printlogo


کد خبر: 152737تاریخ: 1394/11/7 00:00
شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کرد
تأیید 45درصد کاندیداهای خبرگان

گروه سیاسی: 45 درصد واجدین شرایط کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شدند. سرانجام براساس اعلام قبلی، تا پایان وقت اداری روز دوشنبه 5 بهمن ماه، مهلت رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای خبرگان رهبری پایان یافت و براساس قانون، شورای نگهبان باید نتایج بررسی‌ها را به وزارت کشور اعلام می‌کرد.
نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری دیروز سه‌شنبه از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد. بر این اساس تعداد 801 نفر در پنجمین دوره انتخابات خبرگان ثبت‌نام به عمل آورده بودند که البته پرونده و مدارک 7 نفر از این داوطلبان ناقص بود و ثبت‌نامشان در انتخابات خبرگان عملی نشد. 158 نفر از داوطلبان از رقابت در انتخابات خبرگان انصراف دادند، همچنین 111نفر از داوطلبان غیرمجاز شناخته شدند و 152 نفر نیز در آزمون کتبی شرکت نکردند که در مجموع تعداد انصرافی غیرمجاز و غایبان آزمون به 421 نفر رسید. در ادامه بررسی صلاحیت داوطلبان نیز صلاحیت 373 نفر از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد صلاحیت 166 نفر تایید و صلاحیت 207 نفر از سوی این شورا رد شد. به عبارتی صلاحیت نزدیک به 45 درصد کاندیداهای واجد شرایط، از سوی شورای نگهبان تایید شد. سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات درباره وضعیت تاییدصلاحیت‌شدگان در دوره جدید انتخابات مجلس خبرگان گفت: تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده این دوره از انتخابات مجلس خبرگان در مقایسه با دوره‌های قبل افزایش یافته است. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با تسنیم افزود: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان روز گذشته به وزارت کشور اعلام شده است. ره‌پیک با بیان اینکه 801 نفر برای نمایندگی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده بودند، اظهار داشت: آمار نهایی ثبت‌نام‌کنندگان در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری 794 نفر است که تعدادی پرونده‌هایشان تکمیل نشده بود. وی تصریح کرد: از این تعداد 158 داوطلب از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف دادند که 111 تن غیرمجاز بودند و 152 داوطلب نیز در آزمون کتبی شرکت نکردند که به این ترتیب در مجموع 421 نفر انصرافی، غیرمجاز و غایبان آزمون کتبی بوده‌اند. می‌توان گفت صلاحیت 373 داوطلب نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری بررسی شده است. معاون امور اجرایی و انتخابات شورای نگهبان اضافه کرد: در دوره قبلی مجلس خبرگان نیز صلاحیت 146 داوطلب تایید و 209 نفر نیز رد شده بودند و در دوره سوم هم صلاحیت 160 نفر تایید و 215 نفر هم رد صلاحیت شده بود. ره‌پیک درباره روند رسیدگی به شکایات داوطلبانی که صلاحیت‌شان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تایید نشده، گفت: داوطلبانی که صلاحیت‌شان احراز نشده و شکایتی دارند از روز چهارشنبه هشتم بهمن‌‌ماه به مدت 3 روز فرصت دارند شکایت‌شان را به شورای نگهبان ارائه کنند تا صلاحیت‌شان مجددا مورد بررسی قرار گیرد؛ البته ممکن است در بررسی‌ها تعداد داوطلبانی که صلاحیت‌شان تایید شود، افزایش یابد. وی با بیان اینکه وزارت کشور امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) وضعیت صلاحیت داوطلبان را به آنها اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد: تعداد داوطلبانی که در این دوره صلاحیت‌شان برای نمایندگی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری تایید شده نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است. از سوی دیگر حسینعلی امیری،
قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور نیز گفت 37 نفر در تهران برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان تایید صلاحیت شده‌اند.
بررسی نتایج
