printlogo


کد خبر: 153787تاریخ: 1394/11/28 00:00
سازمان فرهنگساز یا سازمان آگهی‌های تلویزیونی!

محسن لطفی*: عمار کبیر انقلاب در روزهای اولیه انقلاب اسلامی، سازمان صداوسیما را که اثرگذاری آن بر هیچکس پوشیده نیست «دانشگاه عمومی» نامیدند، حسب این نامگذاری و ابلاغ وظایف محوله مهم‌ترین وظیفه این سازمان فرهنگسازی عمومی و انتقال پیام صحیح و دقیق در راستای اهداف انقلاب اسلامی بوده است. سازمان صداوسیما بر حسب مولفه‌های گوناگون و وظایف محوله و گستردگی شاخص‌هایش، باید در جبهه‌های مختلف هم اثرگذاری کند و هم در مقابل ترفندهای گوناگون دشمن آگاهسازی نموده و حمله‌های آنان را خنثی کند. در جهت محقق کردن وظایف محوله سازمان صداوسیما باید دارای نیروی انسانی آگاه، به‌روز و انقلابی و مجهز به جدیدترین تکنولوژی‌های دنیای رسانه باشد تا بتواند در مقابل دشمنان  بایستد و خودی نشان دهد.
هزینه‌های تولید برنامه‌های فاخر (ترکیبی و نمایشی)، هزینه‌های ستادی، هزینه اجاره ماهواره‌های بین‌المللی، هزینه خرید تجهیزات به‌روز، هزینه نگهداشت ابزار و تجهیزات تولید، هزینه نیروی انسانی و غیره هر کدام در جای خود قابل بررسی و تامل است که قابل چشم‌پوشی نیست. علی‌ایحال لایحه بودجه دولت یازدهم برای سال 95 و تقسیم‌بندی بودجه، سازمان را موظف کرده 53 درصد بودجه خود را از طریق آگهی اخذ کند و 47 درصد بودجه سازمان از طریق دولت تامین و تخصیص شود. تبعات آگهی‌فروشی و اختصاص مدت زیادی از زمان پخش شبکه‌ها که باید صرف فرهنگسازی این مرز و بوم شود، به پخش آگهی تبلیغاتی شرکت‌های تولیدی و بانک‌ها، در نهایت به ترویج مصرف‌گرایی در جامعه ختم می‌شود. آیا دولتمردان و برنامه‌ریزان فکر نمی‌کنند درگیر کردن سازمان صدا‌وسیما به درآمدزایی و فروش زمان آنتن به آگهی‌های تبلیغاتی و همچنین مشارکت دادن شرکت‌ها در برنامه‌های ترکیبی و نمایشی، سازمان را از وظایف اصلی دور می‌کند.
در شرایط حساس کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای که همه چشم به عملکرد کشورمان دوخته‌اند، آیا صحیح است که تنها رسانه ملی کشور به سمت درآمدزایی سوق داده شود؟ چند درصد بودجه کلی فرهنگ کشور به صداوسیما اختصاص یافته است و در مقابل چه مقدار این سازمان در فرهنگ کشور اثرگذار است؟ اگر این سوال را برنامه‌ریزان در تخصیص بودجه لحاظ کنند، در وضعیت کنونی بهبود حاصل می‌شود.
معمار کبیر انقلاب اسلامی در متن اولین حکم ریاست سازمان صداوسیما بعد از انقلاب، وظیفه ایجاد رشد «فکری»، «فرهنگی»، «سیاسی» و «تبیین اسلام» و «مقابله با توطئه‌های تبلیغاتی» را از اهم وظایف سازمان دانسته و فرمودند صدا و سیما باید استقلال فکری و عملی ملت ایران را با فرهنگ و اندیشه و هنر انقلابی و اصیل ترویج و تحکیم کند.
همچنین با عنایت به گسترش روزافزون فناوری‌های نوین و گسترش و ارائه فرهنگ غربی از راه‌هایی غیر از تلویزیون، سهم صداوسیما در مقابله و خنثی‌سازی چنین تهدیداتی در مقابله با سازمان‌های فرهنگی بسزاست که باید خود را به ابزار و فناوری‌های نوین مجهز کند تا به پاسداری فرهنگ انقلابی و اسلامی اقدام و آنها را ترویج و تبلیغ نماید. اما اثرگذاری و ضریب نفوذ تلویزیون با توجه به همگانی بودن آن در بین اقشار مختلف مردم را نمی‌توان نادیده گرفت.  نبرد رسانه‌ای و جنگ نرم وارد فضای تازه‌ای شده است که بیشترین مسؤولیت به دوش صداوسیما است، مقام معظم رهبری، اهمیت و جایگاه این موارد را مکررا در سخنرانی‌های‌شان متذکر شده‌اند. سازمان صداوسیما برای محقق کردن صحیح و بموقع وظایف محوله حسب منویات معظم‌له باید ابزار، تجهیزات و سلاح رسانه‌ای خود را به‌روز کند تا به همراه محتوای غنی بتواند با توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان نظام و انقلاب مقابله کند.  همه موارد فوق مستلزم تامین هزینه‌ها در شرایط خود است که ان‌شاءالله دولتمردان با تغییر نگرش خود به سازمان صداوسیما در این امر برای محقق کردن وظایف آن یاریگر فرهنگ در کشور باشند.
* کارشناس رسانه  
 


Page Generated in 0/0069 sec