printlogo


کد خبر: 153421تاریخ: 1394/11/20 00:00
دستاوردهای مهم ارتش و مقاومت سوریه در شمال و جنوب
حلب به آزادی نزدیک‌تر شد

گروه بین‌الملل: شهر حلب با پیشروی‌های بسیار مهم روزهای اخیر ارتش و مقاومت سوریه فاصله چندانی تا آزادی کامل ندارد. دیروز در پی آزادسازی روستای کفین در حومه شمالی حلب، ارتش سوریه با پشتیبانی کمیته‌های مردمی به 23 کیلومتری مرزهای ترکیه رسید. گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز آزادی این روستا در شمال شهرک مایر و نزدیک مرزهای ترکیه را تایید کرده است.  براساس گزارش‌ها، نیروهای ارتش پس از آزادسازی کفین به کشف و خنثی‌سازی مین‌ها و بمب‌های کارگذاشته شده از سوی گروه‌تروریستی موسوم به فتح حلب- جبهه‌النصره- پرداختند. با آزادسازی کفین ورود به شهر اعزاز برای نیروهای آزادی‌بخش هموارتر از قبل شده است. در همین حال ارتش سوریه بیش از 10 کیلومتر از جاده بین‌المللی حلب به شهر غازی عنتاب در ترکیه را به کنترل خود درآورده است.
آزادسازی شهرک ‌مایر و کفین در حومه شمالی حلب، به ارتش سوریه اجازه می‌دهد مرزهای مشترک با ترکیه را به کنترل خود درآورد و بر آن نظارت داشته باشد.
نیروهای سوری چهارشنبه هفته گذشته (14 بهمن) توانسته بودند به محاصره 5/3 ساله دو شهر شیعه‌نشین نبل و الزهرا در حومه شمالی حلب در 355 کیلومتری شمال دمشق، پایتخت سوریه پایان دهند و در جشن مردمان این دو شهر شریک شوند.  این در حالی است که دیروز شبکه المیادین از تحولی بزرگ در نبرد آزادی حلب خبر داد که طی آن بیش از ۸۰ درصد مناطق حومه جنوبی حلب، بیش از نیمی از حومه شرقی شهر و بیش از 60 درصد حومه شمالی آن از لوث وجود تروریست‌های تکفیری وابسته به سعودی و ترکیه پاکسازی شده‌است.  روز یکشنبه گذشته نیز تپه راهبردی بِرلِهین در حومه شرقی حلب پس از درگیری‌های سخت با تروریست‌های داعش و هلاکت 40 تن از آنان آزاد شده بود.
به گفته خبرنگار المیادین، تروریست‌ها در پی پیشروی نیروهای ارتش سوریه، خانواده‌های خود را از شهرک‌ها و روستاهای حومه شمالی حلب به سمت شهرک داره عزه در حومه غربی حلب منتقل کرده‌اند که تنها راه فرار آنهاست.
همچنین به گزارش العهد، روز دوشنبه مبارزان کرد سوریه نیز موفق به آزادسازی منطقه تل عنجار و روستای مرعَناز در نزدیکی فرودگاه نظامی منگ در جنوب غرب شهر اعزاز در حومه شمالی حلب شدند که این باعث محاصره تروریست‌های جبهه النصره در این شهر می‌شود.
در جنوب سوریه در نزدیکی شهر درعا هم توافقی مهم میان ارتش سوریه و گرو‌ه‌های مسلح در داخل شهرک‌های ابطع و داعل صورت گرفت که با آزادی برخی افرادی که در بازداشت ارتش سوریه بودند، پرچم سوریه در این مناطق برافراشته می‌شود و آنها تحت حاکمیت دولت سوریه قرار می‌گیرند.
دستاورد مهم در غرب دمشق
نیروهای سوری در حومه غربی دمشق هم به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند و منطقه حائل میان شهرهای داریا و معضمیه را از گروه‌های تروریستی بازپس گرفتند تا راه برای آزادی این شهرها از اشغال تکفیری‌ها هموارتر شود.
