printlogo


کد خبر: 153094تاریخ: 1394/11/14 00:00
طرح کارت اعتباری خرید کالا شکست خورد
استقبال از طرح دولت، ‌فقط 7 درصد!

گروه اقتصادی: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد از طرح کارت اعتباری خرید کالا که بانک مرکزی سازوکار پیچیده‌ و سختی برای آن تعریف کرده بود استقبال نشد و تاکنون فقط 7 درصد مردم از آن استفاده کرده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، استقبال فراوان مردم از طرح وام 25 میلیون تومانی خودرو، مسؤولان را مجبور کرد برای اجرای فاز دیگر طرح‌های خروج از رکود با احتیاط بیشتری گام بردارند اما این احتیاط تا آنجایی پیش رفت که برخلاف وام خودرو، کمتر کسی به استفاده از این طرح رغبت می‌کند. طبق اعلام مسؤولان بانک مرکزی، چند هفته بعد از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا فقط حدود 7 درصد در آن ثبت‌نام کردند.   معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه طرح کارت‌های اعتباری کاری نو بود که فرآیند آن در حال اجرایی شدن است، از ثبت‌نام حدود 26 هزار زوج برای دریافت این کارت‌ها خبر داد. در حالی که حدود 3 ماه از اجرای بسته تسریع رونق اقتصادی و سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی می‌گذرد، صدور کارت‌های اعتباری برای خرید کالاهای داخلی هنوز اجرایی نشده است. این در حالی است که بارها زمان اجرایی شدن و توزیع این کارت‌ها به تاخیر افتاده است. ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی دیروز در حاشیه نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی با معاون اول رئیس‌جمهور درباره علت تاخیر در صدور و توزیع کارت‌های اعتباری به ایسنا توضیح داد: به هرحال این طرح از کارهای نو بود که فرآیند اجرای آن به زمان نیاز دارد اما با این وجود اکنون متقاضیان در حال اعلام درخواست به سازمان‌ها هستند و بعد از اینکه سازمان‌ها درخواست خود را به بانک‌ها اعلام کنند، کارت‌های اعتباری صادر خواهد شد. وی درباره‌ آخرین آمار ثبت‌نام‌ها برای کارت‌های اعتباری نیز توضیح داد: تعداد درخواست‌های ثبت شده در سازمان‌ها باید از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام شود اما آنچه بانک مرکزی مسؤول آن است به زوج‌های جوانی که می‌توانند در کنار ثبت‌نام برای وام ازدواج این کارت‌ها را نیز دریافت کنند اختصاص دارد. حکیمی اعلام کرد در حالی حدود 400 هزار زوج مشمول کارت‌های اعتباری می‌شوند که براساس آخرین آمارها حدود 26 هزار زوج تاکنون برای دریافت کارت‌های اعتباری ثبت‌نام کرده‌اند. معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی همچنین به احتمال افزایش گستره دریافت‌کنندگان کارت‌های اعتباری اشاره کرد و افزود: اگر مشمولان فعلی استقبال چندانی از طرح کارت‌های اعتباری نداشته باشند به‌طور حتم اشخاص دیگر از جمله کارگران نیز به این طرح اضافه خواهند شد.
 ضربه شدید به تولید ملی
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه اختصاص کارت اعتباری خرید کالا باعث شد تا آن دسته از افرادی که خواستار خرید لوازم خانگی ایرانی بودند دست از خرید بکشند، گفت: بانک مرکزی با تأخیر در اجرای این طرح ضربه شدیدی را به تولید داخل زد. حمیدرضا غزنوی با اشاره به کارت اعتباری خرید کالا که هنوز اجرایی نشده به
«وطن امروز» گفت: اعتباری که بانک مرکزی برای وام کالا در نظر گرفته تنها شامل 700هزار نفر می‌شود و با این رقم امکان دسترسی عموم به این وام بسیار کم است. وی با بیان اینکه اختصاص کارت اعتباری خرید کالا باعث شد آن دسته از افرادی که خواستار خرید لوازم خانگی ایرانی بودند دست از خرید بکشند، گفت: بانک مرکزی با تأخیر در اجرای این طرح ضربه شدیدی را به تولید داخل زد. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: 70هزار کارتی که معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از صدور آنها خبر داده ربطی به کارت‌های خرید اعتباری کالا ندارد. وی با یادآوری بودجه تبلیغاتی شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی به ایران، گفت: در سال 2016 بودجه تبلیغاتی یکی از شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی به ایران، 2800 میلیارد ریال و بودجه تبلیغاتی یک شرکت دیگر نیز 4هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده و این در حالی است که کل بودجه تبلیغاتی تولیدکنندگان داخلی حدود 2 درصد بودجه شرکت‌های خارجی است. غزنوی اضافه کرد: بسیاری از تولیدکنندگان خارجی هزینه‌های هنگفتی را برای تبلیغات خود در نظر گرفته‌اند و این هزینه ربطی به میزان فروش ندارد اما متأسفانه در کشور ما از هر 10 فروشگاهی که تولیدات داخلی را عرضه می‌کنند 5 فروشگاه محکوم به شکست هستند. غزنوی با اشاره به اینکه بسیاری از برندهای خارجی در ایران مغازه‌های عرضه‌کننده کالاهای خود را خریداری و به‌نوعی فروش محصولات خود را در ایران حتی برای نسل‌های  آینده تضمین کرده‌اند، تصریح کرد: بودجه تبلیغاتی کل تولیدکنندگان داخلی تنها 2 درصد بودجه تبلیغاتی برندهای خارجی در ایران است. وی در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه میزان واردات لوازم خانگی 7 برابر خودرو است، گفت: 20هزار میلیارد تومان حجم بازار سالانه لوازم خانگی در کشور است که 15هزار میلیارد تومان آن دست برندهای خارجی است. وی با توجه به دیگر مشکلات تولیدکنندگان در کشور گفت: متأسفانه عوارض نصب تابلوی برندهای خارجی و ایرانی در کشور با هم برابر است در حالی که در کشور آمریکا خالص دریافتی از برندهای خارجی برای نصب تابلو 35 برابر برندهای داخلی است. غزنوی افزود: به‌عنوان مثال یک شرکت برای تابلوی مغازه خود 750 میلیون تومان عوارض به شهرداری پرداخت کرده و با توجه به هزینه‌های بالای تبلیغات در ایران می‌توان گفت تولیدکنندگان داخلی برای معرفی محصولات خود باید 10 برابر بیشتر از برندهای خارجی هزینه کنند. وی با توجه به قاچاق قانونی کالا به کشور، اظهار داشت: واردکنندگان با کارت‌های بازرگانی مختلف قطعات کالا را از گمرکات مختلف وارد و با این شرایط تعرفه کمتری را پرداخت می‌کنند و 70 درصد از حقوق دولت را نمی‌پردازند لذا باید تعداد واردکنندگان به‌طور دقیق مشخص و در جهت منافع کشور واردات کالا انحصاری شود، همچنین باید کارت بازرگانی به نام شرکت‌های واردکننده صادر شود تا امکان رهگیری آن وجود داشته باشد. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور در بخش لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: ما در بخش لوازم خانگی 5/1 برابر نیاز بازار ایران سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که از نظر کیفیت و خدمات حتی از برندهای خارجی بهتر است لذا باید دولت یک استراتژی صنعتی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشته باشد و بررسی شود که در کدام‌یک از صنایع نیاز به  جذب سرمایه است.


Page Generated in 0/0171 sec