printlogo


کد خبر: 152718تاریخ: 1394/11/7 00:00
اروپا

مرزهای اتحادیه اروپایی از جنوب تا شمال بسته می‌شود
اشپیگل: شنگن و یورو پَر!
گروه بین‌الملل: مهم‌ترین هفته‌نامه سیاسی آلمان و اروپا سال 2016 را سالی سرنوشت‌ساز برای پیمان شنگن و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توصیف کرد.  اشپیگل نوشت: آلمان و آنگلا مرکل، صدراعظم آن با بزرگ‌ترین چالش پس از فروپاشی بلوک شرق روبه‌رو هستند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی یادآور شده مسائل جدید به فهرست طولانی مسائل قبلی اضافه شده است و درباره «بحران اعتماد» در اروپا هشدار داده است. کمیسیون اروپایی بحران فعلی مهاجرات به قاره را بزرگ‌ترین بحران از زمان جنگ دوم جهانی می‌داند.  بنا به گزارش فرانتکس دیتا، ورود 2/1 میلیون پناهجو به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در سال 2015 دیگر کشورها را هم از سیاست درهای باز مرکل به خشم آورده است و در نتیجه مناسبات در داخل اتحادیه اروپایی به دلیل سیل مهاجران حاد‌تر شده است. دیگر کشورها از جمله فرانسه و ایتالیا فهماندند که بحران مهاجرتی، تنها مساله آلمان است.  به علاوه ترکیه نیز یک مساله شده است که در اتحادیه اروپایی معتقدند باید نقش کلیدی را در کاهش تعداد پناهجویان بازی کند. بدین منظور آنکارا باید 3 میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت کند اما ایتالیا مخالف چنین تصمیمی است. زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان بعید ندانسته برلین مجبور شود به طور مستقل با این مساله کنار بیاید.  اما در دولت آلمان بیشتر ناامیدی حس می‌شود تا خوشبینی. خطر آن می‌رود که ادامه سیل پناهجویان به کنترل دائمی مرزهای اتحادیه اروپایی بینجامد. اگر در آینده نزدیک کنترل مطمئن در مرزهای خارجی این اتحادیه برقرار نشود، مرزها در همه‌جا از جنوب تا شمال بسته خواهد شد. در این صورت باید سیستم شنگن و احتمالا دیگر دستاوردهای مشترک اروپایی را به خاک سپرد. به گفته یونکر، بدون وجود شنگن، گردش یورو نیز معنای خود را از دست خواهد داد.
شکایت از مرکل
16 ژانویه گذشته بود که هورست زیخوفر، نخست‌وزیر باواریا و رئیس حزب حاکم آلمان در ائتلاف اتحادیه سوسیال مسیحی، به آنگلا مرکل چنین اولتیماتوم داد: «اگر طی 2 هفته نظم در مرزهای آلمان برقرار نشود، به دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت خواهم کرد».  حال به نظر می‌رسد آقای زیخوفر تهدیدش را به شکلی غیرمستقیم عملی کرده است. گروهی از وکلای آلمانی طرح دعوایی را علیه سیاست‌های مهاجرتی دولت آلمان در دادگاه قانون اساسی کارلسروهه ارائه کردند. این وکلا مدعی هستند آنگلا مرکل به طور مرتب خلاف قوانین کشور عمل کرده است بویژه درباره گشودن مرزها به روی آوارگان.  کلمنس آنتوایلر، دادستان دوسلدورف که شکواییه یادشده را به نمایندگی از وکلای دیگر تنظیم کرده، معتقد است: «صدراعظم آلمان حق ندارد در چارچوب سیاست‌هایش و قدرتی که از رای‌دهندگان از طریق پارلمان کسب کرده است، پا را از مرزهای قانونی فراتر بگذارد».  چندی پیش وارنر فایمان، صدر اعظم اتریش اعلام کرد مقامات به تشدید بازرسی اشخاصی می‌پردازند که وارد کشور می‌شوند، بدین ترتیب اجرای پیمان شنگن محدود شده است. فایمان اعلام کرد در مرز باید کارت هویت نشان داده شود: «اگر اتحادیه اروپایی مرزهای خارجی را کنترل نکند، شنگن به شکل کنونی دیگر وجود نخواهد داشت. در این صورت هر کشوری خودش باید مرزهای ملی خود را کنترل کند».  به گفته فایمان، اتریش نیز مانند آلمان به تشدید کنترل در مرزها خواهد پرداخت و مانع از ورود مهاجران خواهد شد و البته مهاجرانی که به آلمان فرستاده نشوند، پایشان به اتریش نیز نخواهد رسید.

به آتش کشیدن چندین خودرو در آلمان
در حاشیه تظاهرات هفتگی هواداران جنبش پگیدا، دوشنبه‌شب در شهر درسدن آلمان شماری خودرو به آتش کشیده شد. خبرگزاری آلمان نوشت،  پلیس مظنون است که این اقدام عمدی بوده باشد چرا که خودروهایی که آتش‌ گرفتند در محلی بودند که بسیاری از اعضای این گروه ضداسلامی و مخالف مهاجرت خودروهای خود را پارک می‌کنند. بنابر اعلام گروه‌های دانشجویی در این تظاهرات 3 تا 4 هزار نفر شرکت داشتند. در مقابل گروه‌های مخالف هم 250 تا 300 نفر را برای تظاهراتی در جهت مخالف جمع کردند.
 


Page Generated in 0/0066 sec