در حالی که قائممقام بانکی مرکزی 6 مشکل بزرگ بانکها را برشمرد، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: اگر بانک مرکزی تدبیر نکند، مشکلات بزرگتر در راه است. به گزارش تسنیم، نشست تخصصی اولین سمینار بانکداری جامع با حضور کارشناسان بانک مرکزی و تصمیمسازان اصلی نظام بانکی برای بهبود سطح مشارکت و افزایش امکان تبادل تجربیات در سطح بینالمللی برگزار شد. در این نشست اکبر کمیجانی، قائممقام بانک مرکزی با بیان اینکه تلاشهای گستردهای در نظام بانکی کشور برای تطبیق با قوانین و مقررات بینالمللی صورت گرفته، اظهار داشت: هنوز شکاف بزرگی بین بانکداری کشور با بانکداری بینالمللی وجود دارد، باید تلاش شود تا این شکاف از بین برود. کمیجانی درباره ضروریات حرکت به سوی بانکداری بینالمللی گفت: در این ارتباط علاوه بر انتقال وجوه و عملیات کارگزاری میتوانیم از منابع خارجی برای تحقق اهداف اقتصادی استفاده کنیم. وی با بیان اینکه برای تحقق اهداف نظام بانکی با لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی مواجه هستیم، تصریح کرد: متوسط 8 درصد رشد اقتصادی از مهمترین اهداف کشور است که باید با همراهی نظام بانکی حاصل شود. وی استانداردهای نظارتی را از مهمترین مشکلات نظام بانکی عنوان کرد و گفت: کمبود سرمایه، بدهیهای انباشتهشده، تنگنای نقدینگی، نظام سنجش اعتباری چه در سطح خرد و چه در سطح شرکتها، بنگاهداری و شرکتداری بانکها از دیگر مشکلات عدیده نظام بانکی کشور است. قائممقام بانک مرکزی با بیان اینکه در دهههای اخیر بحث حاکمیت شرکتی وارد ادبیات نظام بانکی بینالمللی شده است، تاکید کرد: برای نزدیک شدن به بانکداری بینالمللی باید معیارهای بانکداری متعارف بینالمللی در چارچوب ضوابط بانکداری اسلامی کشور مورد توجه قرار گیرد. دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیز ضمن تشکر از قائممقام بانک مرکزی گفت: نظام بانکی ما با مشکلات بزرگ و جدی مواجه است و اگر برای این مشکلات چارهای اندیشیده نشود، طبیعتا ما را با مشکلات سیستمی بزرگتری همچون مشکل مدیریت نقدینگی و توازن بین سپردهها و تسهیلات، نرخ بالای مطالبات معوق، عدم شفافیت صورتهای مالی بانکها، قیمت بالای تمامشده پول، تمرکز غیرضروری بر جمعآوری سپرده بدون تحلیل مالی و رقابت مخرب درباره افزایش سود بانکی مواجه خواهد کرد. وی معایب شعبهمحوری را به شرح زیر برشمرد: برخورداری از ریسکهای سیستماتیک در مدیریت فرآیندها، مشکلات حقوقی در قراردادها و ترهین وثایق، اعتبارسنجی، کارشناسی و نظارت اعتباری غیرحرفهای، وجود فساد در خدمات اعتباری، منفعل بودن سیستمهای IT در بانکها، اداره غیرحرفهای برخی بانکها و نظارتناپذیر بودن آنها. دیواندری همچنین بهبود مدل کسب و کار نظام بانکی را راهکار مقابله با این مشکل برشمرد و سمینار نظام بانکداری جامع را مقدمهای بر تفکر مجدد در بانکهای کشور عنوان کرد.