یک منبع نظامی سوری به تسنیم گفته است طرح ارتش سوریه از همان ابتدا بر جدا کردن شهرهای داریا و المعضمیه از یکدیگر مبتنی بود، چرا که نوار مشترک میان داریا و المعضمیه جاده اصلی برای پشتیبانی تروریست‌ها از یکدیگر قلمداد می‌شد.  او تاکید کرد این مناطق شاهد جنگ چریکی است و در مقابل تروریست‌ها هیچ روزنه یا گزینه‌ای برای بازگشت به اقدامات نظامی وجود ندارد،‌ بویژه اینکه تلاش‌های تروریست‌ها برای باز کردن جبهه نبرد در مثلث قنیطره، حومه جنوبی دمشق و درعا با شکست روبه‌رو شد و روابط تروریست‌های فعال در داریا و همسایگان‌شان در اردوگاه خان الشیح هم تیره است.
اهمیت دستاورد جدید ارتش سوریه در حومه دمشق این است که منطقه آزادشده در جوار داریا و فرودگاه نظامی المزه است که جنگنده‌های روسی از آن برای حملات خود به مواضع تروریست‌ها از طریق همکاری و هماهنگی با دولت سوریه استفاده می‌کنند، حملاتی که از سپتامبر 2015 آغاز شده است. آزادسازی شهر داریا به معنای تامین امنیت بیشتر فرودگاه و جاده بین‌المللی و امن شدن ورودی پایتخت از سمت قنیطره و در نتیجه به معنای آن خواهد بود که شاهد کاهش حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به محله‌های مسکونی خواهیم بود که هر از چند گاهی به پایتخت اصابت می‌کرد.
اتحادیه اروپایی: ترکیه مرزها را باز کند
اما با افزایش درگیری‌ها در شمال سوریه، ده‌ها هزار پناهجوی سوری در نزدیکی مرز ترکیه تجمع کرده‌اند و بسیاری نیز در مسیر عزیمت به سوی این کشور هستند. ترکیه به‌رغم افزایش چشمگیر آوارگان در گذرگاه مرزی اونچوپینار، در استان کیلیس، این گذرگاه را از روز شنبه بسته نگه داشت. سلیمان تاپشیز، استاندار کیلیس گفت انتظار می‌رود در چند روز آینده حدود 70 هزار نفر راهی مرز شوند.  در همین راستا اتحادیه اروپایی از ترکیه خواسته است با باز کردن مرزهایش به روی پناهجویان به تعهد بین‌المللی خود در قبال پناهجویان سوری عمل کند. آذر ماه سال جاری آنکارا و اتحادیه اروپایی به توافقی دست یافتند که براساس آن ترکیه در قبال پذیرش پناهجویان و کند کردن روند ورود آنها به اروپا، کمکی 3 میلیارد یورویی دریافت می‌کند.
در همین راستا، روند صدور روادید به شهروندان ترک برای ورود به خاک اتحادیه اروپایی تسهیل خواهد شد.

اردوغان به دنبال تجاوز به سوریه
دیکتاتور ترکیه طی اظهاراتی مداخله‌جویانه از تمایل خود برای تجاوز به خاک سوریه پرده برداشت. به گزارش النشره، رجب طیب‌اردوغان با بیان اینکه آنکارا اشتباهات خود در عراق را در سوریه تکرار نخواهد کرد، گفت: «مشارکت نکردن در حمله به رژیم صدام در چارچوب ائتلاف بین‌المللی در سال ۲۰۰۳ اشتباه بود.» به عبارت دیگر او بر اتهام  هفته پیش مسکو به آنکارا صحه گذاشت که از شواهد تدارک ارتش ترکیه برای حمله زمینی به سوریه خبر داده بود. اردوغان با اشاره ضمنی به اینکه ترکیه باید این بار در سوریه مداخله نظامی کند، گفت: «مهم این است که افق‌ها دیده شود و آنچه در سوریه رخ می‌دهد نمی‌تواند به مدت طولانی ادامه پیدا کند زیرا اوضاع این کشور در زمان مشخصی تغییر خواهد کرد».
 


Page Generated in 0/0057 sec