پژو به ایران غرامت میپردازد و خسارت نیز جبران شده است، بنابراین پژو همه شروطی را که ایران گذاشته، پذیرفته و قرار است رقمی که به عنوان خسارت تعیین شده است، به طور کامل به ایران پرداخت شود. محمدرضا نجفیمنش، عضو شورای سیاستگذاری خودرو در گفتوگو با مهر اظهار داشت: ایران چندین شرط را برای خودروسازان خارجی قرار داده که اگر بخواهند با خودروسازان داخلی شراکت کنند، حتما باید آن را بپذیرند. بر این اساس برای تولید خودرو در کشور، باید حداقل ساخت داخل ۴۰ درصد درنظر گرفته شده و ظرف مدت مشخصی به ۸۰ درصد برسد. وی تصریح کرد: حداقل ۳۰ درصد از محصولاتی که در ایران تولید میشود، باید به بازارهای جهانی صادر شود. به گفته نجفیمنش، هر شرکت یا کشوری این شرایط را بپذیرد، از نظر ایران واجد شرایط برای همکاری است و ما فرش قرمز هم برایش پهن میکنیم. نجفیمنش درباره قرارداد پژو تصریح کرد: پژو همه شروط ایران را پذیرفته و هم قرار است داخلیسازی قطعات را صورت دهد و هم پذیرفته که صادرات را بپذیرد. در همین حال حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس، بدعهدی و غرامت را ۲ ابهام قرارداد اخیر ایران خودرو با پژو دانست و خواستار شفافسازی مدیرعامل ایران خودرو در این باره شد. فولادگر با اشاره به اینکه هنوز بحث دریافت غرامت از شرکت پژو مشخص نشده است، گفت: ما باید در گذشته پژو را ملزم میکردیم تا غرامت خود را پرداخت کند اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است البته ایران خودرو اعلام میکند که در حال پیگیری حقوقی این امر است.
سایپا و رنو قرارداد امضا میکنند
از سوی دیگر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام کرد شرکت رنوی فرانسه و سایپای ایران بهمن امسال قرارداد همکاری امضا میکنند. به گزارش تسنیم، علی طیبنیا که در ژاپن به سر میبرد از شرکتهای تویوتاموتور و دیگر شرکتهای خودروساز ژاپنی خواست به شکلی فعالانه در ایران سرمایهگذاری کنند و فناوری خود را به کشور انتقال دهند. وی خواست شاهد سرمایهگذاری خودروسازان ژاپنی به اندازه رقبای فرانسوی یا حتی بیشتر از آنها در بازار ایران باشد. در همین حال منابع ژاپنی اعلام کردند دولت ایران به ارزش ۱۰ میلیارد دلار پروژههای توسعهای را که از سوی شرکتهای ژاپنی در ایران انجام میشود تضمین خواهد کرد. این پروژهها در بخشهای مختلف از توسعه منابع طبیعی گرفته تا ساخت نیروگاههای جدید پیشبینی شده است.