printlogo


کد خبر: 153011تاریخ: 1394/11/13 00:00
اخبار

 قرارداد فروش برنج، رانت‌خواری است
دیوان محاسبات کشور در نامه‌ای به شرکت بازرگانی دولتی به قرارداد اخیر فروش انحصاری ۸۲ هزار تن برنج دولتی به «ع.ح.پ» واکنش نشان داد و این قرارداد را موجب ترویج دلالی و رانت‌خواری توسط یک شرکت دولتی اعلام کرد و خواستار اصلاح آن شد. به گزارش تسنیم، شرکت بازرگانی دولتی ایران در ماه گذشته قراردادی 182 میلیارد تومانی برای فروش انحصاری حدود 82 هزار تن انواع برنج وارداتی با شخصی به ‌نام «ع. ح.پ» امضا کرد که به‌دلیل ابهامات گسترده بازتاب زیادی داشته و مورد انتقاد کارشناسان امر قرار گرفت. در همین‌باره سرپرست گروه حسابرسی دیوان محاسبات کشور در نامه‌ای به حسن عباسی‌معروفان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی به این قرارداد واکنش انتقادی نشان داد و با اعلام ترویج دلالی و رانت‌خواری توسط یک ارگان دولتی در این قرارداد، خواستار اصلاح قرارداد در اسرع وقت شد.


واردات گندم ممنوع شد
وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در سال ۱۳۹۵ نیازی به واردات گندم نیست و از انجام ثبت‌سفارش جدید از این تاریخ برای گندم خودداری کنید و واحد‌هایی که نیاز به واردات گندم دوروم دارند با مجوز شورای اقتصاد با ارز آزاد وارد کنند. براساس مذاکرات و نامه‌نگاری حجتی و نعمت‌زاده، واردات گندم در سال آینده به‌صورت مشروط ممنوع و زمان همه ثبت‌سفارش کالاهای اساسی گندم، برنج، شکر خام و روغن خام به‌مدت 3 ماه و حداکثر برای مدت یک ماه قابل تمدید شد. همچنین کارخانجات آرد به‌شرط صادرات می‌توانند معادل آن گندم وارد کرده و دولت مابه‌التفاوت خرید گندم داخل و خارج آن را با تصویب شورای اقتصاد تقبل می‌‌کند.


برنامه ششم به مجلس نهم نرسید
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ از توافق با دولت برای ارائه لایحه چنددوازدهم خبر داد و گفت: بررسی لایحه برنامه ششم به مجلس واگذار شد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضع بررسی لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم اظهار داشت: کمیسیون‌های تخصصی مشغول بررسی احکام بودجه و ارائه پیشنهادات هستند و حدود 10 روز دیگر نظرات به کمیسیون تلفیق بودجه خواهد آمد. وی تأکید کرد: از 9 اسفند کمیسیون تلفیق بررسی بودجه را شروع خواهد کرد و تا پایان اسفند نهایی می‌شود و پس از 15 فروردین در دستورکار صحن مجلس قرار خواهد گرفت. وی یادآور شد: همچنین طبق طرح دوفوریتی که در مجلس رأی نیاورد، جمع‌بندی این بود که به جای طرح دوفوریتی حکم تمدید قانون برنامه پنجم توسعه تا زمان تصویب برنامه ششم در بودجه ذکر شود. وی تأکید کرد: براساس زمان‌بندی خردادماه سال آینده بررسی برنامه ششم شروع خواهد شد و احتمالاً تا شهریورماه ادامه خواهد داشت.


هواپیما را با پول‌های بلوکه نخرید
نتایج یک نظرسنجی نشان داد که از دید مردم خرید هواپیما ‌باید آخرین گزینه دولت در اولویت تخصیص دلارهای آزادشده از تحریم باشد. به گزارش تسنیم، برنامه پایش شب گذشته در پرسش نظرسنجی خود از بینندگان تلویزیون پرسید: «به نظر شما دلارهای آزاد شده از تحریم بهتر است صرف کدام نیاز کشور شود؟ 1- تجهیز بیمارستان‌ها 2- تجهیز مدارس 3- خرید هواپیما 4- گسترش راه‌آهن 5- دیگر نیازهای کشور». در پایان این نظرسنجی گزینه سایر نیازمندی‌ها بیشترین رای را آورد. تجهیز بیمارستان‌ها 30 درصد، تجهیز مدارس 9/17 درصد و گسترش راه‌آهن 98/6 درصد را به خود اختصاص دادند. نکته جالب اینکه از دید شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خرید هواپیما آخرین اولویت را دارد.


سوئیفت وصل شد
از اواخر یکشنبه‌شب گذشته اتصال بانک‌های ایرانی به شبکه سوئیفت برقرار شده است. به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، حدود 2 تا 3 روز تا حداکثر یک هفته طول می‌کشد تا بانک‌ها بتوانند با انجام فرآیند لازم از این امکان استفاده کنند. بر این اساس اکنون در کنار بانک مرکزی، بانک‌های تجارت، ملی، ملت، صنعت و معدن، پست‌بانک، سپه، توسعه‌صادرات و رفاه به سوئیفت وصل شده‌اند. همچنین  مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به ارسال مدارک ۹ بانک برای برقراری ارتباط با سوئیفت گفت: به لحاظ فنی سوئیفت وصل شده است اما اینکه نمی‌توانیم از طریق سوئیفت پیغام بدهیم مساله‌ای نیست زیرا سوئیفت از طریق سایر بانک‌ها برقرار است.


Page Generated in 0/0063 sec