printlogo


کد خبر: 153800تاریخ: 1394/11/28 00:00
اسد: عربستان و ترکیه شیپورچی اربابان خود هستند
جنگ سوریه تا دریای چین کشیده می‌شود

گروه بین‌الملل: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، دوشنبه در جمع اعضای کانون وکلای این کشور، جدیدترین تحولات بحران سوریه و مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی خود را تشریح کرد. رئیس‌جمهور سوریه گفت: حقیقت این است زمانی که ما درباره این مساله که ترکیه یا عربستان حمله خواهند کرد، صحبت می‌کنیم این یعنی ما آن را خیلی بزرگ می‌کنیم و گویی این دو کشور تصمیم‌گیرنده هستند و اراده جنگ را در اختیار دارند و می‌توانند نقشه را تغییر دهند، در حالی که این دو کشور در حال حاضر تنها صرف دو کشور هستند که دستورات را اجرا می‌کنند.  اسد گفت: ترکیه و عربستان با هدف باج‌گیری فقط بوق و کرنا راه انداخته‌ و نقش شیپورچی را دارند و اگر به آنها اجازه داده می‌شد از مدت‌ها پیش دست‌کم از چند ماه پیش حمله را آغاز کرده بودند. ما باید به اربابان این کشورها نگاه کنیم و ببینیم آیا قدرت‌های بزرگ تمایلی به ورود به این جنگ دارند یا خیر. ما نباید به قدرت‌های حاشیه‌ای نگاه کنیم که هیچ نقشی جز اجرای دستورات اربابان‌شان ندارند.  وی گفت: برخی احتمالا مرتکب حماقت‌هایی می‌شوند اما کشورهای اصلی هرگز به کسی اجازه نمی‌دهند که یکجانبه تصمیم بگیرد.
اسد گفت: دشوار است که ظرف یک هفته آتش‌بس در سوریه برقرار شود. همه می‌گویند خواهان توقف درگیری‌ها ظرف یک هفته هستند. بسیار خب! چه کسی قادر است تمام شروط یا خواسته‌ها را ظرف یک هفته برآورده سازد؟ هیچ‌کس. چه کسی با تروریست‌ها صحبت خواهد کرد؟ در صورتی که یک گروه تروریستی با آتش‌بس مخالفت کند چه کسی آن را محاکمه خواهد کرد؟ از نظر عملی صحبت کردن در این باره «دشوار» است.  رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد: اولویت مبارزه با تروریسم است. توقف درگیری‌ها نیاز به اصولی برای رسیدن به آشتی‌ یا حل و فصل‌ امور دارد. پرداختن به موضوع آتش‌بس و نه تروریسم در مذاکرات ژنو دلیلی بر شکست افراد مسلح و تغییر واقعیت روی زمین است.
وی افزود: توقف درگیری‌ها به معنای این نیست که تمام طرف‌ها سلاح را کنار بگذارند. آتش‌بس در درجه اول به معنای پایان دادن به تقویت پایگاه‌های تروریست‌هاست. به این معنا که اجازه انتقال سلاح یا مهمات را به آنها ندهیم.  اسد گفت: هرگونه انتقال سیاسی در کشور باید از طریق قانون اساسی کنونی صورت بگیرد. در واقع پیشنهاد تشکیل هیات دولت انتقالی، خروج از قانون اساسی محسوب می‌شود. وی هیات مخالفانی را که در ریاض تشکیل شد خیانتکار و تروریست خواند و گفت: هر کشوری در جهان مخالف مذاکره کردن با تروریست‌هاست.
اسد گفت: جنگ در سوریه جنگی جهانی است که تا دریای چین هم کشیده می‌شود. نقشه تجزیه منطقه همواره براساس طایفه‌گرایی بوده و همچنان همین گونه خواهد بود.
ترکیه جا زد
به فاصله چند ساعت پس از تکذیب حرف‌های مداخله‌جویانه وزیر خارجه ترکیه توسط نخست‌وزیر این کشور، یک مسؤول بلندپایه حرب حاکم عدالت و توسعه نیز حمله  زمینی مستقل ارتش ترکیه به  خاک سوریه را بدون اجازه ارباب آمریکایی منتفی دانست. عمر چلیک، یکی از سخنگویان حزب عدالت و توسعه مدعی شد که کشورش فعلا تصمیمی برای اجرای عملیات زمینی در سوریه ندارد، چرا که: «عملیات نظامی زمینی گامی است که ترکیه می‌تواند تحت ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا بردارد، اما ما چنین تصمیمی نداریم.» او  بمباران مواضع نیروهای کرد سوری را از آن سوی مرز  برای حفظ امنیت ترکیه کافی دانست.
اعتراف قطر به سرسپردگی
وزیر خارجه قطر تاکید کرد در صورت نیاز، نیروهای زمینی باید تحت رهبری به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی به سوریه اعزام شوند. شیخ محمد بن عبد الرحمن آل‌ثانی در حاشیه حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگاران گفت: مداخله زمینی در سوریه برای مقابله با گروه تکفیری داعش امری ضروری است.  محمد بن عبدالرحمن بر آمادگی کشورش برای شرکت در عملیات زمینی در سوریه تحت فرماندهی به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تاکید کرد.

تهدید روسیه: عربستان و ترکیه بیایند پایگاه‌های‌شان را می‌زنیم
رئیس سابق سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که در صورت ورود نیروهای ترکیه و عربستان به سوریه، ممکن است پایگاه‌های آنها هدف قرار گیرد. به گزارش المیادین، «نیکولای کووالیوف» گفته است: «مقامات ترکیه و سعودی به‌خوبی می‌دانند که در صورت ورود نیروهایشان به اراضی سوریه، بعید نیست که نیروی هوایی روسیه مواضع آنها را در خاک خودشان بمباران کند.» این مقام امنیتی سابق روس همچنین نیروهای سعودی و ترکیه را در حد تروریست‌ها تقلیل داده است: «در صورت ورود نیروهای زمینی عربستان و ترکیه تشخیص آنها از عناصر تروریستی سخت خواهد بود و روسیه به درخواست دولت قانونی سوریه اقدام خواهد کرد.»  پیش‌تر پراودا معتبر‌ترین روزنامه روسیه، پیش‌بینی کرده بود که واکنش روسیه به حمله زمینی (یا حتی هوایی) ترکیه و عربستان به سوریه موشکباران پایگاه‌های نظامی 2 کشور متجاوز خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0381 sec