printlogo


کد خبر: 153440تاریخ: 1394/11/20 00:00
25 سال بی‌توجهی به مهم‌ترین پروژه ریلی کشور
مسؤولان تکمیل راه‌آهن غرب را فراموش کرده‌اند

در حالی 2 روز پیش رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد، اربعین ۹۵ مشهد و کربلا از طریق ریل به هم متصل شوند که راه‌آهن غرب حال و روز خوبی ندارد و به دلیل کمبود منابع مالی تقریبا متوقف شده، از این رو تکمیل این خط‌آهن و برآورده شدن «امید» فقط معجزه می‌خواهد. به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهوری اخیرا در آیین بهره‌برداری از چند پروژه زیربنایی حمل‌ونقل در خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد تا اربعین سال آینده مشهد و کربلا از طریق راه‌آهن به هم متصل شوند. روحانی گفته بود:‌ «توسعه ریلی یکی از اهداف مهم دولت تدبیر و امید است و باید همه قطارهای کشور را به بنادر اصلی و مرزهای کشور برای افزایش ارتباطات با همسایگان متصل کنیم. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آینده به کشورهای آذربایجان و عراق متصل می‌شود و با اتصال راه‌آهن کشور به شهر بصره در عراق، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین سال آینده با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند.» حدود ربع قرن از آغاز ساخت راه‌آهن غرب می‌گذرد، پروژه‌ای که از ایستگاه سمنگان اراک به‌سمت ملایر انشعاب پیدا کرده و پس از عبور از نهاوند، کنگاور و  صحنه، قرار است مرز خسروی را به را‌ه‌آهن عراق متصل کند. در دولت دوم اصلاحات اقدام خاصی جز کلنگ‌زنی برای این پروژه انجام نشد، در دولت نهم و دهم با آنکه توجه بیشتری به راه‌آهن غرب شد اما وعده افتتاح در سال 90 به سال 92 موکول شد و با رفتن دولت دهم عملا  این پروژه مهم ریلی به فراموشی سپرده شد. در دولت یازدهم که مسؤولان آن مهم‌ترین اولویت خود را توسعه حمل‌ونقل ریلی عنوان می‌کنند نیز اتفاق امیدوارکننده‌ای برای این راه‌آهن نیفتاد. البته وضعیت سایر پروژه‌های ریلی مهم کشور از جمله راه‌آهن چابهار –زاهدان - مشهد یا راه‌آهن قزوین – رشت - آستارا و... نیز نسبت به قبل تغییری نکرده است. در لایحه بودجه سال 95 نیز اعتبار این پروژه نسبت به امسال حدود 12 درصد کاهش یافته است. خردادماه سال گذشته حیدری‌طیب، نماینده کرمانشاه در مجلس از طرح سوال و پس از آن استیضاح آخوندی به دلیل بی‌توجهی به راه‌آهن غرب خبر داده و گفته بود: تمام مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه واقعا به صورت کارشناسی، دقیق و فنی بوده است از جمله بحث آب‌های مرزی، پالایشگاه آناهیتا و راه‌آهن غرب. حال با این تاکیداتی که با نظر کارشناسی بسیار دقیق بوده است چرا باید دولت در بودجه توجه خوبی به این پروژه‌ها بویژه راه‌آهن غرب نداشته باشد. عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بحث زائران عتبات عالیات نیز وجود دارد، افزود: دولت باید پروژه‌ راه‌آهن را در اولویت کاری قرار دهد. بودجه این پروژه نسبت به سال گذشته کمتر شده است. وی با تاکید بر اهمیت و نقش راه‌آهن غرب در اقتصاد کشور، گفت: معاون اول رئیس‌جمهوری قول داده این پروژه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به اتمام برسد. در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد وی متعهد شد که به سرعت عملیات ساخت راه‌آهن غرب انجام شود.


Page Generated in 0/0063 sec