printlogo


کد خبر: 152951تاریخ: 1394/11/12 00:00
یک مقام مسؤول در سازمان غذا و دارو اعلام کرد
نگرانی از ورود محصولات تراریخته قاچاق

گروه اجتماعی: پس از آنکه عضو هیأت‌رئیسه انجمن ارگانیک ایران نسبت به قانونی شدن طرح صهیونیستی اگروتروریسم در خلال تصویب لایحه برنامه ششم توسعه کشور هشدار داد، این‌بار انگار نوبت یکی از مدیران ارشد سازمان غذا و دارو است که نسبت به احتمال وجود محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی یا تراریخته قاچاق در بازار هشدار دهد. به گفته حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو،  اگر این محصولات به شکل قانونی و رسمی وارد کشور نشوند به دلیل نیاز به عرضه، نگران ورود قاچاق آنها از مسیرهای غیرقانونی هستیم. به گفته وی، برخی محصولات غذایی در بازار وجود دارند، مجوز هم گرفته‌اند اما اعلام نکرده‌اند که دستکاری‌شده ژنتیکی یا تراریخته هستند و هنگام بررسی سطح بازار می‌بینیم آنها تراریخته هستند. این در حالی است که دولت در برنامه ششم توسعه قانونی‌سازی محصولات تراریخته را دنبال می‌کند تا موضوع واردات و به‌کارگیری این نوع از تولیدات کشاورزی، سبک و سیاق قانونی به خود بگیرد اما آنچه درباره این تکنولوژی ایجاد نگرانی کرده است تهدید سلامت شهروندان و بروز برخی بیماری‌ها در پی مصرف محصولاتی است که زاده دستکاری‌ها و تغییرات ژنی هستند، چرا که در حال حاضر برخی از کشورهای اروپایی نیز دست به عصا با مقوله محصولات تراریخته برخورد می‌کنند.
رخنه محصولات تراریخته قاچاقی
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از احتمال وجود محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی یا تراریخته قاچاق در بازار خبر داده است.
حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درباره واردات محصولات تراریخته بیان داشت: برخی محصولات غذایی در بازار وجود دارند که مجوز هم گرفته‌اند اما اعلام نکرده‌اند دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته هستند و هنگام بررسی سطح بازار می‌بینیم تراریخته هستند. به گفته مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، اگر محصولات تراریخته را با مجوز وارد کشور نکنیم و بر آنها نظارت نداشته باشیم، مسیرهای دیگری باز می‌شود که ضرر آن 100 برابر خواهد بود و حداقل با گرفتن مجوز، این محصولات نظارت خواهند شد زیرا اکنون احتمال اینکه محصولات تراریخته قاچاق از مسیر غیرقانونی و قاچاق به بازار ورود پیدا کند، وجود دارد.
لزوم تصمیم‌گیری قاطع درباره تراریخته‌ها
همچنین رستگار درباره تصمیم‌گیری درباره محصولات تراریخته عنوان کرد: تکنولوژی فرآورده‌های تراریخته در دنیا در حال استفاده است و در نهایت متخصصان و کارشناسان باید دور هم جمع شوند و یک نتیجه درباره این محصولات کسب کنند.
بنابر اظهارات مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، متخصصان ژنتیک، کشاورزی و وزارتخانه‌های مربوطه  باید در قضیه تراریخته‌ها ورود کنند و یک تصمیم کارشناسی بگیرند زیرا در وضعیت کنونی به نتیجه نخواهد رسید.
2 روغن تراریخته در ایران
علاوه بر این، رستگار درباره محصولات مجاز تراریخته در کشور خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو فقط به مواد غذایی فرآوری‌شده مانند روغن، مجوز تراریخته می‌دهد و تاکنون به 2 مورد روغن تراریخته مجوز داده شده است. رستگار به ایرنا گفته است: اما مجوز فرآورده‌های کشاورزی مانند سویا و دانه‌های غذایی را وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد که اطلاعی ندارم آنها چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند اما به نظر می‌رسد برخی کشورها مانند اروپایی‌ها، محصولات تراریخته را تحریم کرده‌ و اجازه مصرف آن را نداده‌اند.
هشدار درباره بایو تروریسم
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو همچنین اظهار داشت: در بحث بایوتروریسم، افرادی می‌گویند شاید تغییر ژنتیکی در محصولی مانند بذر ایجاد کنند و این بذر موجب شود تمام بذرهای بومی خود را از دست بدهیم. وی افزود: همچنین شاید به‌صورت ناخواسته یا با هدف مشخص بایوتروریسم، محصولات خاص مضری ایجاد شود که برای این کار می‌توان از بسیاری از غذاهای غیرتراریخته استفاده کرد. رستگار تصریح کرد: یکی از روش‌های بایوتروریسم این است که مواد غذایی را به میکروب آلوده کرده و آن را توزیع می‌کند. همچنین می‌تواند برخی ویروس‌ها را وارد بذرها کرده و کل یک باغ را از بین برد.
واردات بودار محصولات کشاورزی
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تصریح کرد: خود را به این موضوع مشغول کرده‌ایم که آیا باید به تراریخته‌ها مجوز بدهیم یا ندهیم از آن سو ممکن است به‌صورت ناخواسته در بازار نیاز وجود داشته باشد و نتوانیم بازار را تامین کنیم و محصولات تراریخته از طریق قاچاق وارد کشور شود. رستگار در ادامه یادآور شد: باید بر محصولات تراریخته نظارت داشته باشیم زیرا شاید بسیاری از ذرت‌های آمریکایی که در اماکن گوناگون به صورت ذرت بوداده در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تراریخته باشند.
 


Page Generated in 0/0061 sec