printlogo


کد خبر: 153100تاریخ: 1394/11/14 00:00
دانشجویان معترض در ترم جدید دانشگاه آزاد ثبت‌نام نکردند
اعتراض دانشجویان به آیین‌نامه جدید
دروس اجباری تکراری برای دانشجویان

گروه اجتماعی: مدتی است که دانشجویان دوره دکترای دانشگاه آزاد برای تحصیل با حاشیه‌های گوناگونی مواجه هستند، حاشیه‌هایی که هر کدام به صورت مستقیم در روند تحصیل این گروه از دانشجویان و کم و کیف تحصیل تاثیر دارد. چندی پیش روزنامه «وطن امروز»، در قالب گزارشی به نقل از تعدادی از دانشجویان دوره دکترا از کلاس‌های 80 نفره‌ای خبر داد که در یکی از واحد‌های این دانشگاه برای دانشجویان برگزار می‌شود. کلاس‌هایی که از نظر تعداد دانشجو آن هم در مقطع دکترا با استاندارد‌های مناسب فاصله زیادی دارد! اما انگار موضوع این کلاس‌ها اولین حاشیه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نبود، چرا که آغاز ترم دوم دانشجویان این مقطع هم با در نظر گرفتن قانونی تازه برای گذراندن اجباری برخی دروس آغاز شده است.
ترم دوم با حاشیه‌های داغ
از دیگر حواشی این دانشگاه که همزمان با آغاز ترم دوم سال تحصیلی جاری رسانه‌ای شد موضوع اجبار دانشجویان به گذراندن واحدهای درسی است که اعتراض دانشجویان را در پی داشت. دانشجویان دانشگاه آزاد به اجرای آیین‌نامه جدید دریافت دروس جبرانی برای دوره دکترا اعتراض کردند و تعدادی از آنها به نشانه اعتراض اقدام به ثبت‌نام در ترم تحصیلی بهمن‌ماه نکرده‌اند.
در آیین‌نامه جدید دانشگاه آزاد آمده است که دانشجویان دوره دکترا باید ۴ تا ۱۰ واحد درسی را به عنوان دروس جبرانی بگذرانند که بخشی از این دروس شامل روش تحقیق، مقاله‌نویسی و رساله‌نویسی و زبان تخصصی است. گذراندن این واحدهای درسی برای تمام دانشجویان دکترا اجباری است. همچنین در بخش دیگری از آیین‌نامه آمده است، دانشجویانی که در برخی دروس امتحانی خود در آزمون دکترا نمره خام کمتر از 33/33 دریافت کرده‌اند، باید مطابق نظر گروه تخصصی مربوطه از دروس مرتبط به میزان ۶ واحد (علاوه بر دروس جبرانی مشترک تمام رشته‌ها) به عنوان جبرانی بگذرانند.
رفع ضرر مالی با تکیه بر جیب دانشجو
به گفته برخی از دانشجویان معترض به این آیین‌نامه، دانشگاه آزاد به دلیل اجرای آیین‌نامه وزارت علوم مبنی بر کاهش واحدهای دوره دکترا به ۳۶ واحد اقدام به تصویب آیین‌نامه جدید کرده است. آنها معتقدند دانشگاه برای رفع ضرر مالی ناشی از کاهش واحدهای درسی به‌ناچار به اجرای آیین‌نامه جدید روی آورده است.
 یکی از دانشجویان معترض به اجرای آیین‌نامه جدید دانشگاه آزاد به مهر گفته است: «باتوجه به اینکه دانشجویان به اجرای این آیین‌نامه اعتراض دارند، تعدادی از دانشجویان هنوز در ترم بهمن‌ماه ثبت‌نام نکرده‌اند تا از این طریق بتوانند اعتراض خود را به مدیران دانشگاه اعلام کنند».
این دانشجوی دانشگاه آزاد اظهار داشت: در زمان ثبت‌نام دانشجویان جدید این دانشگاه در ترم مهرماه سال جاری خبری از اجرای چنین آیین‌نامه‌ای وجود نداشت و پس از ثبت‌نام و شروع ترم تحصیلی زمزمه‌های اجرای آن به گوش رسید. وی تاکید کرد: درس روش تحقیق جزو دروس جبرانی ارائه‌شده به دانشجویان دوره دکترا است که بسیاری از دانشجویان این درس را در دوره کارشناسی ارشد گذرانده‌اند.
به هر رو به نظر می‌رسد در یک سال گذشته، این دانشگاه بویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی با حاشیه‌های گوناگونی مواجه بوده است که توجه بیشتر و بهتر مدیران و تصمیم‌گیران این دانشگاه را به اولویت‌ها، مطالبات و نیاز‌های قشر دانشجو می‌طلبد. البته این تمام ماجرا نیست و همچنان ابهام درباره مجوز برخی رشته‌های این دانشگاه به محل بحث وزارت علوم و دانشگاه آزاد مبدل شده است. موضوعی که بر نگرانی دانشجویان این دانشگاه می‌افزاید، چرا که باید در کنار پرداخت شهریه و تقبل هزینه‌های گوناگون تحصیلی درباره فرجام رشته تحصیلی خود نیز دغدغه داشته باشند.
 


Page Generated in 0/0057 sec