printlogo


کد خبر: 153759تاریخ: 1394/11/27 00:00
استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا: عربستان غلطی را که در یمن کرد در سوریه تکرار نمی‌کند
سوریه آماده استقبال از ترکیه و ‌سعودی!

گروه بین‌الملل: عربستان این روزها در حالی از اقدام نظامی علیه سوریه سخن می‌گوید که 2 سناریوی احتمالی را درصورت عملی شدن تهدیدات ریاض می‌توان ترسیم کرد که هر دو سناریو  آل‌سعود را وارد معرکه‌ای خواهد کرد که نتیجه آن دوسر باخت است.  عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی گفته در صورت شکست روند سیاسی سوریه، بشار اسد باید به زور برداشته شود و بر آمادگی ریاض برای  اعزام نیروی زمینی به سوریه تحت چارچوب نیروهای ائتلاف تاکید کرده است. عربستان در راستای اجرایی کردن  این اقدام خود چند فروند جنگنده هم به پایگاه اینجرلیک ترکیه اعزام کرده است. طرح موضوع دخالت نظامی عربستان در خاک سوریه و حملات توپخانه‌ای ترکیه به مناطق مرزی استان‌های حلب و لاذقیه پس از آن صورت گرفت که نیروهای سوری با پشتیبانی هوایی روسیه پیروزی‌های چشمگیری در شهر حلب- یکی از مناطق مهم که در کنترل گروه‌های ترویستی وابسته به ترکیه و عربستان بود- به‌دست آوردند.  در پی این پیروزی‌ها که ادامه آن به قطع خطوط مواصلاتی گروه‌های تروریستی با خاک ترکیه منجر خواهد شد احمد العسیری، سخنگوی وزارت دفاع عربستان  اعلام کرد ریاض آمادگی دارد به سوریه  نیروی نظامی اعزام کند و بلافاصله این اعلام آمادگی از سوی مقامات آمریکایی از جمله وزیر دفاع آمریکا به بهانه مبارزه علیه داعش، با استقبال روبه‌رو شد. فارغ از توانایی عربستان برای عملی کردن این ادعای خود 2 سناریو درباره عملی شدن تهدید عربستان قابل بررسی و ارزیابی است. سناریوی اول این است که عربستان در خاک سوریه قصد دارد براساس ادعای خود علیه اهداف و مناطق تحت کنترل داعش وارد عمل شود. اگر این سناریو عملی شود براساس برخی شواهد، عربستان  در داخل با پیامدهایی مواجه خواهد شد که می‌تواند امنیت داخلی این کشور را با بحران‌های جدی روبه‌رو کند، چرا که براساس شواهد و اذعان مقامات غربی، میان مثلث داعش، وهابیت و خاندان آل‌سعود پیوند ناگسستنی وجود دارد که در صورت واگرایی یک ضلع، اضلاع دیگر به تهدید تبدیل خواهند شد.  دیگر سناریوی مطرح شده این است که عربستان در پوشش جنگ با داعش قصد دارد مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دهد و صحنه سیاسی و میدانی را پس از پیروزی‌های ارتش سوریه به نفع گروه‌های تروریستی تغییر دهد.
در صورت اجرای چنین سناریویی که محتمل‌تر به نظر می‌رسد 2 نکته مهم روشن خواهد شد:
نکته اول، آشکار  شدن دروغ بودن ادعای ریاض در مبارزه با داعش و ساخت‌ و پاخت آل‌سعود با این گروه تروریستی در ناامن کردن منطقه و بر هم زدن اوضاع سوریه.  نکته دوم اینکه قطعا جنگنده‌های سعودی  در حملات خود قادر نخواهند بود از سد سامانه‌های موشکی روسیه عبور کنند و این انتظار هم که ناتو و دیگر همپیمانان عربی رژیم سعودی در حمایت از آنها وارد عمل شوند بیهوده است بنابراین در این باره عربستان با شکستی سهمگین روبه‌رو خواهد شد. در همین باره، نشریه آمریکایی دیفنس‌نیوز به نقل از پل سولیوان، استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا نوشت: «عربستان‌سعودی باید مراقب باشد تلاش‌های نظامی و دیپلماتیک خود را بیش از اندازه گسترده نکند، زیرا سوریه ممکن است برای آنها به دامی تبدیل شود. در حالی‌که متحدان عربی حوزه خلیج‌فارس از تعهد خود برای کمک بیشتر به ائتلاف جنگ در سوریه حرف می‌زنند- همانگونه که قطر، امارات و اردن در بیانیه‌هایی مشارکت خود در حمله زمینی به سوریه را اعلام کردند- ولی به دلیل درگیری نظامی آنها در یمن، این تعهدشان مورد تردید است».  متیو هج، ‌از کارشناسان نظامی و امنیتی حوزه خلیج‌فارس نیز اظهار داشته است: «عربستان‌سعودی به احتمال زیاد نیروهای ویژه‌ای را به منطقه اعزام می‌کند و نبرد هوایی را در پیش می‌گیرد اما بعید است با وجود تجربه نبرد قبلی- یمن- و به‌کار‌گیری بخشی از قوای نظامی در آنجا نیروی کافی، آماده و توانا برای مشارکت در هر دو جبهه را در اختیار داشته باشد».
