printlogo


کد خبر: 153568تاریخ: 1394/11/24 00:00
نیروهای یمنی مزدوران بلک‌واتر را فراری دادند
سوریه راه فرار سعودی‌ها از شکست خفت‌بار در یمن

گروه بین‌الملل: برخی منابع خاص فاش کردند تلفات زیاد ارتش سعودی در حمله موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه جیزان در جنوب عربستان، محمد بن سلمان، پسر شاه و وزیر دفاع سعودی را سراسیمه به این شهر کشاند. این منابع از خسارت و تلفات سنگین یگان‌های ارتش سعودی در حمله موشکی بامداد سه‌شنبه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه جیزان خبر دادند. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این حمله با یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاهر- 1» ‌فرودگاه جیزان را هدف قرار دادند. این منابع همچنین فاش کردند محمد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی در تلاش برای کاستن از تبعات این حمله موشکی و بالابردن روحیه تضعیف شده نیروهایش به سرعت تحت تدابیر شدید امنیتی به بیمارستان جیزان سفر کرد تا به زخمی‌های ارتش سعودی رسیدگی کند. وی سپس از یک بیمارستان صحرایی در منطقه بازدید کرد، زیرا بیمارستان جیزان گنجایش تعداد زخمی‌های ارتش سعودی در این حمله موشکی را نداشت و تعدادی از آنها به این بیمارستان صحرایی منتقل شده بودند. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین بامداد جمعه برای چهارمین بار با موشک قاهر-1 این فرودگاه را هدف قرار دادند. فرودگاه منطقه‌ای جیزان از زمان آغاز تجاوزگری ارتش سعودی به یمن، به پایگاه پرواز جنگنده‌های سعودی برای بمباران یمن تبدیل شده و پروازهای غیرنظامی از این فرودگاه به فرودگاه ابها منتقل شده است و هزینه سفر زمینی مسافران از جیزان به ابها را دولت سعودی می‌پردازد. باید اشاره کرد که پیشروی‌های جدید کمیته‌های مردمی و ارتش یمن دستاوردهای مهمی را در صحنه نبرد در یمن به‌وجود آورده است و در این شرایط از لحاظ راهبردی نظامیان سعودی و متحدان آنها گیج شده‌اند. در عین حال انصارالله یمن وعده تحمیل تلفات بیشتر بر متجاوزان به خاک یمن را داده است. از نظر کارشناسان نظامی، پیروزی‌های جدید ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در درجه اول به منظور بازداشتن عربستان سعودی از جنگ نیابتی در یمن صورت می‌گیرد. از سوی دیگر موفقیت‌های پیاپی یمنی‌ها و شلیک موشک به خاک عربستان سعودی تبلیغات رسانه‌ای سعودی‌ها مبنی بر ادعای نزدیک شدن به  صنعا و شکست انقلابیون را کمرنگ کرده است. این در حالی است که عربستان پس از ناکامی در حملات زمینی، بر حملات کور هوایی ادامه می‌دهد و نتیجه بمباران‌های هوایی مناطق مسکونی، درمانی و آموزشی علاوه بر قطور کردن پرونده جنایات جنگی آل‌سعود چیزی جز  نفرت مردم یمن از آل‌سعود و همبستگی آنان با انصارالله را در برنداشته است در حالی‌که رژیم سعودی برای جبران بن‌بست ماشین جنگی خود در یمن و سوریه و ادامه سیاست تجاوزگری در منطقه، بر پوشش حضور در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در سوریه تاکید می‌کند. بر همین مبنا سرتیپ ستاد احمد عسیری، سخنگوی وزارت دفاع عربستان  گفته است ریاض هر زمانی‌که ائتلاف بین‌المللی ضدداعش تمایل به انجام هر عملیات زمینی در سوریه داشته باشد، آمادگی دارد. بر پایه این ناکامی‌ها، به نظر می‌رسد عربستان سعی دارد با کاهش تمرکز در یمن و اکتفا کردن به حملات بی‌هدف هوایی، با چراغ سبز آمریکا توان خود را تحت ائتلاف با دیگر همپیمانانش در میدان سوریه به نمایش بگذارد تا شاید بتواند وضعیت میدانی را به نفع گروه‌های تروریستی تغییر دهد.
خروج جنایتکاران بلک‌واتر
در همین حال، شرکت جنایت‌پیشه آمریکایی بلک‌واتر پس از شکست‌های سنگین در جبهه تعز، مزدوران خود را از یمن خارج می‌کند. این شرکت که پیش از این به دلیل جنایت در عراق، از این کشور بیرون رانده شده بود، این‌بار توسط عربستان سعودی و امارات اجیر و تحت پوشش نظامیان کلمبیایی برای جنایت در یمن به این کشور اعزام شده بود. خبرگزاری رسمی یمن اعلام کرد مدیرعامل شرکت بلک‌واتر پس از کشته شدن
7 نفر و زخمی شدن 39 تن دیگر از اعضای یگان ضربتی این شرکت موسوم به «شوالیه‌های مالت»، دستور عقب‌نشینی این نیروها از یمن را صادر کرده است. این تصمیم، نیروهای اماراتی در یمن را نگران و دستپاچه کرده است به طوری‌که به دنبال درز این خبر شماری از مسؤولان نظامی و امنیتی اماراتی از جمله سپهبد مزیود الشحی، رئیس اطلاعات ارتش و ابراهیم ناصر العلوی، فرمانده نیروی هوایی این کشور با یک هواپیمای اختصاصی و به صورت ناگهانی وارد عدن شدند. خبرهای رسیده حاکی است که هم‌اکنون 5 هواپیما برای انتقال مزدوران بلک‌واتر از یمن آماده شده است. ارتش و نیروهای مردمی یمن، دوشنبه گذشته از کشته شدن 7 مزدور بلک‌واتر و زخمی شدن 39 مزدور دیگر خبر داده بودند.
بخشش یک جزیره یمنی به امارات
در توافقی میان امارات عربی متحده و عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن جزیره مهم سقطری به مدت 99 سال به ابوظبی اجاره داده شد. جزیره سقطری (سقطرا) به عنوان منطقه‌ای شناخته می‌شود که از اکوسیستم منحصربه‌فردی برخوردار است، بیش از یک سوم پوشش گیاهی این جزیره منحصربه‌فرد و شگفت‌آور است و به عنوان جزیره‌ای با پتانسیل بسیار بالای گردشگری شناخته می‌شود.


Page Generated in 0/0053 sec