printlogo


کد خبر: 153080تاریخ: 1394/11/14 00:00
آغاز به کار کنگره شهدای ورزشکار با قرائت بیانات رهبر معظم انقلاب
بزرگداشت قهرمانانی که مدال‌شان، پلاک‌شان بود

نخستین کنگره سرداران و 5 هزار شهید ورزش کشور در حضور شمار زیادی از مسؤولان ورزش ایران و عموم مردم در استادیوم 12 هزار نفری آزادی آغاز شد.  در ابتدای این همایش بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‏ در دیدار دست‏‌اندرکاران برگزاری کنگره‏ شهدای ورزش کشور که در تاریخ 21 دی ماه 94 برگزار شده بود صبح دیروز در همایشی که به همین منظور در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد منتشر شد.  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تقدیر از ابتکار جالب بزرگداشت شهدای ورزشکار کشور، تاکید کردند: لازم است جامعه بداند که فداکاری در راه دین و انقلاب، مخصوص یک قشر خاص نیست و همه‏ اقشار در این مسابقه‏ عظیم و معنوی شرکت دارند. ایشان بزرگداشت شهدای ورزشکار کشور را تقویت روحیه و اعتلای فکر انقلابی خواندند و افزودند: جوان ورزشکار، به ‏طور طبیعی برای بخش مهمی از جوان‌ها الگوست و اخلاق، رفتار و کیفیت و سبک زندگی او می‌تواند تاثیرگذار باشد و جامعه را به‏ سوی دین، اخلاق و معنویت سوق بدهد.  رهبر معظم انقلاب اسلامی واژه «پهلوان» را لقبی دارای امتیاز در ادبیات بومی و ملی برشمردند و با تجلیل از ورزشکارانی که در محیط‌های ورزشی رفتار شایسته انجام می‌دهند، تاکید کردند: افتخارِ بالاتر از خواندن سرود ملی‏ یا بالا رفتن پرچم در سکوی قهرمانی، اقدام آن ورزشکاری است که حاضر نمی‌شود با حریف صهیونیست کشتی بگیرد یا بانوی ورزشکاری که با چادر یا حجاب کامل اسلامی روی سکوی قهرمانی می‌ایستد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این قبیل رفتارها را همانند رفتن به میدان جنگ و جلوه‌ای از روحیه‏ قوی ایرانی مسلمان خواندند و افزودند: این نشان‌دهنده هویت یک ملت و استحکام عنصر و فلز مقاوم آنان است که در مقابل موج توهمات و احساسات توهم‏‌آمیز شکست نمی‌خورند و مغلوب نمی‌شوند و باید کاری کرد که محیط ورزش به این سمت حرکت کند.  رهبر معظم انقلاب تجلیل از ورزشکارانی را که به‏ طور علنی در میدان قهرمانی از ارزش‌ها پاسداری می‌کنند، باارزش خواندند و گفتند: یکی از کارهای لازم، تجلیل از ورزشکارانی است که اسم خدا را می‌آورند یا بعد از آنکه در رقابت پشت حریف را به خاک می‌رسانند، سجده می‌کنند.  ایشان این رویکرد را نمادی از هویت و شخصیت ایران اسلامی دانستند و با تأکید بر ضرورت تقویت آن اظهار امیدواری کردند روز به‏ روز محیط ورزش پاکیزه‏‌تر و روشن‏‌تر شود.
آغاز نخستین دوره کنگره شهدای ورزشکار
در مراسم افتتاحیه این همایش سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفان، محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان، کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک، نصرالله سجادی معاون ورزش حر‌فه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، مناف هاشمی، امیررضا خادم، غلامرضا شعبانی بهار، رباب شهریان (معاونان وزیر ورزش)، بهرام افشارزاده، شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فو‌تبا‌ل، داوود آذرنوش رئیس سازمان بسیج ورزش و شمار دیگری از مسؤولان حضور داشتند. طبقه نخست استادیوم 12 هزار نفری آزادی کاملا پر شده بود و در طبقه دوم نیز تصاویری از شهدای ورزشکار نصب شده بود.  