printlogo


کد خبر: 152706تاریخ: 1394/11/7 00:00
رویدادها

«سعدی» هم سریال می‌شود
تحقیق و پژوهش سریال الف ویژه «سعدی» در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی به اتمام رسید. به گزارش تسنیم، منصور براهیمی، سرپرست نویسندگان سریال فاخر «سعدی» از اتمام پژوهش این مجموعه خبر داد و درباره انتخاب سعدی برای نگارش یک سریال گفت: سعدی عمیقا با فرهنگ ایرانی ما عجین شده و گشت و گذار او در منطقه و حضورش در دوره شکوفایی کامل تمدن اسلامی وقت و نیز علاقه به سعدی پس از انقلاب اسلامی در میان جوانان و نخبگان، وی را سوژه مناسبی برای نمایش تاریخ ایران و اسلام دوره زیست او در تلویزیون معرفی کرد. وی درباره روش پژوهش این مجموعه افزود: پژوهش «سعدی» در ساختار پیکارسکی که روش رایج دراماتورژی در آمریکاست انجام شده و شامل 5 مرحله پژوهش مقدماتی، مرحله شکل‌گیری طرح داستانی کلی مجموعه «سعدی»، مرحله نگارش متن گام به گام، مرحله دیالوگ‌نویسی و نگارش فیلمنامه و در آخر بازنویسی نهایی تولیدی است. در این پروژه روایت سعدی متفاوت از روایت مصلح‌الدین است. شخصیت‌ها، مضامین و مکان‌ها از مستندات استخراج و استفاده شد ولی به جای استفاده از حکایت‌ها در طراحی فیلمنامه «سعدی» از خط داستانی بهره بردیم.   

اجرای استندآپ کمدی در شبکه افق
سیدعلی طباطبایی‌نژاد گفت: ایده اصلی برنامه «بگو بخند» یعنی ساخت برنامه‌ای مستقل با قالب استندآپ کمدی در پاییز سال ۹۳ مطرح شد. این در حالی بود که هنوز در برنامه «خندوانه» استندآپ کمدی به صورت جدی اجرا نمی‌شد.  به گزارش فارس، سیدعلی طباطبایی‌نژاد تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «بگو بخند» در شبکه افق در این‌باره افزود: از طرفی ما می‌خواستیم برنامه‌ای بسازیم که با معیارهای اصلی استندآپ کمدی در جهان مغایرتی نداشته باشد، یعنی تا جایی که امکان دارد براساس طنز کلامی جلو برویم و در آن نقد اجتماعی به دور از ابتذال شکل گیرد. وی درباره انتخاب رضا احسان‌پور برای اجرای استندآپ کمدی عنوان کرد: در همان ابتدا از رضا احسان‌پور (طنزپرداز) و علی سلیمانی (بازیگر) برای ساخت ماکت این برنامه دعوت به عمل آمد.  در ماکتی که از برنامه ساخته شد افرادی آشنا با رسانه دعوت بودند و به اجرای هر دو عزیز رای دادند و در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که آقای احسان‌پور با توجه به اهدافی که ما به دنبال احقاق آن در برنامه هستیم و از سوی دیگر قدرت ایشان در نگارش متون طنز و اجرا گزینه بهتری خواهند بود.  گفتنی است، برنامه تلویزیونی «بگو بخند» تولیدشده در باشگاه فیلم سوره حوزه هنری در بخش مسابقه برنامه‌های تلویزیونی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور داشته است.

فیلم تلویزیونی «یونس» با محوریت اخلاق کلید خورد
روابط عمومی مرکز امور نمایشی سیما اعلام کرد فیلم «یونس» به تهیه‌کنندگی علیرضا ابوالقاسمی‌نژاد و کارگردانی داریوش یاری در دست تولید است و اکنون در محله‌های بافت قدیم تهران ادامه دارد.
به‌ گزارش تسنیم، در خلاصه داستان این تله‌فیلم آمده است: یونس نوجوانی
15 ساله، متوجه می‌شود برادرش با دروغ گفتن، شخصی به نام هاشم را راضی کرده تا پول زیادی به او قرض بدهد و قول داده پول را زود برگرداند. هاشم چند بار سراغ پولش می‌آید اما برادر خودش را پنهان می‌کند. یونس که می‌بیند دروغ برادرش دارد زندگی هاشم را ویران می‌کند، تمام حقیقت را می‌گوید. هاشم که همه چیز را فهمیده، سراغ نصیر می‌رود و با هم درگیر می‌شوند و حین درگیری هاشم کشته می‌شود. یونس تنها شاهد ماجراست؛ او باز هم بر سر دوراهی می‌ماند که آیا در دادگاه حقیقت را بگوید و برادرش را لو بدهد یا نه؟

انتشار رمان نویسنده‌ای که
«نشان شوالیه» را رد کرد
رمان «پرتره آقای نویسنده» اثر پاتریک وایت با ترجمه سلما رضوان‌جو از سوی نشر شورآفرین منتشر می‌شود. رمان «پرتره‌ آقای نویسنده» در سال 1970 منتشر شد. عنوان اصلی کتاب «The vivisector» (تشریح‌کننده‌ حیوانات) است. وایت در این رمان علاوه بر روایت زندگی یک نقاش که در اصل براساس بیوگرافی خودش است، به مباحثی چون معنای زندگی، جست‌وجوی حقیقت و رنج‌های یک هنرمند می‌پردازد. وایت شخصیت عجیبی داشت، از پذیرش عنوان «شوالیه» که در  سال 1970 به او تعلق گرفت، استنکاف کرد. او حتی در مراسم دریافت جایزه‌ نوبل هم شرکت نکرد و نماینده‌‌ای فرستاد تا جایزه‌اش را تحویل بگیرد. وایت تمام پولی را که از جایزه‌ نوبل به دست آورد، صرف راه‌اندازی «بنیاد جایزه‌ پاتریک وایت» کرد که این جایزه همه‌ساله به نویسندگان مستعد و خلاق تعلق می‌گیرد.


Page Generated in 0/0067 sec