printlogo


کد خبر: 153403تاریخ: 1394/11/20 00:00
اخبار

 فاینانس ۴ کشور برای معادن ایران
گروه اقتصادی: رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از فاینانس کشورهای ایتالیا، فرانسه، ژاپن و آلمان برای معادن ایران خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چینی‌ها بسته ۴ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران در نظر گرفته‌اند. کرباسیان افزود: اکنون علاوه بر فاینانس‌های چین، کشورهای ایتالیا و فرانسه نیز وارد عمل شده‌‌اند و 5/4 میلیون یورو برای پروژه‌های معدن و صنایع معدنی ایران فاینانس گشایش خواهند کرد. وی تصریح کرد: همچنین کشورهای ژاپن و آلمان برای تامین مالی به روش فاینانس در پروژه‌های معدن و صنایع معدنی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته کرباسیان، اکنون دیگر این ایران است که شرایط فاینانس را برای کشورهای دنیا تعیین می‌کند. کرباسیان در ادامه با تشریح آخرین وضع معدن روی مهدی‌آباد گفت: این معدن به سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی واگذار شد اما شورای داوری تا هفته آینده درباره واگذاری آلومینیوم المهدی اعلام نظر می‌کند. وی ادامه داد: ۳۵۰ میلیارد تومان تامین مالی از طریق بورس صورت خواهد گرفت و عملیات تیتانیوم کهنوج را آغاز خواهیم کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۵۵ میلیون تن تولید فولاد تا سال ۱۴۰۴ انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از این ۵۵ میلیون تن تولید، ۱۴ میلیون تن باید صادر شود و امسال هم رکورد صادرات ۳ میلیون تن فولاد را خواهیم زد. کرباسیان درباره حمایت جامع دولت از صنعت فولاد گفت: در سال ۹۳ واردات فولاد از ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی تغییر پیدا کرد تا حالت اختصاص یارانه به واردکنندگان فولاد برداشته شود. صادرات فولاد نیز از سهمیه‌بندی خارج شد و تعرفه واردات نیز از ۱۰ به ۲۰ درصد افزایش یافت. وی اضافه کرد: حدود 6 ماه اصلاح تعرفه درگیر بروکراسی‌های اداری بود و در نهایت توانستیم تغییراتی در تعرفه‌های فولاد انجام دهیم اما متاسفانه در همین زمان فرصت‌طلبان 2 میلیون تن فولاد را وارد کردند. کرباسیان در ادامه با بیان اینکه رکود در بخش معدن و صنایع معدنی همچنان پابرجاست، تصریح کرد: امید می‌رود با تصمیمات دولت بتوان رونق را در این بخش شاهد بود.  


وضع بیکاری خراب است
نزدیک به۸۰ درصد بنگاه‌های تولیدی دچار مشکل هستند و امیدواریم با اجرای برجام رونقی در این بخش حاصل شود. رحمت‌الله پورموسی، دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان خراسان رضوی ۲ برابر شده است به تسنیم گفت: متأسفانه وضع بیکاری در این استان بسیار خراب است. 2 سال گذشته نرخ بیکاری در این استان 8/6 درصد بوده است اما در حال حاضر حدود 15 درصد است. وی ادامه داد: با توجه به سیر صعودی نرخ بیکاری، پرداخت بیمه بیکاری به افراد با مشکلاتی همراه شده است. بین 70 تا 80 درصد بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل هستند. پورموسی ادامه داد: وضع معیشت کارگران به‌قدری دشوار است که بیش از 60 درصد کسانی که پیش از موعد بازنشسته شده‌اند به شغل دیگری روی آورده‌اند. حقوق بازنشستگی با هزینه‌های زندگی تناسب ندارد و این سیر‌ فضای اشتغال را برای جوانان هم محدود می‌کند.


نابودی برنج‌های‌آلوده در هرمزگان
سازمان ملی استاندارد با توجه به ضوابط و مقررات قانونی درباره برنج‌های آلوده، مستقل و غیر قابل نفوذ عمل می‌کند. نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد درباره واردات برنج‌های آلوده به کشور به تسنیم گفت: این برنج‌ها 3 الی 4 سال پیش وارد کشور شده است و سازمان ملی استاندارد نیز درگیر این مساله نبوده و درست در زمان بازرسی‌هایی که در داخل کشور از سوی سازمان انجام گرفته گزارش‌های مردمی رسیده که برنج‌هایی آلوده در انبار‌هایی در هرمزگان  وجود دارد که پس از کشف و انجام آزمایشات، از ترخیص آن جلوگیری به عمل آمده است. وی ابراز داشت: این برنج‌ها همچنان مصرف نشده  و همچنان در انبارهای هرمزگان در انتظار نابودی است.


Page Generated in 0/0063 sec