در ابتدای این مراسم فیلمی از دیدار رهبر معظم انقلاب با ورزشکاران پخش شد و پیام ایشان به این کنگره به نمایش درآمد. در بخش دیگری از این مراسم داوود آذرنوش، رئیس سازمان بسیج ورزش، اظها‌ر کرد: تاریخ همواره شاهد غلبه خون بر شمشیر بوده و آنچه سبب پیروزی ایران در جنگ تحمیلی شده، شهامت و رشادت رزمندگان ایران بوده است. مطمئن باشید ما می‌توانیم بزودی شاهد پیروزی ایران در عرصه‌های مختلف باشیم. او ا‌دا‌مه‌ داد: از جمله برنامه‌هایی که ما برای شهدای ورزشکار در نظر گرفته‌ایم برگزاری 260 یادواره در فدراسیون‌های ورزشی، چاپ کتاب‌های مختلف، ساخت فیلم، موسیقی و دیگر آثار هنری است. همچنین وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری کنگره شهدای ورزشکار، گفت: همان طور که می‌دانید امروز جهت بزرگداشت
 5 هزار شهید ورزشکار در اینجا جمع شده‌ایم. این کنگره به همت وزارت ورزش و جوانان، بسیج، کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌ها و علاقه‌مندان به ورزش برگزار شده است. برگزاری این کنگره‌ها باعث ایجاد فضای معرفتی در ورزش شده است و امیدواریم شاهد موارد بیشتری از این دست باشیم.
سردار نقدی: ورزشکاران شهدا را الگو قرار دهند
سردار محمدرضا نقدی که دیروز در کنگره شهدای ورزشکار شرکت کرده بود، در این خصوص گفت: اگر روز به روز در ورزش قوی‌تر می‌شویم، به این دلیل است که الگوی ما شهدای ورزشکار هستند. اسلام می‌گوید نه مظلوم واقع شو و نه ظلم بکن و این دقیقاً همان چیزی است که اسلام می‌خواهد در سطح جهان بسط دهد.  وی ادامه داد: ما امثال پوریای ولی را در کشورمان داشته‌ایم که می‌توانند الگوهای خوبی باشند. او در حالی که برنده کشتی بود اما زمانی که مشاهده کرد فرزندان حریفش دارند حریف را تشویق می‌کنند، از وی شکست خورد تا آنها خوشحال شوند. در واقع عظمت چنین افرادی بوده که امروز 5 هزار شهید را در کشور ساخته است. نقدی گفت: خوب است که ورزشکار بداند اگر قدرت و ثروت پیدا کرد، حواسش به همه چیز باشد و شهدا را الگو قرار دهد.  وی درباره اینکه چه برنامه‌ای برای تداوم این همایش‌ها تدوین شده است، گفت: هنرمندان زیادی در این خصوص دست به کار شده‌اند و آثاری را در دستور تولید دارند که در صورتی که این آثار به حد قابل قبولی برسد، این کنگره‌ها را ادامه خواهیم داد تا یاد شهدا را زنده نگه داریم و چنین الگوهایی را قدردان باشیم.  سردار نقدی در مورد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در ورزش گفت: تربیت بدنی ستاد کل نیروهای مسلح در این مورد برنامه‌های خوبی را ارائه می‌دهد ضمن اینکه ما روی ورزش‌های رزمی نیز تأکید ویژه‌ای داریم، البته بسیج ورزش را هم داریم که اگر ورزشکاری بخواهد روی نوار قهرمانی حرکت کند، می‌تواند یاد شهدا را زنده نگه دارد.  وی درباره اینکه چقدر در روز یا هفته ورزش می‌کند، یادآور شد: من برای ورزش کردن بسیار ضعیف هستم.


Page Generated in 0/0054 sec