printlogo


کد خبر: 152782تاریخ: 1394/11/8 00:00
آسیب‌های چشمی آلودگی هوا

گروه اجتماعی: آلودگی هوا باعث تشدید خشکی چشم شده و در افرادی که زمینه خشکی چشم دارند، ممکن است با عارضه‌های جدی‌تری همراه باشد. مهدی رخصت‌یزدی، فوق‌تخصص قرنیه و جراحی‌های چشم درباره عارضه خشکی چشم گفت: به‌طورکلی هر عاملی که باعث کاهش تولید یا تغییر کیفیت اشک شود، می‌تواند منجر به بروز خشکی چشم شود که عوامل محیطی و بالا رفتن سن از نشانه‌های عمده آن هستند.
وی به فارس بیان داشت: آلودگی هوا باعث تشدید خشکی چشم می‌شود و در افرادی که زمینه خشکی چشم دارند نیز ممکن است نشانه‌های محسوس‌تری بروز کند.
این فوق‌تخصص قرنیه با اشاره به آسیب‌های چشمی آلودگی هوا عنوان کرد: در شرایط آلودگی هوا، سموم موجود در هوا، به چشم واردشده و آثار زیانبار خود را بر فرد تحمیل می‌کند؛ به طور معمول این سم‌ها در اشک حل‌شده و لایه چربی اشک را از بین می‌برند. این فعل ‌و انفعال باعث تبخیر اشک شده و همین موضوع، خشکی چشم را در پی دارد.
رخصت‌یزدی تصریح کرد: در این حالت سلول‌های ترشح‌کننده مخاط اشکی نیز آسیب می‌بینند و این موضوع، خشکی چشم را افزایش می‌دهد. این فوق‌تخصص قرنیه افزود: در آلاینده‌ها موادی مانند غبار و ذرات معلق نیز وجود دارد که در اثر حل شدن در اشک، روی چشم تاثیرگذار است. این مواد نیز باعث می‌شوند یکپارچگی لایه چربی به‌هم‌خورده و اشک تبخیر شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اثر دوم آلودگی هوا در سیستم بینایی، تشدید آلرژی‌های چشمی است. افرادی که زمینه آلرژی‌های چشمی دارند هنگام مواجهه با مواد آلاینده این موضوع را بیشتر احساس می‌کنند و اغلب با علامت‌هایی نظیر خارش و سوزش در چشم روبه‌رو می‌شوند.
 


Page Generated in 0/0060 sec