printlogo


کد خبر: 153812تاریخ: 1394/11/28 00:00
اخبار

 دولت دغدغه کارفرمایی دارد
نه کارگری!
نماینده مجمع عالی کارگران در کارگروه مزد ۹۵ در واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر افزایش دستمزد کارگران طبق نرخ تورم، گفت: بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار به‌صراحت‌ بر تعیین دستمزد طبق سبد هزینه معیشتی خانوار تأکید کرده است. فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: نمایندگان دولت در جلسه شورایعالی کار 3 گروه وزارت کار، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند که تنها یک رأی در این شورا دارند.  وی اضافه  کرد: هر کدام از این وزارتخانه‌ها می‌توانند نظر خود را بیان کنند اما نمی‌توانند به نمایندگی از سوی وزارت کار تعیین تکلیف کنند. وی با بیان اینکه دولت به عنوان کارفرمای بزرگ، همواره دغدغه کارفرمایی داشته است تا کارگری، تصریح کرد: ‌2 ضلع دیگر نمایندگان دولت به غیر از وزارت کار یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دغدغه کارفرمایی دارند. از سوی دیگر مرتضی رجبی، قائم‌مقام دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی گفت: رسیدن حداقل مزد کارگران در سال ۹۵ به 5/1میلیون تومان بعید است. اما اصغر ‌آهنی، نماینده کارفرمایان در شورایعالی کار با اعلام اینکه در ۴ محور به موضوع تعیین حقوق و دستمزد سال ۹۵ کارگران وارد می‌شویم، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مرجع رسمی اعلام آمار را مشخص کند. در سال‌های گذشته تعیین دستمزد بیشتر بر پایه چانه‌زنی و همچنین توجه به نرخ تورم بود ولی در سال‌جاری قرار بر این است کارشناسی‌های دقیق‌تری در زمینه حقوق و دستمزد نیروی کار داشته باشیم.


کاهش نرخ سود وام به ۱۶ درصد
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با اشاره به اینکه شورای پول و اعتبار درباره کاهش سود تسهیلات تصمیم‌گیری خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم یک ساله حدود ۱۳ درصد شده، نرخ مطلوب سود بانکی حدود ۱۶ درصد است. به‌گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی با بیان اینکه
90 درصد از هزینه‌های بانک‌ها،‌ صرف پرداخت سوده سپرده‌ها می‌شود، افزود: برای کاهش سود تسهیلات چاره‌ای جز کاهش قیمت تمام‌شده پول در بانک‌ها نیست و مهم‌ترین رکن برای این منظور کاهش سود سپرده‌هاست. به‌گفته وی، با توجه به کاهش شدید تورم در 2 سال گذشته انتظار عمومی بر کاهش نرخ سود سپرده‌هاست. همتی افزود: کاهش نرخ سود بانکی از 20 به 18 درصد از اول اسفند اجرا می‌شود و بانک مرکزی از این اقدام حمایت می‌کند و ضمانت‌های اجرایی را برای این منظور پیش‌بینی خواهد کرد.


آبرسانی سقایی به ۹۸۱ روستا
در حال حاضر به ۹۸۱ روستای استان سیستان‌وبلوچستان با تانکر و به صورت سقایی آبرسانی می‌شود و 7/15 درصد از روستاهایی که در سراسر ایران با تانکر آبرسانی می‌شوند در این استان قرار دارد.  به گزارش تسنیم، محمدرضا ناروئی در این‌باره افزود: این استان 6 هزار و 553 روستا دارد که از این تعداد، 2 هزار و 673 روستا دارای شبکه آبرسانی و 3 هزار و 880 روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند.  وی ادامه داد: درصد بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم روستایی در استان سیستان‌وبلوچستان معادل 2/62 درصد است، در حالی که این شاخص در کشور 74 درصد است. ناروئی با بیان اینکه 100 درصد منابع تأمین آب در شمال استان، آب‌های سطحی است، گفت: در مرکز و جنوب این استان، منابع آب‌های زیرزمینی که در مجموع 538 چاه است 91 درصد از منابع آبی را تشکیل می‌دهد و 8 درصد آب مرکز و جنوب استان از چشمه‌ها تأمین می‌شود و سهم قنوات در تأمین آب، یک درصد است.


Page Generated in 0/0065 sec