printlogo


کد خبر: 153572تاریخ: 1394/11/24 00:00
چهارگوشه

هشدار مدودف درباره جنگ جهانی
نخست‌وزیر روسیه به عربستان  سعودی و آمریکا درباره اعزام نیروی زمینی به سوریه هشدار داد. دیمیتری مدودف که با روزنامه آلمانی هندلسبلات گفت‌وگو می‌کرد گفت مداخله زمینی کشورهای عربی در سوریه ممکن است به بروز جنگ جهانی جدیدی بینجامد. او همچنین به ائتلاف  تحت فرماندهی آمریکا نیز هشدار داد در جنگ با داعش از اعزام نیروهای زمینی پرهیز کند: «آمریکا و شرکای عربی‌اش باید فکر کنند که آیا واقعا خواستار جنگی دائمی در سوریه هستند؟ دستیابی به پیروزی سریع ناممکن است، بویژه در جهان عرب، چرا که در آنجا همه‌ طرف‌ها درگیر جنگ هستند». مدودف در این مصاحبه تصریح کرد تمام طرف‌های جنگ سوریه را باید واداشت که بر سر میز مذاکره بنشینند، به جای اینکه باعث بروز جنگ جهانی تازه‌ای شوند. نخست‌وزیر فعلی و رئیس‌جمهور سابق روسیه همزمان با نشست آتش‌بس در سوریه در مونیخ به سر می‌برد.

مذاکرات محرمانه ترکیه و اسرائیل
 رسانه‌های ترکیه فاش کردند آنکارا به منظور از سرگیری روابط با تل‌آویو، از روز چهارشنبه مذاکراتی محرمانه را در ژنو آغاز کرده است.  طبق این گزارش، ریاست هیأت ترک را در این مذاکرات محرمانه، وزیر مشاور کابینه ترکیه در خارجه برعهده دارد و از طرف رژیم صهیونیستی، مشاور امور امنیتی رژیم صهیونیستی و مشاور نخست‌وزیر این رژیم حضور دارند.  در همین حال، وزیر جنگ اسرائیل تأکید کرده است آنکارا باید پس از سرگیری روابط با تل‌آویو، دفتر حماس در ترکیه را ببندد.

سامانه موشکی آمریکا در کره‌جنوبی
یک مقام کره جنوبی اعلام کرد در پی آزمایش موشکی اخیر توسط کره شمالی، سئول مذاکراتش را با واشنگتن در روزهای آتی درباره استقرار سامانه‌های ضدموشکی آمریکا «تاد» در خاک خود آغاز می‌کند.  این مذاکرات در حالی در چند روز آینده آغاز می‌شود که اعلام شده، کره جنوبی برق مجتمع صنعتی کائسونگ را که مورد بهره‌برداری مشترک میان سئول و پیونگ‌یانگ قرار داشته و در خاک کره شمالی واقع است، قطع کرده است.

حمله مسلحانه در جنوب عربستان
رسانه‌های سعودی خبر دادند پنجشنبه در پی تیراندازی در یک مرکز آموزشی در جنوب عربستان دست‌کم
6 نفر کشته و 5 نفر زخمی شده‌اند. بر اساس این خبر عامل این حادثه نیز بازداشت شده‌ است و گزارش‌های اولیه حاکی است او یکی از کارمندان این مرکز آموزشی بوده که بعد از درگیری لفظی به سوی همکاران خود آتش گشوده است. در حالی که برخی منابع اعلام کرده‌اند او یکی از معلمان این مرکز آموزشی بوده علاوه بر بازداشت او سلاحی که در این عملیات از آن استفاده شده نیز ضبط شده است.

دستگیری 97 تروریست
القاعده و جهنگوی در پاکستان
ارتش پاکستان اعلام کرد
97 تروریست عضو القاعده و لشکر جهنگوی از جمله 3 تن از سران این دو گروه را در شهر کراچی دستگیر کرده است. سپهبد عاصم سلیم باجوه، سخنگوی این ارتش، دیروز در نشستی خبری گفت نعیم بوخاری و صابر خان، از سران لشکر جهنگوی و فاروق باتی، نایب رئیس القاعده در شبه‌قاره هند، نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند. این دستگیری‌ها پس از خنثی شدن طرح‌ریزی حمله به زندان مرکزی حیدرآباد و کشتن زندانی توسط این افراد صورت گرفت.  97 پیکارجوی دستگیر شده در حملات متعدد به فرودگاه‌های نظامی، تاسیسات پلیس و فرودگاه بین‌المللی کراچی دست داشتند.

94 نفر قربانی زلزله تایوان
مقامات تایوان اعلام کردند شمار تلفات زمین‌لرزه 8/6 ریشتری این کشور تا صبح روز جمعه به 94 تن رسیده است.  به گفته مقامات تایوانی، هنوز 30 نفر ناپدید هستند. این زلزله که سحرگاه شنبه شهر تاینان در جنوب این کشور را لرزاند سبب ویرانی بسیاری از ساختمان‌ها شده است و تعداد زیادی از مردم نیز زیر آوار مانده‌اند.  به گزارش مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، کانون زلزله 43 کیلومتری جنوب شرق تاینان و در عمق 23 کیلومتری زمین بوده است. تایوان منطقه‌ای زلزله‌خیز است و بارها شاهد حوادث اینچنینی بوده است.
 


Page Generated in 0/0057 sec