printlogo


کد خبر: 153193تاریخ: 1394/11/15 00:00
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:
توسعه در گروه فولاد مبارکه توازن ایجاد می‌کند

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: اجرای طرح‌های توسعه موجب ایجاد زنجیره توازن در گروه فولاد مبارکه می‌شود.
دکتر سبحانی در نشستی خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد با اشاره به سفر اخیر خود با هیات همراه
رئیس جمهور به اتحادیه اروپایی، اظهار داشت: از سال گذشته فولادمبارکه به منظور گسترش و توسعه ارتباط‌های خود در دوران پسابرجام برنامه‌ریزی و مذاکراتی در جهت بررسی چگونگی انجام طرح‌های توسعه با استفاده از شرکت‌های خارجی کرده بود که با سفر آقای دکتر روحانی به اتحادیه اروپا و عقد قرارداد با طرف‌های خارجی کلید خورد.
وی افزود: طرح‌های توسعه یک زنجیره توازن را در گروه فولاد مبارکه اصفهان ایجاد خواهد کرد، ضمن اینکه قرارداد 3 طرح توسعه نوردگرم شهید خرازی، توسعه فولاد هرمزگان و توسعه فولاد سپیددشت، به نحوی منعقد شده تا حداقل 50 تا 60 درصد پروژه‌ها در بخش های سیویل، اتوماسیون و... توسط پیمانکاران توانمند داخلی انجام گیرد. او گفت: در واقع در این قرارداد حدود 450 میلیون یورو کار توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود. در این میان اگر قرار انجام صددرصدی پروژه‌ها را به شرکت‌های داخلی واگذار می‌کردیم درباره تأمین منابع مالی و دادن پیش پرداخت با مشکل مواجه می‌شدیم که این موضوع هم با استفاده از فاینانس حل شده است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه کشور اکنون نیازمند توسعه تولید و ایجاد اشتغال است، گفت: در شرایط فعلی اتکا به فروش نفت با توجه به روند نزولی قیمت نفت، تنها می‌تواند در تأمین حقوق کارمندان، بازنشستگان و یارانه کارساز باشد و برای عبور از این شرایط نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید است.
دکتر سبحانی با مقایسه شرایط استفاده از تسهیلات بانکی و فاینانس گفت: فرصتی که بعد از برجام به دست آمده است، باعث شده به منابع مالی خارجی ارزان‌قیمت دسترسی داشته باشیم و باتوجه به رکود حاکم بر صنعت فولاد، بهترین زمان ممکن برای سرمایه‌گذاری نیز به دست آمده است. البته با ورود سرمایه‌گذاران خارجی به پروژه‌های توسعه صنعت فولاد، انتقال تکنولوژی هم صورت خواهد گرفت که این مزیت به نفع مملکت
خواهد بود.
مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان توجه به مسؤولیت‌های اجتماعی در شرکت فولاد مبارکه را از اولویت‌های اصلی این شرکت خواند و خاطرنشان کرد: انجام مساعدت‌های مختلف مالی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، عمرانی، ورزشی، بهداشتی، درمانی و مذهبی به مبلغ حدود 340 میلیارد ریال طی سال های 1389 تاکنون، مشارکت مالی در تکمیل مصلای بزرگ اصفهان، احداث ساختمان پایگاه امداد و نجات بین‌شهری سازمان هلال احمر در محل پلیس‌راه سه‌راهی مبارکه، مشارکت مالی در احداث موزه دفاع‌مقدس در اصفهان، حمایت از باشگاه فولاد مبارکه اصفهان و توسعه ورزش همگانی در سطح استان، مشارکت در نوسازی اورژانس بیمارستان محمد رسول‌الله شهرستان مبارکه و مشارکت مالی در ساخت باشگاه کارگران شهرستان مبارکه، مشارکت در طرح جامع متروی استان (مبارکه- مجلسی- بهارستان) و نوسازی و توسعه مرکز نگهداری معلولان موسسه خیریه قائم‌الرضا در زرین‌شهر بخشی از اقداماتی است که شرکت فولادمبارکه در راستای تحقق مسؤولیت‌های اجتماعی خود انجام داده است.
