printlogo


کد خبر: 152769تاریخ: 1394/11/8 00:00
اخبار

بهبود ۵ پله‌ای ایران در شاخص فساد
سازمان بین‌المللی شفافیت از صعود ۵ پله‌ای ایران در رده‌بندی کشورهای جهان از نظر شاخص ادراک فساد خبر داد و اعلام کرد وضع فساد اداری و اقتصادی در ایران در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل از آن بهبودی نداشته است. به گزارش تسنیم، ایران در بین 167 کشور رتبه 131 را از این نظر به دست آورده است.  براساس این گزارش که بر پایه آمار سال 2015 تهیه شده، نمره ایران از نظر شاخص ادراک فساد 27 اعلام شده است که نسبت به سال قبل افزایش یا کاهشی نداشته است. شاخص ادراک فساد میزان فساد اداری و اقتصادی در کشورها را نشان می‌دهد و برای هر کشور نمره‌ای از صفر تا 100 براساس این شاخص تعیین می‌شود. هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر فساد کمتر است. با وجود عدم بهبود وضع فساد در ایران رتبه این کشور در رده‌بندی جهانی از نظر فساد 6 پله بهبود داشته و ایران بین 167 کشور رتبه 131 را به دست آورده است. در گزارش سال قبل رتبه ایران بین 175 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته بودند 136 اعلام شده بود.


بورس در ارتفاع ۷۱ هزار واحد
در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص بورس پس از چند روز پیاپی رشد و صعود، به افزایش ۱۱ واحدی بسنده کرد.  به گزارش تسنیم، در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه شاخص بورس پس از چند روز پیاپی رشد به افزایش 11 واحدی بسنده کرد تا استراحتی در ارتفاع 71011 واحد داشته باشد. این در حالی است که شاخص کل بورس سه‌شنبه گذشته با ۲ هزار و ۱۴۲ واحد رشد، در آستانه ورود به کانال ۷۰ هزار واحد قرار گرفت.  بر این اساس رکورد تازه معاملات بورس اوراق بهادار در روز چهارشنبه با ۸۳۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین دیروز 3 میلیارد و ۲۲۰ میلیون سهم به ارزش ۸۳۰ میلیارد تومان خریداری شد. ارزش کل بازار سهام نیز حدود ۳۰۵ هزار میلیارد تومان است.  این گزارش می‌افزاید: در بازارهای فرابورس ایران نیز با جابه‌جایی 477 میلیون ورقه به ارزش 335 میلیارد تومان در 45 هزار نوبت، آیفکس 5 واحد افت کرد و در کانال 756 واحد قرار گرفت.


ایران چه هواپیماهایی می‌خرد؟
ایران ایر احتمالا قرارداد خرید ٨ فروند ایرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ایرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ایرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ایرباس ٣٢٠ را با این شرکت هواپیماسازی فرانسوی به امضا می‌رساند. به گزارش مهر، على عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایى کشورى ایران و فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایى جمهورى اسلامى ایران براى عقد قرارداد نهایى خرید هواپیما از شرکت هواپیماسازی ایرباس، وارد پاریس شدند. در همین حال محمدجواد تقوی، معاون سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۱۰ فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ دست دوم تا پایان سال خبر داد و گفت: این هواپیماها با عمر ۱۰ ساله، ۸ ساله، ۶ یا ۵ ساله هستند. وی افزود: تاکنون شرکت‌های ایرانی با فاینانسورهای اروپایی برای خرید هواپیما به توافق رسیده‌اند این فاینانس‌ها بلندمدت بوده و حتی ۲۰ ساله است. تقوی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر فاینانسورهای کدام کشورها برای همکاری با شرکت‌های ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند؟ گفت: فاینانسورهای اروپایی و آمریکایی اظهار تمایل برای همکاری با شرکت‌های ایرانی داشته‌اند اما در حال حاضر توافقات با شرکت‌های اروپایی حاصل شده است. تقوی با بیان اینکه ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس در یک فرآیند ۴ تا ۵ ساله وارد کشور می‌شود، افزود: اینطور نیست که این تعداد هواپیما با سرعت وارد کشور شود بلکه ورود آنها تدریجی است که البته عمده این هواپیماها ایرباس ۳۲۰ یا بوئینگ ۷۳۷ هستند و این هواپیماها پرکاربردترین نوع هواپیما در دنیا شناخته می‌شوند.


لیموشیرین ارزان شد
رئیس اتحادیه میوه و سبزی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت پیاز و کاهش ۳۰ درصدی قیمت لیموشیرین در یک هفته اخیر خبر داد.  سیدحسین مهاجران در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: قیمت نوع درجه یک لیمو شیرین که پیش از این ۳۰۰۰ تومان بود، به ۲۰۰۰ تومان رسیده، ضمن اینکه نرخ نوع درجه 2 آن که ۲۲۰۰ تومان بود به ۱۵۰۰ تومان کاهش یافته است. وی افزود: قیمت پیاز هم از ۲۰۰۰ تومان به ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان رسیده است. وی ادامه داد: هم‌اکنون قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک در میادین میوه و تره‌بار از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان، درجه دو ۱۰۰۰ تومان، سیب‌زمینی از ۶۵۰ تا۱۰۰۰ تومان، نارنگی بندرعباس از ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان، نوع ریز آن از ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان، نارنگی انشو ساری از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و پرتقال شمال از ۱۵۰۰ تا۳۰۰۰ تومان است.


Page Generated in 0/0055 sec