printlogo


کد خبر: 152736تاریخ: 1394/11/7 00:00
عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک خبر داد
ورود محصولات کشاورزی آلوده

گروه اجتماعی: عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران نسبت به قانونی شدن طرح صهیونیستی اگروتروریسم در خلال تصویب لایحه برنامه ششم توسعه کشور هشدار داد. آزاد عمرانی، عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با اشاره به محصولات تراریخته اظهار داشت: محصولات دستکاری شده ژنتیکی مشتمل است بر هر نوع انتقال ژن به‌صورت بین‌گونه‌ای یا درون‌گونه‌ای به‌کمک ابزار مهندسی ژنتیک که موجب ایجاد یک یا چند صفت جدید یا ویرایش یک یا چند صفت شود.
لطمات جبران‌ناپذیر تغییرات ژنتیکی
به گزارش تسنیم، عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران یادآور شد: تاکنون تعداد ژن‌های ثبت‌شده تجاری محصولات دستکاری شده ژنتیک از مرز هزار و500 مورد گذشته است. این دستکاری در طبیعت می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری وارد کند، دانشمندان حوزه اخلاق زیستی معتقدند فرآیندی را که در طبیعت هرگز اتفاق نمی‌افتد نباید در آزمایشگاه انجام دهیم. به گفته وی، واقعیت جهانی درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی این است که با گذشت بیش از 20 سال از تولید تجاری این محصولات، انحصار بذرهای استراتژیک تراریخته همچنان در دست شرکت بزرگ آمریکایی «مونسانتو» قرار دارد؛ این کمپانی و شرکت‌های اقماری آن حدود 80 درصد از تولید بذرهای ژنتیکی دنیا را در اختیار دارند و با استراتژی حساب‌شده وارد کشورها می‌شوند، بنابراین نمی‌توانیم بپذیریم که بروز این اشکالات نادانسته بوده است. عمرانی خاطرنشان کرد: البته ممکن است برخی افراد در درون دولت‌های ما، به‌صورت ناآگاهانه تحت تأثیر این کمپانی‌ها قرار گرفته باشند اما نفرات اصلی به هیچ وجه ناآگاه نیستند؛ دولتی‌ها ممکن است به‌چشم یک دانش و فناوری پیشرفته به این علم نگاه کنند و به همین دلیل برای اینکه خدمتی هم بکنند، افزایش اعتبارات، تجهیز کردن مراکز و حمایت از طرح‌های پژوهشگران این عرصه را در اولویت قرار بدهند، البته بدون اطلاع از نیت شوم اربابان این صنعت و مشکلات و مخاطراتی که ممکن است برای مردم داشته باشد.
نتایج معکوس محصولات دستکاری شده
عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران درباره بروز مشکلات ناشی از این تکنولوژی یادآورشد: اواخر سال 2005، مواردی نظیر علف‌های هرز مقاوم به علف‌کش‌ها پدید آمد، یعنی نه‌تنها مشکل علف‌های هرز حل نشد بلکه هزینه بیشتری را به کشاورز تحمیل کرد. با گذشت 20 سال، نهادهای مردمی، تشکل‌های کشاورزی، زیست‌شناسان اخلاق‌محور و  حتی برخی دولت‌ها، مخاطرات و نتایج معکوس محصولات دستکاری شده ژنتیکی را گزارش کردند. وی بیان داشت: گذشته از خطرات زیست‌محیطی و سلامتی، از جهت امنیتی نیز وابستگی در غذا یکی از مهم‌ترین اشکالات استفاده از محصولات تراریخته است. آنها می‌خواهند استاندارد غذای مردم دنیا را تعیین کنند.
خطر هجوم محصولات آلوده به کشور
عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران نسبت به قانونی شدن طرح صهیونیستی اگروتروریسم در خلال تصویب لایحه برنامه ششم توسعه کشور هشدار داد و افزود: به‌نظر من در حالی که با موج فزاینده بازدارنگی کشورهای جهان در حوزه محصولات دستکاری شده ژنتیکی مواجه هستیم، عجله در رهاسازی و تولید تجاری این محصولات  غیرمنطقی و مشکوک به نظر می‌رسد. کشورهایی نظیر فرانسه، سوییس و آلمان نخستین تولیدکنندگان و پیشروان جهانی محصولات تراریخته بوده‌اند. کمپانی‌های اروپایی بایر، سینجنتا و بی‌اِی‌اِس‌اِف بذرهای دستکاری شده ژنتیکی را به کشورهای زیادی صادر می‌کنند اما خبری از کشت این بذرها در کشورهای تولیدکننده اروپایی نیست! زیرا همین کشورها در تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی ممنوعیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند.
عمرانی بیان داشت: جالب‌تر اینکه کشورهای اروپایی یادشده بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان محصولات ارگانیک هستند. عملکرد دولت ما در الگوبرداری از مدل آمریکایی در مقوله محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) صد در صد تجارت‌محور و خلاف منافع ملی، سلامت شهروندان و محیط‌زیست است. امید است ابتدا یک تحقیق و تفحص درباره 2 دهه سرمایه‌گذاری دولتی در طرح‌های مهندسی ژنتیک صورت پذیرد و ضمن پایش جایگاه کنونی محصولات دستکاری شده ژنتیک، قوانین و آیین‌نامه‌های ایمنی زیستی مورد بازبینی قرار گیرد و ذی‌نفعان واقعی این محصولات مورد شناسایی قرار گیرند.


Page Generated in 0/0062 sec