printlogo


کد خبر: 153363تاریخ: 1394/11/19 00:00
اخبار

ایران به بدهکاران هندی هشدار داد
ایران در تماس با مقامات هندی، مکانیسم پرداخت ۴۵ درصد پول نفت ایران به روپیه را پایان یافته دانسته و به پالایشگاه‌های هند مانند اسار اویل و مانگالور ۶ ماه فرصت داده ۶ میلیارد دلار بدهی خود به ایران را تسویه کنند. به گزارش تسنیم، با لغو تحریم‌های آمریکا، ایران به پالایشگاه‌های هندی گفته که عمر مکانیزم پرداخت 45 درصد بدهی‌های نفتی ایران به روپیه و حفظ 55 درصد باقیمانده برای پرداخت از طریق کانال‌های دیگر که در 3 سال گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، به سر آمده است. منابع آگاه گفتند، رقم بدهی‌های نفتی هندی‌ها به ایران اکنون بیش از 6 میلیارد دلار است که ایران توافق کرده در 6 ماه آینده در چند قسط دریافت کند. غلامعلی کامیاب، معاون رئیس کل بانک مرکزی ایران به مقامات هندی گفته که بدهی‌های نفتی ایران از حالا به یورو پرداخت خواهد شد، زیرا ایران قادر به دریافت پول به دلار از طریق سیستم مالی آمریکا نیست. ایران قرار است با بانک‌های هندی حساب‌هایی را به یورو باز کند.


عقب‌ماندگی 187 درصدی دستمزد  کارگران
نماینده کارگران در شورایعالی کار با اشاره به اینکه چهارشنبه این هفته، کمیته تخصصی مزد با حضور شرکای اجتماعی برگزار می‌شود، گفت: در این جلسه قرار است میزان هزینه سبد معیشت خانوار کارگری مشخص شود. فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه کارگران از سال86تا94 حدود 187 درصد عقب‌ماندگی مزدی دارند، افزود: طبق حکم جدید دیوان عدالت اداری مبنی بر تسویه‌حساب دولت با کارمندان به دلیل کاهش قدرت خرید ناشی از افزایش دستمزد کمتر از نرخ تورم سال‌های گذشته و از بین رفتن قدرت خرید کارمندان و حتی بازنشستگان کشوری، انتظار می‌رود در کمیته دستمزد و شورایعالی کار این موضوع مد نظر قرار گیرد.


مخالفت با افزایش وام خرید مسکن
بانک مرکزی تازه‌ترین پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش سقف وام خرید مسکن را رد کرد.  به گزارش فارس، بانک مسکن در تازه‌ترین اقدام خود پس از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن که به 80 میلیون تومان رسید رایزنی‌های خود را برای افزایش دوباره این سقف آغاز کرد. اگرچه ورود وام‌های 80 میلیون تومانی (صندوق‌ پس‌انداز مسکن یکم) از خرداد سال آینده خواهد بود اما به تازگی طرح جدیدی به بانک مرکزی ارائه شد تا سقف وام مسکن از 80 میلیون تومان به 100 میلیون تومان برسد. به‌‌‌طوری‌که متقاضیان در کنار وام 80 میلیون تومانی بتوانند تا 20 میلیون تومان اوراق حق تقدم نیز استفاده کنند. بانک مرکزی اما خواسته این طرح تا پایان سال مسکوت بماند و در سال 95 بررسی شود. به نظر می‌رسد مسکوت ماندن این طرح تا پایان امسال به این دلیل است که قیمت مسکن افزایشی نخواهد داشت با این حال بانک مرکزی ناگزیر به بالا بردن سقف تسهیلات خرید مسکن است.


ورود شرکت‌های بزرگ به بورس
با امضای تفاهمنامه مشترک میان بورس تهران و سازمان تأمین اجتماعی(شستا) می‌توان از این پس به تسهیل فرآیند تأمین مالی و واگذاری شرکت‌های جدید به بورس تهران امیدوار بود. به گزارش فارس، حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک با سازمان تأمین اجتماعی، گفت: سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یک مجموعه بزرگ اقتصادی در کنار مجموعه منحصربه‌فرد بورس تهران، تنها نهادهای فرد و بی‌همتای کشور هستند که نمونه مشابهی برای آنها در کشور وجود ندارد. وی افزود: با توجه به لغو تحریم‌ها هم‌اکنون فضای سرمایه‌گذاری در کشور با گشایش روبه‌رو شده و فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در برداشته باشد. در همین حال قائم‌مقام تامین اجتماعی از تلاش گروه مالی تأمین برای حضور در 2 بورس سنگاپور و لوکزامبورگ خبر داد و گفت: بزودی هلدینگ رفاه و گردشگری به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری وارد بورس تهران خواهد شد. رضا راعی افزود: همچنین دیگر هلدینگ‌های این سازمان ازجمله هلدینگ تاپیکو در حالی توسعه خواهد یافت که طبق برنامه‌ریزی‌ها پس از راه‌اندازی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در منطقه پارس‌جنوبی امکان تأمین بنزین داخل کشور از این پروژه فراهم خواهد شد.


Page Generated in 0/0057 sec