printlogo


کد خبر: 152734تاریخ: 1394/11/7 00:00
ژنو3 زیر سایه پیروزی‌های سوریه

گروه بین‌الملل: در حالی که قرار است مذاکرات ژنو 3 درباره سوریه با چند روز تاخیر در 29 ژانویه (جمعه) آغاز شود، هیأت معارضان خارج‌نشین سوری و در پس آنها عربستان سعودی همچنان به مانع‌تراشی در مسیر برگزاری این کنفرانس ادامه می‌دهند. رژیم سعودی همچنان در روند برگزاری این مذاکرات سنگ‌اندازی می‌‌کند و به هر دستاویزی برای ممانعت از دستیابی به راه‌حلی سیاسی و مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه متوسل می‌شود. انتخاب شخصیت تروریستی تکفیری همچون محمد علوش، سرکرده گروه تروریستی جیش‌الاسلام به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد هیأت نمایندگان معارضان سوری در ژنو موید این مقوله است. در واقع حضور چنین فردی در مذاکراتی که یک طرف آن دولت مشروع سوریه است، امیدها برای پایان دادن به بحران خونین سوریه را به فنا می‌دهد. ریاض گمان می‌کند با گنجاندن نام سرکرده گروهک تروریستی جیش‌الاسلام در فهرست هیأت معارضان سوری، دمشق را در تنگنا برای پذیرش یکی از 2 گزینه قرار می‌دهد؛ نخست اینکه حضور علوش را پای میز مذاکرات ژنو بپذیرد و بدین ترتیب دمشق با رفع صفت تروریسم از جیش‌الاسلام موافقت کرده است. گزینه دوم عربستان برای سوریه این است که دمشق با علوش مخالفت کند و بدین ترتیب بشار اسد را به سنگ‌اندازی در مسیر فرآیند حل سیاسی بحران سوریه متهم کند و این موقعیت برای سعودی‌ها فراهم شود که به تسلیح شبه‌نظامیان فعال در سوریه شدت بدهند. مطمئنا دمشق با این مساله مخالفت خواهد کرد؛ بویژه اینکه در حال حاضر ارتش سوریه در
10 جبهه عملیاتی در حال پیشروی است و موفق شده‌ معادلات میدانی را به سود خود تغییر دهد. در چنین شرایطی دمشق نیازی به برگزاری چنین مذاکراتی در سایه حضور تروریست‌های مورد حمایت سعودی‌ها در ژنو احساس نمی‌کند و همچنان بر این گفته خود تاکید می‌کند که آنچه در میدان نبرد به دست نیاید، بدون تردید پای میز مذاکره به دست نخواهد آمد. بر این اساس میدان نبرد تعیین‌کننده سرنوشت دولت، ارتش و مردم سوریه از یک‌سو و گروه‌های تروریستی و حامیان آنها از سوی دیگر خواهد بود. در همین راستا، روزنامه آمریکایی فارن‌افرز در گزارشی به پیروزی ارتش سوریه در نبرد علیه تروریست‌ها و وجود اعتماد به نفس در میان نیروهای آن برای ادامه نبرد پرداخت و نوشت: مشاوران بشار اسد می‌گویند احتمالا او در مذاکرات هفته جاری در مقر سازمان ملل متحد تنها به عنوان شنونده حاضر شود. به عبارت دیگر اسد کماکان مایل به برتری در میدان جنگ است.  دلیل اصلی اسد برای این اعتماد به نفس، تغییر آشکار وضعیت نظامی در عرصه نبرد است.  خبرگزاری فرانسه هم دوشنبه در گزارشی میدانی با اشاره به پیروزی‌های مهم سوریه در نبرد با شورشیان نوشت: در حالی که سازمان ملل متحد خود را آماده برگزاری گفت‌‌وگوهای صلح در این هفته به منظور پایان دادن نزدیک به 5 سال نبرد در سوریه می‌کند، ارتش سوریه روز یکشنبه با بازپس‌گیری شهر ساحلی ربیعه در شمال لاذقیه به موفقیت بزرگی دست یافت. در کمتر از ۲ روز تا برگزاری مذاکرات ژنو، ارتش سوریه سومین پیروزی راهبردی خود را به ثبت رساند. ارتش سوریه دوشنبه با حمایت جنگنده‌های روسی و نیروی هوایی سوریه توانست کنترل کامل منطقه استراتژیک شیخ مسکین در شمال درعا را که از مهم‌ترین مواضع افراد مسلح در جنوب سوریه به شمار می‌آید، در دست بگیرد.

جنایت داعش علیه شیعیان حمص
روز گذشته 2 انفجار تروریستی که گروه تروریستی داعش مسؤولیت آنها را برعهده گرفت، در محله شیعه‌نشین الزهراء در حمص رخ داد.  یکی از انفجارها در خیابان «الستین» و توسط یک خودروی بمب‌گذاری شده انجام شد و انفجار دیگر 15 ثانیه بعد از انفجار اول در همان مکان توسط یک عامل انتحاری صورت گرفت که کمربند انفجاری به خود بسته بود. منابع سوری گزارش دادند در این انفجارها که در محله الزهراء در حمص رخ داد دست‌کم 20 تن کشته و شمار زیادی زخمی شدند. دولت سوریه این انفجارهای تروریستی را محکوم کرد و کشورهای حامی تروریسم را مسؤول ریختن خون بی‌گناهان در این کشور دانست.
 


Page Generated in 0/0065 sec