printlogo


کد خبر: 153307تاریخ: 1394/11/18 00:00
واشنگتن‌پست: فتح حلب به معنای یکسره شدن کار شورشیان است
رقه هدف بعدی ارتش سوریه

گروه بین‌الملل: نیروهای ارتش سوریه به همراه نیروهای مقاومت در ادامه مقابله با تروریست‌ها در سوریه، پس از اینکه کنترل شهرک‌های شیعه‌نشین نبل و الزهرا را به‌دست گرفتند، موازنه میدانی در استان حلب را به نفع دمشق تغییر دادند. در همین حال، خبرگزاری سانا گزارش داد که ارتش سوریه و نیروهای مسلح با همکاری با گروه‌های دفاع مردمی امنیت و ثبات را به منطقه عتمان در 4 کیلومتری شمال شهر درعا بازگرداندند. یک منبع نظامی اعلام کرد یگان‌هایی از ارتش آخرین کانون‌های تروریستی را در این منطقه منهدم کردند و تعدادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند و دیگر تروریست‌ها نیز پا به فرار گذاشتند و ارتش سوریه به پاکسازی این منطقه و خنثی‌سازی بمب‌های کارگذاشته شده توسط تروریست‌ها می‌پردازند. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت 2 شهرک مایر و ریتان و مزارع بابلی در حومه شمالی حلب را پاکسازی کردند. طبق این گزارش، با تسلط نیروهای ارتش سوریه بر شهرک مایر، قاچاق سلاح از ترکیه و انتقال آن به گروه‌های تروریستی در حومه و داخل حلب قطع می‌شود. ارتش سوریه مراکز و ساختمان‌هایی که گروه‌های تروریستی در مایر بمب‌گذاری کرده بودند را با آتش توپخانه‌ای هدف قرار دادند و خنثی کردند. این نیروها با پیشروی در حومه شمالی و شرقی شهر حلب حلقه محاصره را بر گروه‌های تروریستی در این شهر تنگ‌تر می‌کنند. از سوی دیگر، منابع خبری اعلام کردند ارتش سوریه بزودی در استان الرقه (پایتخت خودخوانده داعش) عملیات نظامی علیه داعش آغاز خواهد کرد. گزارش رسانه‌های منطقه‌ای حاکی است که ارتش سوریه و همپیمانان آن مقدمات این حمله را از طریق تجهیز تسلیحاتی و اعزام نیروی انسانی فراهم می‌کنند. احتمال می‌رود این عملیات پس از شهرک اثریه آغاز شود که در حدفاصل شهرهای حماه و الرقه قرار دارد. همچنین این عملیات در صورتی انجام خواهد شد که ارتش سوریه بتواند در ریف شرقی حلب پیشروی کند. هدف از این عملیات، تنگ کردن عرصه جغرافیایی بر داعش است؛ بویژه اینکه این گروه تکفیری طی چند ماه گذشته در برابر ارتش سوریه کنترل ده‌ها شهرک را از دست داده است.
اعلام آماده‌باش در مرزهای ترکیه
در همین حال، تلویزیون المیادین گزارش داد، با پیروزی‌های چند روز اخیر ارتش سوریه در 2 شهرک نبل و الزهرا و پیشروی‌های مستمر این نیروها و همپیمانانشان در شمال ریف حلب و روانه شدن شمار زیادی از تروریست‌های مسلح و خانواده‌های آنها به سوی مرزهای ترکیه، طرف ترکی در آماده‌باش کامل به سر می‌برد.
شورشیان سوری کل جنگ را می‌بازند
حالا روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره تحولات اخیر و شکست‌های «شورشیان سوری» در حلب ابراز نگرانی کرده و درباره شکست کامل آنها از دولت سوریه هشدار داده است. واشنگتن‌پست در مطلبی تحت عنوان «شورشیان سوری در حال شکست خوردن در حلب و شاید کل جنگ هستند»، نوشت: پس از آنکه حملات برق‌آسای هوایی روسیه به نیروهای دولتی سوریه کمک کرد یک مسیر اصلی تدارکاتی شورشیان را قطع کنند، شورشیان سوری روز پنجشنبه در شهر شمالی حلب سوریه و اطراف آن برای بقایشان جنگیدند. حملات مورد پشتیبانی روسیه به مواضع شورشیان در حلب، با شکست مذاکرات صلح در ژنو همزمان شد و تردیدهای اپوزیسیون را درباره آنکه روسیه و متحدان سوری آن بیشتر به تضمین پیروزی نظامی بر شورشیان علاقه‌مند هستند تا مذاکره، تقویت کرد. روز پنجشنبه، نیروهای دولتی چندین روستا را در مناطق اطراف حلب کنترل کردند که این موضوع سبب ترس در میان شورشیان و اهالی درباره اینکه بزودی کاملا تحت محاصره قرار بگیرد، شده است. از دست دادن حلب، ضربه‌ای شدید به شورش تقریبا 5 ساله علیه رئیس‌جمهور بشار اسد خواهد بود. شورشیان از سال 2012 قسمت اعظم شهر حلب را در کنترل داشته‌اند و این موضوع سبب شده بود ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید کند که آنها در نهایت بتوانند دولت دمشق را ساقط کنند. در تلاش برای پیشروی در استان حلب، نیروهای طرفدار دولت توانستند محاصره 2 روستای عمدتا شیعه‌نشین نبل و الزهرا را بشکنند؛ روستاهایی که برای 4 سال گذشته در محاصره شورشیان بود و تنها با کمک‌های غذایی و هوایی دولت روی پا باقی مانده بود. جنگجویان شورشی وقتی بیش از 200 حمله هوایی در
24 ساعت گذشته را توصیف می‌کردند، به نظر درمانده می‌آمدند. فرماندهان گروه‌های مختلف شورشی از میانه‌روها گرفته تا جبهه النصره منسوب به القاعده، خواستار دریافت کمک‌های فوری برای تقویت و کمک از دیگر بخش‌های کشور شدند. سقوط حلب، برای ترکیه و عربستان سعودی که سرسخت‌ترین حامیان شورشیان هستند، چالشی بزرگ است اما مشخص نیست آنها برای جلوگیری از این موضوع می‌توانند کاری بکنند یا خیر. البته ترکیه فضای محدودی برای مانور در سوریه دارد چون این کشور یک جت روسی را پس از نقض مختصر و کوتاه حریم هوایی‌اش هدف قرار داد که این موضوع سبب شده روسیه تدابیر تلافی‌جویانه در پیش گیرد.


Page Generated in 0/0048 sec