printlogo


کد خبر: 153493تاریخ: 1394/11/21 00:00
صبای قم؛ سقوط قابل پیش‌بینی

محمدحسین عباسی : یک-  صبا؛ آخرین تیم لیگ برتر پانزدهم بود که ترکیب کادر فنی‌اش را کامل کرد. تصور می‌شد این باشگاه لیگ را با مهدی تارتار آغاز می‌کند اما تغییرات در رأس هرم مالکیت صبا به تغییرات روی نیمکت باشگاه پیوند خورد و در نهایت این علی دایی بود که به عنوان سرمربی سفیدها معرفی شد. شهریار در ساعات پایانی نقل‌وانتقالات با چند بازیکن جدید به توافق رسید و ترکیب تیم را نسبت به فصل گذشته دگرگون کرد. بازگشت او به فوتبال بعد از نزدیک به یک سال؛ خبر هیجان‌انگیزی برای رسانه‌ها و مردم قم بود و کنفرانس‌های خبری او معمولا با استقبال ویژه‌ای همراه می‌شد. حتی میزان استقبال هوادارها از دیدارهای خانگی این تیم نیز بهتر از همیشه بود. صبا؛ با طرح پیراهنی شبیه فصل گذشته دورتموند؛ لیگ را با 3 تساوی پیاپی آغاز کرد. آنها در هر 3 مسابقه بشدت به پیروزی نزدیک بودند و کاملا شایسته کسب 9 امتیاز به نظر می‌رسیدند. بعد از شکست هفته چهارم، شهریار تیمش را به اردوی سرعین برد تا شاید نداشتن تمرینات بدنسازی ابتدای فصل را جبران کند. تاثیرات این اردو خیلی زود مشخص شد تا دایی و تیمش به رده‌های بالایی جدول نزدیک شوند. این تیم در چند مقطع دیگر فصل نیز دست به بدنسازی زد و برای جبران شروع دیرهنگامش در لیگ تلاش کرد. دایی تا حدودی موفق شد در مقابل ضعف بدنی شاگردانش بایستد اما ضعف تاکتیکی تیم برادران دایی با هیچ اردویی به سادگی از بین نمی‌رفت. ضعفی که این هفته‌ها بالاخره صبا را از رده‌های بالایی جدول جدا کرده و به رتبه‌هایی رسانده که بیشتر با واقعیت این تیم سازگاری دارند.
دو- تعطیلات نیم‌فصل، فرصت خوبی برای بازسازی نفری صبای قم به شمار می‌رفت. تیمی که در چند پست با مشکلاتی کلیدی روبه‌رو بود؛ می‌توانست با خرید چند مهره خوب آخرین ضعف‌های ترکیب را نیز بپوشاند و مهیای روزهای سخت نیم‌فصل دوم شود اما خریدهای جدید صبا در اندازه‌ای نبودند که برای بازی‌های بعدی این تیم گره‌گشا باشند. علی دایی در تعطیلات زمستانی به سراغ پیام صادقیان و اکبر صادقی رفت و با آنها قرارداد امضا کرد. صادقی و صادقیان در نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم به اندازه‌ای ناامیدکننده بودند که بدون نیاز به پرداخت رضایتنامه در فهرست مازاد نفت و ذوب‌آهن قرار گرفتند. شهریار قید چند بازیکن باتجربه تیمش را نیز زد و بعد از همه این تغییرات؛ مقطع جدید لیگ را با 2 شکست متوالی آغاز کرد. صبا در این 2 هفته حتی موفق به زدن یک گل نیز نشد تا مشکلات هجومی تیم؛ پررنگ‌تر از همیشه به نظر برسند.
 سه- سقوط آزاد صبا در جدول؛ بیشتر از هر چیز نتیجه نقاط تاریک فنی این تیم است. درست مثل همه تیم‌های قبلی علی دایی، صبا نیز به محض دریافت گل اول مسابقه از هم می‌پاشد و توانایی عوض کردن نتیجه را از دست می‌دهد. آنها نخستین‌بار در مسابقه با راه‌آهن گل اول مسابقه را دریافت کردند و اولین شکست‌شان در لیگ برتر نیز در همان هفته رقم خورد. از ابتدای لیگ؛ صبا در 7 مسابقه گل اول را از حریف دریافت کرده و در این دیدارها تنها یک بار موفق به کسب پیروزی شده است. در واقع تیم علی دایی یا گل اول بازی را به ثمر می‌رساند یا برای شکست خوردن آماده می‌شود. تیم فوتبال شهر قم که به رده سوم جدول نیز رسیده بود حالا با 3 شکست متوالی تا رده ششم سقوط کرده و بعید نیست در روزهای پیش‌رو سقوط بیشتری را نیز در جدول رده‌بندی تجربه کند. صبا با همان رخت سفید بالانشینی در جدول، به حضور در نیمه پایینی آن نزدیک خواهد شد و به نظر می‌رسد این تنزل، هرگز غیرقابل پیش‌بینی نبوده است. تنزلی که بیشتر از گم‌شدن فصل بدنسازی برای صبا قبل از آغاز لیگ؛ نتیجه بحران تصمیم‌های کلیدی روی نیمکت تیم است.
 


Page Generated in 0/0058 sec