printlogo


کد خبر: 153328تاریخ: 1394/11/18 00:00
صلاحیت۱۵۰۰ کاندیدای دیگر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید شد
رقابت 20 نفر برای یک کرسی

گروه سیاسی: زمان رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت احراز صلاحیت‌ها روز جمعه به پایان رسید و شورای نگهبان ساعت 4 بامداد روز شنبه نتیجه رسیدگی را به وزارت کشور اعلام کرد. براساس نتایج رسیدگی‌های مجدد، صلاحیت 1500 کاندیدای دیگر تایید شد. سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در این‌باره گفت: پیش‌تر 40 درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات‌های نظارت استان‌ها تایید صلاحیت شده بودند که با بررسی‌های شورای نگهبان 15 درصد دیگر (1500 نفر) به احراز صلاحیت شده‌ها افزوده شد. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: با تایید صلاحیت هزار و 500 داوطلب دیگر، تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی به 6هزار و 300 نفر افزایش یافت. ره‌پیک افزود: با افزایش تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده، رقابت برای هر کرسی مجلس از بین 16 داوطلب به بیش از 20 داوطلب افزایش یافت. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه تعداد کل داوطلبان مجلس نهم اعم از تایید، رد و عدم احراز شده،  5هزار و 300 نفر بود، گفت: فقط تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده مجلس دهم از کل داوطلبان مجلس نهم بیشتر است. ره‌پیک اظهار داشت: تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده در هیات نظارت بر انتخابات
40 درصد بود که این رقم در شورای نگهبان به 55 درصد افزایش یافت. وی افزود: در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس این تعداد داوطلب تایید صلاحیت شده نداشتیم، البته بخشی از این افزایش ناشی از افزایش داوطلبان مجلس و بخشی هم ناشی از افزایش تعداد تایید صلاحیت‌شده‌ها است. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در بخشی دیگر از سخنانش، گفت: وضعیت داوطلبان مجلس اعم از تایید یا ردصلاحیت شده در هر حوزه انتخابیه و استانی به‌صورت تفکیکی بامداد شنبه در اختیار وزارت کشور قرار گرفت. ره‌پیک به روند اعتراض داوطلبانی که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند اشاره کرد و افزود: این افراد 2 گروه هستند؛ گروه نخست کسانی هستند که توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تایید صلاحیت شده بودند اما از سوی شورای نگهبان رد شدند و گروه دیگر کسانی هستند که صلاحیت آنها از سوی هیات مرکزی نظارت هم رد شده بود. وی ادامه داد: گروه نخست که به آنها «رد ابتدایی» هم گفته می‌شود، می‌توانند براساس اطلاعیه صادر شده ظرف 3 روز شکایت خود را اعلام کنند و شورای نگهبان هم به‌مدت یک هفته این شکایات را بررسی می‌کند. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: گروه دوم از آنجایی که از سوی هیات مرکزی نظارت رد صلاحیت شده و شکایت هم کردند و به شکایت آنها رسیدگی نیز شده است، مجاز به شکایت مجدد نیستند.
بیشتر کاندیداها اصلاح‌طلب هستند
با تایید 1500 کاندیدای دیگر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اکنون بررسی ترکیب سلایق سیاسی تایید صلاحیت‌شدگان، نتایج قابل تاملی به دست می‌دهد. خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است اصلاح‌طلبان و مستقلان بیشترین تعداد کاندیدا را در میان تایید صلاحیت‌شدگان دارند. این درحالی است که پیش از این جریان اصلاح‌طلب به دروغ مدعی شده بود آنها حتی 30 کاندیدا نیز در کل کشور ندارند! این رفتار بار دیگر نشان داد این افراد صلاحیت حضور در رقابت‌های سیاسی در کشور را ندارند! با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از داوطلبان از شرکت در رقابت‌‌های انتخاباتی انصراف داده‌اند، بیش از 55 درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده‌اند که در دوره‌های قبلی تایید صلاحیت نهایی حدود 45 درصد بوده است. داوطلبانی که در مراحل قبلی صلاحیت‌شان تایید شده و برای نخستین‌بار از سوی شورای نگهبان صلاحیت‌شان رد شده، می‌توانند از روز 17 تا 19 بهمن‌ماه مراتب شکایت‌شان را به‌صورت کتبی به شورای نگهبان ارائه کنند. با توجه به اینکه فهرست اسامی داوطلبان از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور ارائه شده، داوطلبان می‌توانند از طریق فرمانداری‌ها نسبت به وضعیت تایید، رد یا عدم احراز صلاحیت‌شان کسب اطلاع کنند، البته نامه‌ای نیز پیرامون وضعیت‌شان به همه داوطلبان ارائه می‌شود. به گزارش تسنیم، اسامی نهایی نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز 26 بهمن و پس از بررسی شکایات اعلام می‌شود و داوطلبانی که صلاحیت‌شان تایید شده از روز 29 بهمن تا 24 ساعت پیش از برگزاری انتخابات 7 اسفند برای تبلیغات قانونی فرصت دارند.


Page Generated in 0/0050 sec