هدف سازمان بازرسی رفع اشکالات قراردادهای نفتی به نفع نظام و مردم است. هدف ما این نیست برای مدیران وزارت نفت پرونده تشکیل دهیم. به گزارش ایسنا، ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشستی که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، معاونان و کارشناسان وزارت نفت و معاون اقتصادی و بازرسان کل حوزه نفت سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، با اشاره به هدف برگزاری این نشست گفت: هدف از تشکیل جلسه حاضر بررسی قراردادهای جدید نفتی است. قرار است قراردادهای نفتی مورد چکشکاری بیشتر قرار گیرد تا خروجی آن به نفع نظام و مردم باشد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مغایرتهای قراردادهای جدید نفتی گفت: خط قرمز سازمان بازرسی در قراردادهای نفتی، موضوع صیانت از ذخیرههای هیدروکربوری (ذخایر نفت و گاز) است. به گفته وی مجموع عملکرد شرکت ملی نفت بویژه در 15 سال اخیر (تا قبل از کاهش تولید اجباری ناشی از شرایط تحریم) با ضوابط تولید صیانت شده، منطبق نبوده است. سراج تصریح کرد: طبق گزارشهای رسمی شرکت ملی نفت و گزارشهای سازمان بازرسی کل کشور، بعضاً بهطور میانگین روزانه تا حدود 450 هزار بشکه نفت خام، تولید غیرصیانتی داشتهایم و قویاً بیم آن میرود در شرایط پسابرجام دوباره این شرایط شکل بگیرد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «حتی از منظر قانون نیز فروش نفت ارزان برخلاف تولید صیانت شده است»، یادآور شد: یعنی ارزانفروشی و خامفروشی نیز بهنوعی معادل عدم صیانت است. وی با طرح این پرسش که «برای این موضوع یعنی تولید صیانت شده چه برنامه جامعی تدوین و اجرا شده است؟!» افزود: البته برنامه روی کاغذ زیاد است اما در عمل هیچ کار اساسی نشده است. سراج با تاکید بر اینکه «خط قرمز دیگر سازمان بازرسی کل کشور، توسعه خامفروشی است که خلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی بخش انرژی است» گفت: جهتگیری اصلی برنامههای کشور در حوزه نفت، عموماً مبتنی بر توسعه اقتصاد بر مبنای صادرات نفت و گاز است. وی تصریح کرد: در قراردادهای جدید باید میان میادین مستقل و میادین مشترک تفکیک قائل شد. یعنی فرمتها و تیپهای قراردادی مختلف داشت. در میادین مشترک نیز شرایط منطقه خزر (آبهای عمیق) با خلیجفارس (آب کمعمق) و شرایط میادین دریایی با مناطق خشکی متفاوت است و باید دقیقاً مورد توجه قرار گیرد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه سخنانش گفت: نظارت بر تولید صیانت شده در قراردادهای نفتی همگی باید در اختیار شرکت ملی نفت و هیات عالی نظارت بر منابع نفتی (موضوع ماده 3 قانون اصلاح قانون نفت) باشد. پیمانکاران داخلی و خارجی نباید در نظارت بر صیانت از میدان چه در مرحله طرح جامع توسعه (موسوم به MDP) و چه در مرحله بهرهبرداری در هیچ قالبی از جمله کارگروه مدیریت مشترک (GMC) موثر باشند. «کارگروه مدیریت قرارداد» که در مصوبه هیات دولت پیشبینیشده، دارای یک نقص و ایراد اساسی است و آن هم مساوی بودن تعداد و وزن آرای اعضای کارگروه است. وی خط قرمز دیگر سازمان بازرسی کل کشور را موضوع سلامت و جلوگیری از فساد در مراحل مختلف قراردادهای نفتی عنوان کرد و افزود: به هر حال تجارب نامطلوبی در برخی قراردادهای خارجی نفتی از جمله قرارداد «استات اویل» و قرارداد «کرسنت» و برخی قراردادهای دیگر وجود دارد. قویاً پیشنهاد داریم یک بند در قراردادهای خارجی گنجانده شود که چنانچه در هر مرحلهای از اجرای قرارداد ثابت شد که طرف مقابل مثلاً سعی در اعمال نفوذ داشته یا اقدام به پرداخت رشوه تحت هر عنوانی کرده یا یکی از عناوین مندرج در کنوانسیون ملل متحد در مقابله با فساد را مرتکب شده است، حق فسخ یا تجدیدنظر در قرارداد با یک سازوکار مناسب و مؤثر برای کارفرما ایجاد شود. این کار باعث میشود پای دلالان و مفسدان تا حدود زیادی کوتاه شود. یعنی هزینه فساد باید بالا رود. سراج بحث مدتزمان تقریبی بین 20 تا 30 سال دوره قرارداد (20 سال اصل قرارداد+ 5 سال قابل تمدید+ چند سال دوره اکتشاف) را که همگی در ماده 7 مصوبه دولت آمده است قابل مناقشه دانست و گفت: این مدتزمان در ترکیب با موضوعات دیگری که اشاره شد (بحث صیانت و نظارت) قابلقبول نیست. رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه جزئیات قراردادهای جدید مستلزم تجزیهوتحلیل جامع اصل هر قرارداد است، افزود: مصوبه دولت فقط به کلیات و چارچوب کلی پرداخته است. این چارچوب کلی نیز بیشتر به نفع پیمانکاران است، البته توجیه وزارت نفت این است که اگر امتیاز ندهیم، خارجیها نمیآیند! جالب آنکه دستاندرکاران وزارت نفت بارها تاکید کردهاند که در تنظیم قراردادهای جدید از مشاوره و همکاری شرکتهای خارجی نیز بهره بردهاند.