printlogo


کد خبر: 153878تاریخ: 1394/11/29 00:00
ّسلامت

عضو کمیسیون درمان مجلس انتقاد کرد
برخورد شعاری وزارت بهداشت
با قلیان‌سراها
عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عرضه قلیان آلوده به موادمخدر در برخی قلیان‌سراها، بر لزوم جلوگیری از فعالیت آنها تاکید کرد.
 احمد آریایی‌نژاد، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به اظهارات مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت مبنی بر اینکه توتون قلیان‌هایی که به بازار عرضه می‌شود به موادمخدر آلوده  است، عنوان کرد: متاسفانه با وجود تعدد هشدارها، هنوز تدابیر لازم در این‌باره اندیشیده نشده است. وی بر لزوم نظارت بر عملکرد قلیان‌سراها و سفره‌خانه‌های سنتی و همچنین برخورد قاطع با متخلفان تاکید کرد و به خانه ملت گفت: به طور کلی سیاست‌های وزارت بهداشت در برخورد با این مراکز به صورت شعاری بوده که تکرار مصرف موادمخدر در این مراکز نیز گواهی بر این ادعاست. آریایی‌نژاد با بیان اینکه دولت در برخورد با قلیان‌سراهای متخلف انفعالی عمل می‌کند، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید با هماهنگی دولت با این مراکز به صورت جدی برخورد کند.

چراغ راهنمای تغذیه‌ای روشن شد
رئیس سازمان غذا و دارو از نصب چراغ راهنما  و نشانگر رنگی محتوای تغذیه‌ای روی 15درصد فرآورده‌های غذایی خبر داد.
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر اظهار داشت: اقدامات زیادی برای کنترل و کاهش تبلیغات مواد مضر و آموزش به مردم انجام شده است که یکی از مهم‌ترین آنها درج نشانگر رنگی محتوای تغذیه‌ای یا چراغ راهنما روی فرآورده‌های غذایی است که روی بسته‌بندی 15 درصد این فرآورده‌ها درج شده است. معاون وزیر بهداشت همچنین از کاهش 40 درصدی نمک و
10 درصدی شکر در صنایع غذایی خبر داد و به ایرنا بیان داشت: نمک، ماده مضر دیگری است که در غذای مصرفی مردم وجود دارد؛ ایرانیان 3 برابر بیش از حد مجاز نمک مصرف می‌کنند که 40درصد آن از مواد غذایی صنعتی و نان نانوایی‌هاست که برنامه جدی وزارت بهداشت این است که 40درصد نمک مصرفی مردم از فرآورده‌های غذایی و نان‌ها کاهش یابد. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، همه شرکت‌های تولید مواد غذایی درباره شکر نیز موظف شده‌اند تا پایان سال 94 میزان شکر مصرفی خود را نسبت به سال 93 حداقل 10 درصد کاهش دهند؛ اینها اقدامات بسیار موثری است که اثر آنها روزانه و حتی سالانه نیست بلکه 10 سال دیگر نتیجه این اقدامات مشخص می‌شود. گفتنی است، چراغ راهنمای غذایی شامل 3 رنگ نارنجی، سبز و قرمز است که به صورت برچسب روی فرآورده‌های غذایی درج می‌شود. روی این برچسب‌ها میزان کالری، قند، اسید چرب، شکر، نمک و در مواردی افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده به صورت رنگ، نمایش داده می‌شود.

ممنوعیت عرضه
مکمل‌های ورزشی در بازار
«عرضه مکمل‌های ورزشی در فروشگاه‌های تحت عنوان فروشگاه‌های سلامت ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود». به گزارش فارس، امیرحسین جمشیدی مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب گفت: سازمان غذا و دارو درباره فضاهایی که مبادرت به عرضه فرآورده‌های سلامت می‌کنند بازرسی‌های مستمر داشته و معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور نیز بازرسی‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای دارند. وی افزود: این بازرسی‌ها شامل عطاری‌ها نیز می‌شود و عطاری‌هایی که از صنف مربوط مجوز داشته باشند مورد بازرسی قرار می‌گیرند اما متأسفانه بسیاری از عطاری‌ها مجوز از صنف مربوط ندارند. به گفته جمشیدی، عرضه مکمل‌های ورزشی در فروشگاه‌هایی تحت عنوان فروشگاه‌های سلامت ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود و مکمل‌های ورزشی فقط از طریق داروخانه‌ها باید به فروش برسد.
مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: مردم در استفاده و تهیه فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل باید توجه ویژه‌ای داشته باشند و باید بدانند اگر فرآورده‌ای مجوز داشته باشد، از سازمان غذا و دارو مجوز دارد و به‌صورت پنهانی به فروش نمی‌رسد.


Page Generated in 0/1108 sec