printlogo


کد خبر: 153571تاریخ: 1394/11/24 00:00
موافقت بین‌المللی در نشست مونیخ برای برقراری آتش‌بس طی هفته آینده
آمریکا در سوریه شکست خورده است

گروه بین‌الملل: پیروزی‌های متوالی ارتش و مقاومت سوریه در ماه‌های اخیر که طی 2 هفته گذشته با شکست حصر شهر بزرگ حلب در شمال این کشور و آزادی بیشتر مناطق آن و همچنین پاکسازی اغلب مناطق اطراف دمشق به اوج خود رسیده بود، غرب را برای آتش‌بسی فوری در سوریه به تکاپو انداخت. در نتیجه در پایان نشست مونیخ که شامگاه پنجشنبه آغاز شد و تا بامداد روز جمعه با حضور قدرت‌های جهانی و طرف‌های منطقه‌ای ادامه داشت، موافقت بین‌المللی شکننده‌ای برای برقراری آتش‌بس در شام شکل گرفت.
با این حال به نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش در غائله سوریه از جمله گروه‌های تروریستی میانه‌رو، خود زودتر از موعد آتش‌بسی فوری را که خواستار آن شده بودند نقض کنند. البته در توافق بین‌المللی مونیخ تاکید شده است آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی تندرو (تکفیری) مثل داعش و جبهه النصره نخواهد شد که این به معنای پیشرفت عملیات در حلب و آزادی کامل آن طی هفته‌های آینده خواهد بود. نشست مزبور در حاشیه کنفرانس امنیتی سالانه مونیخ بود  که در فاصله روزهای ۱۲ تا ۱۴ فوریه (۲۳ تا ۲۵ بهمن) برگزار می‌شود.
جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه که به طور مشترک با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، اداره نشست وزرای ۱۷ کشور عضو حمایت بین‌المللی از سوریه در مونیخ را بر عهده داشتند، در نخستین ساعات بامداد دیروز توافق بین‌المللی برای آتش‌بس طی یک هفته را اعلام کردند.  با این حال لاوروف در نشست خبری خود در پاسخ به سوال روزنامه‌نگاران تأکید کرد عملیات نیروی هوایی روسیه علیه داعش و النصره و گروه‌های تروریستی تکفیری ادامه خواهد یافت. او گفت: «در اسناد ما ثبت شده و ما هم در این باره گفتیم که آتش‌بس با داعش، جبهه النصره و دیگر شعب آنها را که مطابق تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیلات تروریستی شناخته شده‌اند شامل نمی‌شود و نیروی هوایی ما به اقدام‌های خود علیه آنها ادامه خواهد داد».
جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز از برقراری آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به شهر‌ها و مناطق تحت محاصره ارتش یا شورشی‌ها در سوریه از روز شنبه سخن گفت. او نیز تصریح کرد آتش‌بس شامل داعش و جبهه النصره نخواهد بود. به گفته کری، همچنین مذاکرات بین نمایندگان حکومت سوریه و معارضان مورد حمایت غرب بزودی از سر گرفته خواهد شد.
نشست مونیخ به طور اضطراری و به دنبال شکست مذاکرات هفته گذشته ژنو3 با کار شکنی عربستان برگزار شد که توقف این مذاکرات با پیروزی‌های تازه نیروهای حامی نظام سوریه با پشتیبانی نیروهای هوایی روسیه در حلب همزمان شد.  «ریچارد بکر» هماهنگ‌کننده ائتلاف ضدجنگ «انسر» معتقد است با این توافق مردم سوریه فرصت می‌کنند مدتی نفس راحت بکشند اما در عین حال این آتش‌بس را آزمونی برای مواضع دوگانه غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش مثل ترکیه می‌داند که گفتارشان با رفتارشان متناقض است.   البته به گفته این محقق برای اجرای موفقیت‌آمیز این توافق باید کاری شود تا فعالیت عربستان‌سعودی و دیگر کشور‌های متخاصم سوریه محدود شود که تلاش می‌کنند در ناآرامی‌ها تاثیرگذار باشند.  از طرف دیگر یک کارمند سابق سیا نیز بر این عقیده است که کنترل رعایت آتش‌بس می‌تواند نشان دهد چه کسانی در ‌واقع طرفدار حل صلح‌آمیز اختلاف هستند و کدام طرف‌ها خواهان ادامه عملیات جنگی؟ لری جانسون گفت: «گمان می‌کنم شرکت ایالات متحده در آن در حکم تایید ناچار شکست سیاست این کشور است».  به گفته او، دستاوردهای مشترک ایران، سوریه و روسیه در مبارزه با تروریست‌ها دستاورد‌های به مراتب بزرگ‌تری از ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم به ریاست آمریکاست: «اتحاد سوریه، ایران و روسیه به مواضع تروریست‌ها ضربه جدی وارد کرد. خیلی‌ از تروریست‌ها متوجه شدند اگر به توافق نرسند ساده محو و نابود خواهند شد».
 


Page Generated in 0/0054 sec