printlogo


کد خبر: 153527تاریخ: 1394/11/24 00:00
«وطن‌امروز» از حاشیه‌های حضور اقشار گوناگون جامعه در راهپیمایی 22 بهمن گزارش می‌دهد
خانواده انقلابی
تومارنویسی مردم برای پیگیری حقوق قربانیان فاجعه منا

گروه اجتماعی: جشن سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی امسال با حضور اقشار گوناگون مردم و نوآوری‌های برگزارکنندگان این مراسم، باشکوه‌تر از گذشته برگزار شد. حضور خانوادگی افراد در جشن پیروزی انقلاب یکی از جلوه‌های راهپیمایی امسال بود که توجه خبرنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد. در حقیقت امسال همانطور که از قبل پیش‌بینی شده بود، پنجشنبه به یادماندنی با حضور اقشار گوناگون جامعه رقم خورد و شعار من انقلابی‌ام که روی پلاکارد‌ها و تابلو‌های نصب شده در سطح شهرها درج شده بود، با حضور میلیونی خانواده‌ها، ایران را به خانواده انقلابی تبدیل کرد. 22 بهمن امسال خانواده‌های ایرانی همدلی و همزبانی انقلابی خود را با نظام و ارزش‌های شهدا و انقلاب به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشتند. به علاوه اینکه سازمان‌ها و دستگاه‌های گوناگون هم برای استقبال از خیل عظیم راهپیمایان، خدمات و برنامه‌هایی ویژه خانواده‌ها تدارک دیده بودند. زن و مرد، پیر و جوان، دختر و پسر همگی برای برگزاری جشن پیروزی انقلاب راهی مسیرهای راهپیمایی شده بودند و با حمل پلاکاردهای«من انقلابی‌ام» بار دیگر بر عهد و پیمان خود با انقلاب مهر تایید زدند.  همچنین ابتدا تا انتهای مسیر راهپیمایی 22بهمن غرفه‌های مناسبتی برای ارائه برنامه‌هایی ویژه خانواده‌ها برپا شده بود و سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی با برنامه‌های متنوع مانند انجام مشاوره، خدمات سلامت، مسابقات نقاشی و عکاسی و هم‌عهدی با شهدا میزبان خانواده‌ها در جشن 37سالگی انقلاب بودند.
خدمات سلامت و آموزش ترافیک
یکی از سازمان‌هایی که در جریان برپایی مراسم 22بهمن ضمن تامین امنیت این جشن برای پذیرایی از خانواده‌ها هم با شیوه‌های تازه وارد عمل شد، نیروی انتظامی بود. معاونت اجتماعی ناجا در کنار دستگاه‌های حوزه سلامت با برپایی غرفه‌های گوناگون ضمن ارائه خدماتی مانند انجام ویزیت و کنترل فشار خون و تست قند، برای کودکانی که در این روز حضورشان در کنار بزرگسالان مشهود بود برنامه‌های چهره‌آرایی و آموزش ترافیک را در نظر گرفت که با استقبال خانواده‌ها روبه‌رو شد.
هم‌عهدی با شهدا
از دیگر سازمان‌هایی که در روز 22بهمن حضور چشمگیری داشت شهرداری تهران بود که با نوآوری‌های خاص پذیرای خانواده‌ها شد. سازمان فرهنگی - هنری شهرداری در کنار انجام مسابقات خوانندگی که افراد سرودهای انقلابی را برای حاضران می‌خواندند و امتیاز کسب می‌کردند کارت‌هایی مزین به تصاویر شهدا را بین جوانان و نوجوانان پخش کرد و افراد با ثبت‌نام در این طرح با یکی از شهدای انقلاب هم‌عهد شدند تا با حضور بر مزار این شهید راه و مسیرشان را ادامه دهند.
شعارنویسی با طراحی دلخواه
یکی دیگر از برنامه‌هایی که در راهپیمایی 22بهمن توجه بسیاری از جوانان را به خود جلب کرد فراهم آمدن امکان شعارنویسی با سلیقه افراد بود. در غرفه خاصی که به این منظور در نظر گرفته شد شابلون‌های گوناگون همراه با رنگ و سایر وسایل مورد نیاز در اختیار افراد قرار می‌گرفت تا هر کس به میل و سلیقه خود پلاکارد و تابلو‌یش را تزیین کند.
تومارنویسی برای پیگیری حقوق قربانیان منا
در کنار چادرها و غرفه‌های متنوعی که انجام مشاوره‌های تحصیلی، خانوادگی حقوقی و قضایی را در دستور کار داشتند، شاخه دانشجویی انجمن مهاجران مکه و منا توماری را برای پیگیری حقوق قربانیان فاجعه منا از طریق مجامع بین‌المللی حقوقی تهیه کرده بود که راهپیمایان برای حمایت از خانواده قربانیان آن را امضا می‌کردند.
بازار داغ سلفی و واکس صلواتی
در مسیر راهپیمایی راهرو یادآوری، گذر حماسه و غرفه‌های بصریت‌افزایی وجود داشت که بازار عکس سلفی را داغ کرد. خانواده‌ها با عبور از این مسیر که تصاویر چهره‌های شاخص انقلابی و ماکت‌هایی از حوادث دوران انقلاب در آن به نمایش گذاشته شده بود با گرفتن عکس‌های یادگاری سلفی، خاطرات آن دوران را زنده می‌کردند. همچنین در ادامه مسیر گروه‌های متعدد به یاد شهدای مدافع حرم کفش راهپیمایان را واکس می‌زدند تا نام و یاد آنها را زنده نگاه دارند.
جشنواره تلفن همراه من انقلابی‌ام
علاوه بر برگزاری مسابقات گوناگون قرآنی و ثبت‌نام در طرح قرآن‌آموز که با قرعه‌کشی سفر به مشهد مقدس هم همراه بود جشنواره تلفن همراه «من انقلابی‌ام» از دیگر حواشی جشن پیروزی انقلاب به حساب می‌آمد. در این جشنواره افراد باید درباره ایده‌پردازی، تولید محتوا و برنامه‌نویسی تلفن همراه با مضمون انقلاب اسلامی به رقابت می‌پرداختند که صف طولانی مقابل این غرفه نشان از استقبال چشمگیر جوانان از این برنامه داشت.  
 


Page Generated in 0/0057 sec