دخالت ایران در مسائل داخلی کشورهای عربی» نامیده شده است بررسی کردند. پس از اینکه عربستان سعودی آیت‌الله شیخ نمر باقرالنمر را اعدام کرد، این اقدام عربستان با واکنش‌هایی در سطح منطقه و جهان روبه‌رو شد. اعدام شیخ نمرالنمر، خشم کشورهای اسلامی منطقه را به دنبال داشته است. در ایران نیز در اعتراض به اعدام شیخ النمر اعتراض‌های گسترده‌ای صورت گرفت و گروهی در تهران به سفارتخانه  و در مشهد نیز به کنسولگری عربستان حمله کردند.

آمریکا و اسرائیل علیه ایران همکاری کنند
وزیر پیشین خارجه آمریکا در سخنانی ضد ایرانی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به همکاری با یکدیگر ترغیب کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هیلاری کلینتون در سخنرانی خود در جمع گروه موسوم به فدراسیون یهودیان آیووا گفت: آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران باید با یکدیگر همکاری کنند. هیلاری کلینتون گفت: اسرائیل و آمریکا باید با همدیگر برای مقابله با سه روند همگرا همکاری کنند. وی ادعا کرد: جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران که به صورتی فزاینده شکلی خصمانه می‌گیرد، ظهور داعش و تلاش برای مقابله با جهادی‌گری افراطی و تلاش‌های رو به افزایش در سراسر دنیا برای منزوی کردن و مشروعیت‌زدایی از اسرائیل است. وی گفت: من از توافق انجام شده از سوی قدرت‌های بزرگ حمایت می‌کنم اما اینکه این توافق بی‌عیب و نقص باشد، باید گفت البته که نیست، زیرا هیچ توافقی تاکنون چنین نبوده است ولی همین توان اکنون باعث توقف برنامه اتمی ایران شده و تاخیری چشمگیر برای هرگونه زمان فرار احتمالی هسته‌ای ایجاد کرده است.

ایران را رقیب نمی‌دانیم
نخست‌وزیر ترکیه ضمن ابراز خرسندی از حصول توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌های ایران را برای این کشور و اقتصاد جهانی مفید توصیف کرد. به گزارش ایسنا، احمد داوود‌اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالی درباره روابط این کشور با ایران، گفت: ما ایران را رقیب نمی‌دانیم. ما همسایه هستیم؛ همسایگانی تاریخی. ما در طول تاریخ مناسبات خوب و بدی در روابط‌مان داشته‌ایم اما در طول 12 سال گذشته روابط ما مبتنی بر همسایگی خوب بوده است. هر چند ما اختلاف نظرهایی درباره برخی مسائل منطقه‌ای شامل سوریه و عراق داریم. نخست‌وزیر ترکیه درباره توافق هسته‌ای نیز گفت: من از حصول توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور بسیار خرسندم که نه تنها برای اقتصاد ایران، بلکه برای تمام اقتصاد دنیا مفید خواهد بود.

ولایتی هفته آینده به مسکو می‌رود
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در سفر هفته آینده به مسکو و در دیدار با مقامات ارشد این کشور مسائل دوجانبه‌ و منطقه‌اى را مورد بررسی قرار خواهد داد. به گزارش نسیم آنلاین، در صفحه اینستاگرام منتسب به علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام شد: هفته آینده سفر کارى (ولایتی) به مسکو در خصوص مسائل دوجانبه‌ و منطقه‌اى انجام خواهد گرفت و با مقامات ارشد مسکو نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد شد و با شرکت در کنفرانس مطبوعاتى با حضور خبرنگاران و رسانه‌هاى مختلف به پرسش‌هاى آنان پاسخ داده می‌شود.
 


Page Generated in 0/0142 sec