printlogo


کد خبر: 153282تاریخ: 1394/11/18 00:00
رئیس پلیس راهور ناجا:
نرخ جدید جرایم رانندگی توسط دولت تعیین شده نه پلیس
اعمال جرایم جدید رانندگی از نیمه دوم اسفند

گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برنامه‌های راهور و زمان اعمال نرخ جدید جرایم راهنمایی و رانندگی نسبت به انتقادات صورت گرفته درباره افزایش نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی واکنش نشان داد. به گزارش تسنیم، سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا در جریان نشست خبری درباره انتقادات برخی کارشناسان نسبت به افزایش نرخ جرایم رانندگی به‌میزانی بیش از تورم تصریح شده در قانون، اظهار داشت: این نرخ توسط کارشناسان اقتصادی دولت تعیین شده و پلیس هیچ دخالتی در آن نداشته است، بنابراین مبالغ جدید به هیچ‌وجه پیشنهاد پلیس نبوده است.
وی با هشدار نسبت به پرداخت جرایم رانندگی، افزود: باید شهروندان هوشیار باشند خودروهایی که میزان جرایم رانندگی آنها بیش از یک ‌میلیون تومان است، در سامانه پلیس مشخص شده و توسط مأموران توقیف می‌شوند بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت جرایم رانندگی خود اقدام کنند.
رشد 9 درصدی جرایم در سال جاری
مهری همچنین درباره میزان جرایم رانندگی در سال جاری نیز خاطرنشان کرد: تاکنون میزان جرایم رانندگی از نظر ریالی، رشدی 9 درصدی داشته است. وی از رانندگانی که نسبت به جرایم اعمال شده اعتراض دارند خواست تا اعتراض خود را در مراکز پلیس +10 ثبت کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
هشدار به 24 هزار راننده متخلف
رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش سختگیری پلیس نسبت به تخلفات حادثه‌ساز در 10 ماهه سال جاری، خاطرنشان کرد: در سال جاری 6 هزار گواهینامه رانندگی ضبط شد و 24 هزار گواهینامه نیز در آستانه توقیف قرار دارد. لازم است رانندگان دارای نمره منفی، نسبت به رعایت مقررات توجه جدی‌تری داشته باشند، چراکه از اجرای طرح اعمال نمرات منفی تاکنون بیش از هزار گواهینامه رانندگی ابطال شده است.
وی در ادامه این نشست با تشریح مصوبه هیأت دولت به‌منظور افزایش نرخ جرایم رانندگی تصریح کرد: برابر ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89، هیأت وزیران می‌تواند هر 3 سال یک بار با توجه به پیشنهاد ناجا، وزارت کشور و وزارت راه‌وشهرسازی، اقدام به تعدیل نرخ جرایم به‌میزان نرخ تورم کند، از این رو هیأت وزیران نیز در ماه گذشته، نزدیک به 40 کد تخلفاتی از 170 کد تخلفاتی موجود را افزایش داد.
اعمال نرخ جدید جرایم از نیمه اسفند
فرمانده پلیس راهور با اشاره به اینکه پلیس راهور به هیچ عنوان از محل دریافت جریمه‌ها، درآمدزایی ندارد، بیان داشت: پلیس تنها مجری قانون است و افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی بیشتر مربوط به کسانی است که قوانین را زیر پا می‌گذارند و نسبت به اجرای آن بی‌تفاوت هستند. به گفته فرمانده پلیس راهور ناجا، در حال حاضر پلیس از نظر فنی و زیرساختی در حال آماده کردن بستر است تا بتواند از نیمه دوم اسفندماه مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش جرایم رانندگی را عملیاتی کند. مهری با اشاره به اینکه بیشترین مبلغ جریمه در این ابلاغیه جدید مربوط به رانندگانی است که ضمن مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استفاده از قرص‌های روانگردان اقدام به رانندگی می‌کنند، افزود: این مبلغ نسبت به جرمی که این رانندگان انجام می‌دهند مبلغ بالایی نیست.  وی خاطرنشان کرد: کمترین میزان افزایش جریمه در این ۴۰ کد، مربوط به  پرداخت نکردن عوارض اتوبان‌هاست که رقم آن از ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
ابلاغ مصوبه دولت به نیروی انتظامی
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه جریمه‌های رانندگی تنها برای متخلفان است نه مردم عادی، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد در سال جاری، تخلفات 3 هزار راننده، به مرگ 13 هزار نفر منجر شده است و از این رو باید علاوه بر افزایش جرایم رانندگی، نسبت به فرهنگسازی عمومی و استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود برای کاهش تلفات رانندگی اقدام کرد. مهری درباره امکان ابطال این مصوبه و جلوگیری از اجرای آن توسط دیوان عدالت اداری یادآور شد: ما مجری قانون هستیم و تا امروز تنها مصوبه هیأت دولت به نیروی انتظامی ابلاغ شده است که بر مبنای آن پلیس موظف به اجرای آن بوده و باید هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای آن اقدام کند، بنابراین تا این لحظه هیچ حکم رسمی و کتبی از سوی دیوان عدالت یا قوه‌قضائیه برای  اجرایی نشدن این مصوبه به دست پلیس نرسیده است.
 


Page Generated in 0/0050 sec