وی تکمیل ورزشگاه نقش جهان اصفهان را یکی دیگر از مسؤولیت‌های اجتماعی این شرکت خواند و گفت: تاکنون بالغ بر 30 میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه نقش جهان هزینه شده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه درباره پیش‌بینی آینده بازار فولاد در پایان برنامه پنجم توسعه با توجه به پساتحریم، گفت: پیش‌بینی‌های جهانی به گونه‌ای است که تا 2025 تولید و مصرف از 6/1 میلیارد تن به 2 میلیارد تن برسد که تا حدودی خوشبینانه است اما با توجه به اینکه فولاد هیچگونه جایگزینی ندارد، یکی از کشورهایی که مزیت تولید دارد ایران است. با توجه به اینکه در طول چند سال آتی به دلیل هزینه‌های حمل‌ونقل، بسیاری از واحدهای تولیدی کشورهای مختلف تعطیل خواهد شد و همچنین با توجه به روند افزایشی مصرف فولاد در جهان، ایران هم باید با توجه به مزیت‌هایی از جمله دارا بودن سنگ آهن، انرژی و... بخشی از بازار را در اختیار بگیرد. دکتر سبحانی با اشاره به رشد صنعت فولاد در کشور چین و چگونگی همراهی فولادسازان با این کشور گفت: کاهش رشد اقتصادی چین، تهدیدی جدی برای ما محسوب شد که امسال شاهد آن بودیم. چین با کاهش رشد از 14 به 7 درصد، با مازاد تولید مواجه شد و با انجام صادرات محصولات فولادی در سایه حمایت‌های دولتی کشور خود، ضربه بزرگی به فولاد‌سازان دنیا وارد کرد.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اهداف صادراتی شرکت را برشمرد و افزود: وقتی تقاضای بازار داخل متناسب با رشد تولید بالا رود صادرات کمتر می‌شود. فولادمبارکه در افزایش ظرفیت، سهم 30 درصدی در صادرات را حفظ خواهد کرد. بازار هدف ما بیشتر اروپا خواهد بود، اگر چه اکنون بازار گسترده صادراتی در ارمنستان، عراق، افغانستان، حاشیه خلیج‌فارس، امارات، قطر و جنوب شرقی آسیا داریم ولی حضور در بازارهای اروپایی که خود قطب تولید فولاد دنیاست، رقابت در کیفیت و استاندارد را برای ما به همراه خواهد داشت و همین موضوع فولاد مبارکه را به‌عنوان یک الگو در صنعت فولاد کشور مطرح کرده، زیرا ما توانسته‌ایم خود را با سیستم‌های نوین مدیریت و بهره‌برداری روز تطبیق دهیم.
دکتر سبحانی افزود: رکود بازار مقطعی بوده و هر چند سال یکبار رخ داده است. پس از رفع بحران‌های کشورهای منطقه اگر وضعیت بازار این کشورها را مدنظر قرار دهیم، قطعا شاهد بازار مناسبی برای صادرات شرکت فولاد مبارکه خواهیم بود. وی درباره ارزیابی خود از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پساتحریم گفت: تاکید من به همه فولادسازان کشور بر انجام کار با کیفیت و کنترل هزینه‌های تمام شده است. سرمایه‌گذاران باید برای رسیدن به چنین هدفی با کاهش هزینه‌ها و ایجاد یک کنسرسیوم، مبادرت به ایجاد شرکتی با ظرفیت بالا کنند تا این سرمایه‌گذاری اقتصادی باشد.
وی در توضیح چگونگی انجام پروژه‌های تحقیقاتی در فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه افتخار دارد با 115 دانشگاه و مرکز علمی تحقیقاتی به صورت قرارداد باز، 950 پروژه را اجرا می‌کند که در این میان پروژه‌هایی با هزینه بالغ بر 25 میلیارد تومان انجام شده و 115 پروژه با هزینه بالغ بر 5 میلیارد تومان در دست اجراست. توجه به مراکز علمی و سرمایه‌گذاری در این مراکز دستاوردهای زیادی را برای شرکت فولاد مبارکه به همراه داشته است.
 


Page Generated in 0/0054 sec