هشدار علنی روس‌ها به ترکیه و عربستان
منابع روسی هرگونه اقدام نیروهای عربستان و ترکیه برای ورود به خاک سوریه بدون هماهنگی با مسکو و دمشق را خطرناک ارزیابی کرده و از احتمال درگیری میان این کشورها در خاک سوریه خبر دادند.  در همین راستا، روزنامه رسمی پراودا اعلام کرد بمب‌افکن‌های سوخو 24 و سوخو 34 روسیه برای استقبال از نیروهای عربستان و ترکیه در صورت ورود به خاک سوریه آماده‌اند. این روزنامه درباره دخالت زمینی ترکیه و عربستان در سوریه بدون هماهنگی با دمشق و ارتش روسیه هشدار داد و نوشت: این اقدام عواقب بسیار وخیمی خواهد داشت.  این روزنامه، ترکیه و عربستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و خاطرنشان کرد هدف این دو کشور از دخالت در سوریه افزایش حمایت از این گروه‌ها و مبارزه با ارتش سوریه است نه از بین بردن تروریسم.  پراودا افزود: اگر ترکیه و عربستان در سوریه دخالت زمینی کنند، جنگنده‌های روسیه راه دیگری غیر از دفاع از کارشناسان روس حاضر (در سوریه) برای جلوگیری از مواجه شدن آنها با هر خطری، نخواهند داشت و این، نبرد شدیدی بین روسیه و نیروهای ترکیه و عربستان به وجود خواهد آورد.  ناظران معتقدند انتشار این خبر در پراودا که مهم‌ترین و پرتیراژترین روزنامه روسی محسوب می‌شود، به نوعی هشدار و تهدید علنی و آشکار برای هدف قرار دادن نیروهای عربستان و ترکیه در صورت ورود به سوریه است و بین انتشار این خبر و اینکه عربستان اعلام کرده که تاریخی برای سفر ملک سلمان به مسکو تعیین نشده است، ارتباط وجود دارد. این در حالی است که همه می‌دانند قرار بود این سفر در ماه مارس آینده انجام شود.  وزارت خارجه سعودی، شنبه با صدور بیانیه‌ای اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر تعیین زمان قطعی سفر ملک سلمان به مسکو را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: هنوز هیچ زمان مشخصی برای این سفر در نظر گرفته نشده و تمام اخبار منتشر شده در این زمینه تنها گمانه‌زنی است.
کشته‌شدن سرباز ترک نزدیک مرز سوریه
ارتش ترکیه می‌گوید یک سرباز ترک در جریان درگیری با یک گروه مسلح در نزدیکی مرز سوریه کشته شده است. براساس ادعای آنکارا این گروه مسلح در تلاش برای ورود غیرقانونی به داخل خاک ترکیه بوده است. عصمت یلماز، وزیر دفاع ترکیه نیز روز دوشنبه ضمن تکذیب گزارش دولت سوریه درباره ورود نظامیان ترک به خاک این کشور، اعلام کرد ترکیه برنامه‌‎ای برای اعزام نیروی زمینی به داخل سوریه ندارد. این وزیر در عین حال تأکید کرد ارتش این کشور «در پاسخ به حملات حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه» مجددا پایگاه‌های این حزب را در شمال حلب مورد حمله قرار داده است. همزمان، احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه کشورش اجازه نمی‌دهد شهر اعزاز سوریه به دست کردها بیفتد، تهدید کرد اگر کردها بار دیگر به این شهر نزدیک شوند، پاسخ شدیدی به آنها می‌دهیم. داووداوغلو گفت: اگر کردها فرودگاه منغ را ترک نکنند، این فرودگاه را به‌طور کامل نابود می‌کنیم. این مناطق در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارند.
 

گذر سعودی از معارضان به سوی جنگ مستقیم
رنده قسیس، رئیس جنبش معارض جامعه کثرت‌گرا در برنامه‌ای در شبکه المیادین، دولت‌های سعودی و ترکیه را همچنان به دنبال کردن  راه‌حل نظامی در سوریه متهم کرد به طوری که دیگر حتی ایجاد راه‌حل سیاسی و حضور معارضان عقلایی نیز به نفع آنها نیست. او حتی خاطره‌ای تعریف کرد که چگونه قدری جمیل، رئیس معارضان سوری که توسط خود سعودی‌ها به ریاست هیات اعزامی به مذاکرات ژنو3 منصوب شده بود خیلی زود از شرکت در ژنو 3 منع شد و حتی در جریان دیدارش  با دمیستورا توسط عوامل سعودی تهدید به ترور شد.
 


Page Generated in 0/0067 sec