printlogo


کد خبر: 152709تاریخ: 1394/11/7 00:00
ادعای تازه دبیرکل فدراسیون فوتبال عربستان
تلاش‌ها علیه ایران نتیجه داد

در حالی که دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران بعد از تصمیم AFC گفته‌ این حکم به سود ایران صادر شده، دبیرکل فدراسیون فوتبال عربستان نیز می‌گوید از رای صادره بسیار خوشحال است. کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره تنش بین ایران و عربستان که به فوتبال هم کشیده شده بود، تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفت بازی‌های نمایندگان این 2 کشور را به تعویق بیندازد تا 2 کشور تا 25 اسفند دعوای خود را حل کنند، در غیر این صورت بازی در زمینی بی‌طرف برگزار خواهد شد. این تصمیمی که AFC گرفت، باعث خوشحالی سعودی‌ها شده است و این کاملا قابل پیش‌بینی هم بود، چرا که بسیار بعید به نظر می‌رسد تنش سیاسی بین ایران و عربستان به این زودی حل شود و در نهایت هم کنفدراسیون فوتبال آسیا مجبور می‌شود تصمیمی را بگیرد که سعودی‌ها مدت‌هاست به دنبال آن هستند. «احمد خمیس» عضو سعودی کمیته برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و دبیرکل فدراسیون فوتبال عربستان دراین باره به الریاضیه عربستان گفت: تصمیمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفت بیانگر موفق بودن تلاش‌های عربستان برای بازی نکردن در خاک ایران است و این باعث خوشحالی ما شده است. وی افزوده است: این تصمیم مقدمه‌ای برای انتقال بازی‌های نمایندگان عربستان با ایران در زمینی بی‌طرف است. ما به همراه برادران اماراتی خود کشور قطر را پیشنهاد داده‌ایم و ایران هم در این مدتی که AFC فرصت داده باید کشوری را پیشنهاد دهد یا اینکه به مشکلات سیاسی خود پایان دهد و اساسا مشکلات کنونی را حل کند. علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال که به عنوان نماینده فوتبال ایران در نشست قطر حضور یافته بود در گفت‌وگویی با اشاره به نتایج این نشست گفته است: «اینکه به 2 کشور زمان دادند تا باهم تفاهم کنند و روابط‌شان عادی شود شکست است؟ در جلسه همه اسناد بر علیه ما بود اما ما در نهایت توانستیم قاطعانه پیروز شویم».
شیخ سلمان با یک تیر 2 نشان زد
تصمیمات AFC درباره اختلافات اخیر ایران و عربستان و تعیین ضرب‌ الاجل برای حل مشکلات 2 کشور بسیار زیرکانه بود که در این گزارش به آن می‌پردازیم. کنفدراسیون فوتبال آسیا در روزهای گذشته برای بررسی اختلافات ایران و عربستان در زمینه برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا جلسات متعددی را با حضور مسؤولان 3 فدراسیون عربستان، ایران و امارات در دوحه برگزار کرد.
AFC در نخستین جلسه‌ای که در دوحه روز یکشنبه(4 بهمن) برگزار شد به دلایل فدراسیون‌های 3 کشور گوش داد اما در پایان این جلسه به صورت زیرکانه‌ای مسؤولیت تصمیم‌گیری نهایی را به سازمان امنیت بین‌الملل ورزش(ICSS) واگذار کرد زیرا این شرایط را امنیتی اعلام کرد و خواست این سازمان به عنوان یک سازمان مستقل به بررسی امنیتی 2 کشور بپردازد تا به AFC در تصمیم‌گیری نهایی کمک کند. AFC این روند عادی‌سازی اوضاع را ادامه داد تا اینکه دوشنبه 5 بهمن  جلسه دوم خود را با حضور مسؤولان 3 فدراسیون برگزار کرد. AFC از فدراسیون امارات خواست که مسابقاتش طبق روال در ایران برگزار شود و او امنیت بازیکنانش را در ایران با تدابیر امنیتی بالا تضمین می‌کند. این تصمیم AFC به ظاهر به نفع ما بود اما این را باید بدانیم که امارات با ما مشکل نداشت ولی خودش را به این جوسازی سعودی‌ها اضافه کرد تا بر این اختلافات دامن بزند! حال آیا این تصمیم AFC به نفع ما بوده است؟ قضیه مهم این بود که AFC رای نهایی خود را صادر کرد و اظهار داشت که موضوع اختلاف ایران و عربستان تا تاریخ 15 مارس (25 اسفند) در تعلیق است یعنی این 2 کشور تا این تاریخ باید مشکلات سیاسی خود را حل کنند در غیر این صورت خود AFC دست به کار می‌شود و کشوری بی‌طرف را برای بازی‌های ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا انتخاب می‌کند. با این تصمیم AFC مسؤولان فدراسیون‌‌های 2 کشور با این خیال که هر کدام در این جلسه پیروز شدند به کشورهایشان رفتند. اسدی، دبیرکل فدراسیون کشورمان اعلام کرد همه شرایط ضد ما بود اما ما توانستیم از این جلسه سربلند بیرون بیاییم زیرا آنها آمده بودند تا کشور بی‌طرف را برای میزبانی بازی‌ها انتخاب کنند. در مقابل عربستانی‌ها هم در رسانه‌های خود بیان کردند AFC درخواست آنها مبنی بر عدم برگزاری بازی‌های نمایندگانشان در ایران را پذیرفته است! احمد خمیس، دبیرکل فدراسیون عربستان نیز اظهار داشت AFC خطر امنیت بازی‌ها در ایران را پذیرفت و حق را به ما داد! همچنان که دیدیم 2 فدراسیون ایران و عربستان هر کدام ادعا می‌کنند پیروز میدان بودند اما حقیقت چیست؟ آیا این تاریخی که AFC برای حل مشکلات سیاسی 2 کشور تعیین کرده است با مقاصدی نبوده است؟ با نگاه به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جدید فیفا که در تاریخ 27 فوریه (7 اسفند) برگزار می‌شود متوجه می‌شویم این تصمیم AFC خالی از تدبیر نبوده است! شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی از کاندیداهای ریاست فیفا در این دوره است. وی خوب می‌داند رای این 2 فدراسیون بزرگ در آسیا برای انتخابات آینده ریاست فیفا حیاتی است. در نتیجه در جلسات  رسیدگی به اختلافات ایران و عربستان حاضر نشد و این جلسات به ریاست سعود المهندی، رئیس کمیته اجرایی مسابقات و نایب‌رئیس کنفدراسیون آسیا در دوحه برگزار شد. شیخ سلمان خواست پشت پرده بماند و رای این 2 فدراسیون را از دست ندهد.
 


Page Generated in 0/0070 sec