printlogo


کد خبر: 153415تاریخ: 1394/11/20 00:00
رویدادها

ضرغامی: «سیانور» کیمیاست
عزت‌الله ضرغامی بعد از تماشای جدیدترین ساخته بهروز شعیبی مطلبی در تمجید آن نوشته است. او «سیانور» را کیمیایی در شرایط امروز سینمای ایران می‌خواند. عزت‌الله ضرغامی پس از تماشای این اثر در سینماهای مردمی یادداشتی درباره این فیلم سینمایی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:
امسال چند فیلم خوب در جشنواره هست. دیشب فیلم «سیانور» ساخته بهروز شعیبی را به‌همراه ایشان، آقای رضوی تهیه‌کننده و سایر عوامل محترم آن دیدم و از آنان تقدیر کردم. انحراف سازمان مجاهدین خلق در سال 54 و استحاله آن به یک سازمان مارکسیستی، با توجیه ضرورت علمی شدن مبارزه! و ناکارآمد بودن احکام و دستورات مذهبی! و پدید آمدن شخصیت‌های منفوری چون تقی شهرام و وحید افراخته که در نهایت منجر به شهادت مجید شریف‌واقفی و مرتضی صمدیه‌لباف می‌شود؛ اتفاق کوچکی در تاریخ مبارزه فرزندان ملت نیست و بازخوانی این حوادث می‌تواند عبرت‌آموز و چراغ راه آینده باشد. از جمله سکانس‌های ماندگار این فیلم؛ کنتراست 2 شخصیت اصلی فیلم، آقایان حامد کمیلی و بابک حمیدیان در نقش‌های وحید افراخته و مرتضی صمدیه‌لباف قبل از اعدام است که اوج هنری ترسیم صلابت و ثبات قدم نیروهای مذهبی و استیصال و درماندگی نیروهای بریده از دین است. بازی مهدی هاشمی در نقش رئیس تیم ساواک و خانم‌ها بهنوش طباطبایی و هانیه توسلی در نقش چریک‌های سازمانی و همچنین آقای بهروز شعیبی در نقش مجید شریف‌واقفی، همگی خوب و مکمل هم ‌است. دیالوگ‌های فیلم دقیق و منطبق بر واقعیات تاریخی است. سیانور، در فضای فعلی سینمای ایران، کیمیاست و باید قدر آن را دانست.

حاشیه‌های هفتمین روز جشنواره فیلم فجر
عدم اکران «یتیم‌خانه ایران» به دلیل نقص فنی
هفتمین روز برگزاری جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر همچون روزهای پیشین همراه با حضور افراد و چهره‌های سرشناسی در کاخ جشنواره بود که هنرمندانی چون فرهاد اصلانی، رضا فیاضی، منیژه حکمت، پرویز شهبازی و مهران غفوریان از جمله این افراد بودند که در برابر دوربین‌های عکاسان مستقر در برج میلاد قرار گرفتند. در این روز از سویی مدیران سینمایی مانند ایوبی به تماشای فیلم «دختر» میرکریمی نشستند و از طرفی محمد رحمانیان، کارگردان فیلم «سینما نیمکت» روی فرش قرمز نرفت که می‌تواند اعتراضی از سوی وی در عدم پذیرش فیلمش در بخش «نگاه‌نو» باشد.  اما مهم‌ترین مساله‌ای که در ساعات پایانی روز یکشنبه از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام شد، عدم نمایش فیلم «یتیم‌خانه ایران»، جدیدترین ساخته ابوالقاسم طالبی بود که به دلیل نقص فنی، نمایش فیلم در برج میلاد لغو شد. در این باره ابوالقاسم طالبی اظهار امیدواری کرد این فیلم در یکی از سینماهای سطح شهر برای اهالی رسانه و منتقدان در آینده به نمایش درآید.  «یتیم‌خانه ایران» تنها فیلم بخش خارج از مسابقه جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر است که قرار بود از ساعت یک بامداد دوشنبه 19 بهمن در برج میلاد به نمایش درآید؛ فیلمی که بر مبنای داستانی از قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های 1299 -1296 بنا شده و نگاهی تاریخی را دستمایه ساخت اثری سینمایی قرار داده است. اما سالن همایش‌های برج میلاد در روز هفتم جشنواره فیلم فجر یکی از کم‌حاشیه‌ترین روزهای این دوره را در برگزاری نشست‌های خبری جشنواره سپری کرد.

غیبت میرکریمی و شهبازی در نشست خبری جشنواره فجر!
انگار عدم حضور فیلمسازان مطرح در نشست خبری آثارشان دارد به یک اپیدمی ناگوار تبدیل می‌شود، چنانکه روز دوشنبه، رضا میرکریمی و پرویز شهبازی هم به صف غایبان این نشست‌ها پیوستند. این مساله موجب بلاتکلیفی خبرنگاران و عکاسان مستقر در کاخ جشنواره شده که با همه خستگی‌هایی که تا پاسی از شب برای تماشا و انعکاس اخبار دارند، در صبح هم منتظر نشست خبری و جلسه گپ و گفت با فیلمسازان و عوامل فیلم می‌شوند و این نادیده گرفتن از سوی برخی فیلمسازان می‌تواند نشانه‌ای از بی‌احترامی و بی‌توجهی به حق آگاهی‌مندی اصحاب رسانه قلمداد شود. این در حالی است که از سوی ستاد خبری جشنواره اعلام شد عدم حضور رضا میرکریمی در نشست صبح دوشنبه 19 بهمن‌ماه به دلیل کسالت کارگردان بوده است و نشست خبری فیلم سینمایی «مالاریا» نیز به دلیل اینکه پرویز شهبازی، کارگردان این فیلم تمایلی به حضور در نشست نداشت، از قبل تعطیل شده بود! مساله مهم در این میان واهمه برخی فیلمسازان در مواجهه با فضای نقد و نقادانی است که با نگاهی تیزبین در پی طرح معضلات فنی اثر نمایان شده هستند. در چنین فضای غبارآلودی نشست خبری فیلم «خماری‌»‌ نیز که قرار بود در ساعت 12 برگزار شود، به دلایل نامعلومی لغو شد.
 


Page Generated in 0/0054 sec