printlogo


کد خبر: 152964تاریخ: 1394/11/12 00:00
اخبار

سوئیفت بانک‌‌های ایرانی وصل نشد
در شرایطی که دوره زمانی عضویت ۱۲ بانک ایرانی به سوئیفت ۱۰ روز اعلام شده بود، با گذشت ۱۳ روز از اعلام این خبر، این بانک‌ها هنوز به عضویت این شبکه درنیامده‌اند. به گزارش فارس، اتصال 12 بانک ایرانی به سوئیفت هنوز به مرحله اجرا درنیامده و سوئیفت به صورت رسمی اتصال این بانک‌ها را اعلام نکرده است. مدیرکل اداره بین‌الملل بانک مرکزی پیش از این گفته بود: پس از اینکه اولین مذاکرات با مسؤولان سوئیفت انجام و پاسخ مثبت دریافت شد، بسته‌ای شامل همه اطلاعات و مستندات برای باز کردن فایل عضویت به سوئیفت ارائه شد. نشستی هم بین مسؤولان سوئیفت و مسؤولان ایرانی انجام و توافق شد تشریفات غیرضرور برای عضویت دوباره در سوئیفت حذف شود. در همین حال  رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: ۹ بانکی که قبلا تحریم شده بودند تا ساعات پایانی امشب(دیشب) به سوئیفت وصل می‌شوند. وی افزود: این بانک‌ها شامل ملی، تجارت، ملت، صنعت و معدن، پست بانک، سپه، توسعه صادرات، رفاه کارگران و بانک مرکزی هستند.


فروش مغازه ‌جایگزین نمایشگاه بهاره
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در تهران باید جای خود را به برگزاری فروش فوق‌العاده بدهد، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های بهاره فقط در استان‌ها و مناطق محروم برنامه‌ریزی شده است اما سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، استانداری‌ها و اتاق اصناف ایران درباره برگزار شدن یا نشدن آن تصمیم‌گیری می‌کنند.  علی فاضلی افزود: ما با برگزاری این نمایشگاه‌ها موافق نیستیم و آن را در شأن اصناف نمی‌دانیم. به گفته فاضلی، بر این اساس امسال نمایشگاه‌های بهاره در هر جایی که مسؤولان استان‌ها ضرورتش را تشخیص دهند، برگزار خواهد شد.  وی تصریح کرد: نظر واحدهای صنفی ابتدا بر این بود که به‌دلیل انباشت تولید و مشکلات رکودی این نمایشگاه‌ها برگزار نشود و واحدهای صنفی، فروش‌های فوق‌العاده برگزار کنند اما بنا به دستور معاون اول رئیس‌جمهور قرار است این نمایشگاه‌ها با هماهنگی استانداران در مناطق محروم استان‌ها در پایان سال برگزار شود.  وی اظهار داشت: در تلاش خواهیم بود کالاهایی که در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود، باکیفیت باشد.


واردات روزانه 5/8 میلیون ‌لیتر بنزین
در١٠ ماه نخست امسال به‌طور متوسط روزانه 5/8 میلیون لیتر بنزین (معادل ١٢ درصد از مصرف کل) به کشور وارد شده است.  به گزارش ایسنا، سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه تنها سوخت وارداتی به ایران، بنزین است، گفت: هم‌اکنون روزانه ٧١ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود. سجادی ادامه داد: در١٠ ماه نخست امسال به‌طور متوسط روزانه ٥ میلیون لیتر نفت‌گاز به کشورهای مختلف همسایه از جمله پاکستان صادر شده است.  وی با اشاره به تک‌نرخی شدن بنزین در کشور از خردادماه امسال و سپس پایان اعتبار بنزین ٧٠٠ تومانی در کارت‌های سوخت در ابتدای آذرماه تصریح کرد: تک‌نرخی شدن بنزین سبب کاهش روند رشد مصرف بنزین شد به‌طوری که این میزان از 1/2 درصد بیشتر نشد.  


رشد اقتصادی امسال؛ منفی 2 درصد
مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرد رشد اقتصاد امسال منفی ۲ درصد خواهد شد. به گزارش فارس، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران پرداخت  و اعلام داشت: اقتصاد ایران پس از شرایط نامساعد سال‌های 1391 و 1392 که تولید ناخالص داخلی کشور در مجموع معادل 7/8 درصد با کاهش روبه‌رو شد در سال 1393 به کمک دستاوردهای ناشی از توافق موقت ژنو و وجود ظرفیت‌های خالی، شاهد نرخ رشد اقتصادی 3 درصد بود. مرکز آمار ایران رشد اقتصادی 6 ماه نخست سال 1394 را برابر با یک درصد اعلام کرد. اما شواهد موجود نشان می‌دهد اقتصاد ایران در سال 1394 با چالش اساسی کمبود تقاضای مؤثر روبه‌رو است. در این شرایط رشد بخش‌های کشاورزی 2/4 درصد، نفت صفر درصد، صنعت 3- درصد، ساختمان 4/7 درصد و خدمات 2/2 درصد و رشد اقتصادی سال 1394 نیز منفی 2 درصد برآورد می‌شود که مبین تداوم رکود در این سال است. حال چنانچه برخی آثار فوری اجرای برجام آنگونه که درباره میزان افزایش صادرات نفت و آزاد شدن برخی دارایی‌های مالی متعلق به دولت برای سال جاری اعلام شده، محقق شود، رشد اقتصادی کل سال 1394 با 8/0درصد افزایش به 2/1- درصد خواهد رسید.
 


Page Generated in 0/0062 sec