printlogo


کد خبر: 153788تاریخ: 1394/11/28 00:00
نگاهی به اجراهای جشنواره سی‌و‌یکم موسیقی فجر
پرواز نت‌ها در جان آگاهی

مرتضی اسماعیل‌دوست: جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر در سالن‌های رودکی، نیاوران، وحدت، برج میلاد، ارسباران و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است و نوازندگان و خوانندگان ایرانی و خارجی در این چند روزه به اجرای برنامه‌های خود پرداختند؛ جشنواره‌ای که به طور رسمی در سال 1364 فعالیت خود را با نام «جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی» آغاز کرد و در اولین دوره‌اش 20 گروه به اجرای برنامه پرداختند تا اولین رویداد مهم موسیقایی در بعد از انقلاب شکل گیرد. اما رویه جدیدی از این رویداد سالانه پس از پایان جنگ تحمیلی و با عنوان «جشنواره موسیقی فجر» از سال 1368 رونمایی شد که منتقدانی نیز در این سال‌ها با خود داشت و برخی نیز بدون توجه به این جشنواره، سکوت را به اعتراض ترجیح دادند!
اما ششمین روز از برگزاری سی‌ویکمین دوره جشنواره‌ موسیقی فجر، اجراهای قابل توجه و متفاوتی را به لحاظ کیفی به خود دید که از جمله اجرای دوئت زهی ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی در تالار رودکی بود که تعدادی از آهنگ‌های جدید و ارزنده آهنگسازان مطرح ایرانی از جمله شاهین فرهت، هرمز فرهت، مهرداد پاکباز، علی رادمان، امین هنرمند، صنم قراچه‌‌داغی، علی بیرنگ و محمدرضا تفضلی با سازهای ویولن و ویولا به دیده نظر مخاطبان علاقه‌مند به هنر پنجم رسید. از جمله موارد ارزنده در این برنامه توضیحاتی بود که هر آهنگساز پیش از اجرای نوازنده‌ها درباره فرم و ساختار آثار نوشتاری خود می‌داد به طوری که در اولین بخش، آهنگی ساخته شاهین فرهت که دارای
3 موومان بود به اجرا درآمد و این هنرمند پیشکسوت به سخنانی کوتاه درباره نوع نگاهش در این اثر پرداخت. اوج هیجان اجرای این برنامه هنگامی بود که ساخته‌ای از محمدرضا تفضلی به اجرا درآمد که همچون موجی خروشان آغاز شد و در نهایت به دریای آرام احساس درآمد. دوئت او متشکل از دو موومان بود که اولی قطعه‌ای پرهیجان و با آرشه‌های سریع نوازندگان شکل گرفت و بخش دوم به ملایمت و با خلاقیت‌های 2 نوازنده به اجرا درآمد. از دیگر برنامه‌های قابل توجه در روز دوشنبه اجرای خواننده مطرح سبک «فادو» از پرتغال بود. «کمانه» به همراه 3 نوازنده به صحنه تالار وحدت آمد تا برای اولین بار این نوع موسیقی حزن‌انگیز را در ایران اجرا کند. این خواننده یکی از پیشتازان نسل جدید خوانندگان مرد فادوی پرتغال است که برنده‌‌ جایزه‌‌ نخست «شب بزرگ فادو»، نامزد بهترین آهنگ اصیل اسکار ۲۰۱۲، برنده‌‌ جایزه‌ بهترین آلبوم انتخاب مردمی در پرتغال و نامزد بهترین خواننده‌ جایزه‌ گولدن گلوبز پرتغال بوده است و حضورش در ایران و میان جشنواره‌ای نه‌چندان مطرح قابل توجه است. اما حضور دوباره شهرداد روحانی، آهنگساز برجسته ایرانی، شکوهی دیگر به برج میلاد در شب دوشنبه داد. اجرای قطعاتی چون «قطره‌های باران»، «جشن دهقان»، «سایه چمن»، «اسب ایرانی»، «سفری کوتاه»، «مجنون»، «باغ ایرانی»، «سیمای جان» و «کردی روی نت سل» که پیش از این نیز توسط او در ایران اجرا شده بود، با تشویق حاضران در سالن همراه شد تا روزی متفاوت در جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر رقم بخورد. در بخش دوم اجرای شهرداد روحانی از سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، قطعه‌‌ای از ساخته‌های استاد مصطفی کمال‌‌پورتراب که در سالن حضور داشت، با عنوان «کاپریس ایرانی» به اجرا درآمد. همچنین اجرای موسیقی جاودانه فیلم «روانی» اثر برنارد هرمان از دیگر برنامه‌های این گروه ارکستر بود. در این روز طبق جدول اعلام شده قرار بود موسیقی راک کاوه یغمایی هم در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به اجرا درآید که به دلیل برطرف نشدن مجوز این خواننده لغو شد.
 


Page Generated in 0/0068 sec