ارائه نتایج گزارش بررسی صلاحیت‌ها به وزارت کشور منجر به انتشار اخباری درباره وضعیت صلاحیت چهره‌های معروف سیاسی شد. به گزارش «وطن‌امروز»، بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان چهره‌های معروف تقریبا از هر 2 طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب کاندیداهایی وجود دارند که صلاحیت آنان از سوی شورای نگهبان احراز نشد.  در میان کاندیداهای اصولگرا چهره‌ سرشناسی مانند مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری احراز صلاحیت نشد. آقاتهرانی البته در آزمون بررسی صلاحیت علمی کاندیداها شرکت نکرده بود.  شورای نگهبان برای ارزیابی صلاحیت علمی داوطلبان، اقدام به برگزاری آزمون علمی به صورت کتبی و شفاهی کرد به گونه‌ای که پذیرفته شدگان آزمون کتبی، در آزمون شفاهی نیز حضور یافتند.  آقاتهرانی از جمله کاندیداهایی بود که در این آزمون شرکت نکرد. دیگر کاندیدایی که به علت عدم شرکت در این آزمون، صلاحیتش از سوی شورای نگهبان اجراز نشد؛ سیدحسن خمینی بود. سیدحسن خمینی نیز از حضور در آزمون کتبی خودداری کرد و همین موضوع باعث شد صلاحیت علمی او احراز نشود البته اخیرا شنیده‌هایی مطرح شد که از حسن خمینی خواسته شده بود در آزمون شفاهی حضور یابد که البته این درخواست نیز با مخالفت وی همراه شد. به هر حال سیدحسن خمینی که جریان‌های وابسته به فتنه 88 سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای کاندیداتوری او کرده بودند؛ به دلیل مشخص نبودن وضعیت علمی، فرصت حضور در عرصه رقابت سیاسی را نیافت. از جمله دیگر کاندیداهای مطرحی که صلاحیت آنها برای ورود به مجلس خبرگان رهبری تایید نشد؛ می‌توان به حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام امجد، حجت‌الاسلام مهدی طائب و مجید انصاری اشاره کرد. گفته می‌شود صلاحیت حجت‌الاسلام طائب نیز به دلیل عدم شرکت در آزمون کتبی صلاحیت علمی احراز نشده است. البته برخی شنیده‌ها و اخبار غیررسمی از عدم احراز صلاحیت حجت‌الاسلام موسوی‌بجنوردی نیز حکایت دارد البته کانال تلگرامی حسن خمینی مدعی شده است دفتر موسوی بجنوردی اعلام کرده هنوز درباره تایید یا عدم تایید صلاحیت او، مطلع نشده‌اند. خبر تایید صلاحیت رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام یکی از سران فتنه، از سوی شورای نگهبان نیز واقعیت نداشت چراکه پس از ارائه نتیجه بررسی صلاحیت‌ها مشخص شد صلاحیت منتجب‌نیا که از استان خوزستان کاندیدا شده بود؛ تایید نشده است. در میان افرادی که صلاحیت آنها مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، نام حجت‌الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی به چشم می‌خورد. رفسنجانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده بود؛ این بار و برای انتخابات مجلس خبرگان تایید شد. محمد هاشمی، رئیس دفتر اکبر هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده است. وی افزود: تایید صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز (سه‌شنبه) به ایشان ابلاغ شده است.

حجت‌الاسلام صدیقی: «الهی رِضاً بِرضِائکَ»
استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر اینکه فلسفه ثبت‌نام پرتعداد فضاسازی علیه شورای نگهبان است، گفت: کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند اگر مؤمن‌اند بگویند «الهی رِضاً بِرضِائکَ». حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران و از اساتید اخلاق حوزه که صلاحیت وی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان، از سوی شورای نگهبان احراز نشد؛ با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، با توصیه به رعایت کردن قانون توسط کسانی که نتوانسته‌اند احراز صلاحیت‌‌ شوند، به تسنیم گفت: این افراد اگر مؤمن هستند بگویند «الهی رِضاً بِرضِائکَ» زیرا این عدم‌احراز صلاحیت به‌معنی این نیست که آنها، آدم‌های بدی بوده‌اند. فقط این افراد برای اعضای شورای نگهبان شناخته نشده‌اند. وی با بیان اینکه عدم‌احراز صلاحیت به‌معنای اهانت به این افراد نیست، افزود: کسانی که مؤمن باشند تسلیم این نظر خواهند بود و کسانی نیز که غیرمؤمن هستند آمده‌اند که شانتاژ کنند.


Page Generated in 0/0066 sec