printlogo


کد خبر: 153888تاریخ: 1394/11/29 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با مهدی قمی، دبیر اجرایی سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی
در راستای دغدغه‌های فرهنگی

مرتضی اسماعیل‌دوست: جهان امروز در محاصره داده‌ها و ستانده‌ها گرفتار آمده و ابزارهای دیجیتال موجب بسط اطلاعات شده است. از طرفی استکبار جهانی با ایجاد و کنترل فضای مجازی سعی بر بازیابی هژمونی شوم خود در جوامع مختلف دارد. در این میان دغدغه‌های موجود نزد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی زمینه‌ای شد تا در محدودیت‌های بسیار موجود در زمینه رخدادهای فرهنگی شاهد برپایی نمایشگاهی ارزنده از دستاوردهای فرزندان خلاق عرصه دیجیتال باشیم. نمایشگاهی که سومین دوره آن با کمترین حمایت لازم از سوی دست‌اندرکاران فرهنگی کشور و با بیشترین توجهات مردمی روز چهارشنبه در محوطه بوستان گفت‌وگو به پایان رسید و فرصتی در این میان حاصل شد تا با مهدی قمی، دبیر اجرایی این دوره گفت‌وگویی صورت دهم تا بیشتر از اهداف این آوردگاه بدانیم و یادی از تلاش مردانی داشته باشیم که دغدغه فعالیت فرهنگی دارند.
 سومین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی با چه ظرفیتی و با حضور چند شرکت در این حوزه برپا شد؟
میزان استقبالی که از سوی افراد و شرکت‌های فعال در فضای دیجیتال رخ داد شرایط ارزنده‌ای برای توجه به این بخش مغفول‌مانده داشت اما متاسفانه فضای چندان زیادی برای ارائه این توانمندی‌ها وجود نداشت، البته قرار بر این است سال آینده این نمایشگاه در مصلای حضرت امام خمینی(ره) برگزار شود تا شرایط بهتری برای حضور فعالان و مخاطبان فراهم شود. ما ظرفیت‌های بالایی برای برگزاری این نمایشگاه داشتیم، چنانکه بیش از 650 موسسه در این باره ثبت‌نام اولیه را به عمل آوردند که نتوانستیم در خدمت همه این دوستان باشیم و تعداد 300 غرفه با توجه به محدودیت‌ها مورد پذیرش قرار گرفت.
 اشاراتی به بخش‌های موجود در این دوره از نمایشگاه داشته باشید.
سومین دوره از نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در 4 بخش رسانه‌های «برخط» شامل پایگاه‌های خبری و تخصصی، «نشر دیجیتال و تلفن همراه» که درباره تولیدکنندگان نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و تلفن همراه است، «بازی و پویانمایی» و «فناوری اطلاعات» برگزار شد و 5 بخش جانبی هم با عناوین «کلینیک ترک اعتیاد از اینترنت»، «سواد فضای مجازی»، «کودک و نوجوان»، «کارگاه‌ها و نشست‌ها» و «زیارت مجازی» داشتیم.
  اهداف اولیه از طراحی نمایشگاهی برای رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی چه بود؟
همین که موسسات همدیگر را خواهند شناخت و از توانایی‌ها و فعالیت‌های جدید خود آگاهی پیدا می‌کنند به خودی خود می‌تواند اتفاقی ارزنده باشد. همچنین برگزاری این نمایشگاه باعث ایجاد شرایط مناسب و بستری خوب برای موسسات دیجیتال انقلاب اسلامی خواهد بود تا محصولات و توانمندی‌های خود را در معرض نمایش عده‌ای گسترده از مردم قرار دهند و اینها همه می‌تواند در راستای اهداف اولیه برگزاری نمایشگاه یعنی بسترسازی فعالیت و ساماندهی موسسات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باشد. از طرفی یکی از مواردی که موجب راه‌اندازی این نمایشگاه شد، پیگیری‌ها و اظهار علاقه فعالان جبهه فرهنگی در حوزه رسانه‌های دیجیتال بود که باعث ادامه یافتن این نمایشگاه شد.
 محورهای هر دوره از برگزاری نمایشگاه‌ها دستخوش تغییر هم می‌شود؟
اهدافی که ما برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفتیم تغییر چندانی نمی‌یابد و با توجه به اینکه این نمایشگاه به درخواست موسسات فعال در بخش دیجیتال جبهه انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد، نظر بر این بود که نمایشگاهی تخصصی داشته باشیم تا به تبادل اطلاعات و ارائه محصولات جدید این جبهه اقدام شود.
 در واقع نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در خلأ موجود از این فضا راه‌اندازی شد.
بله! البته پیش از این وزارت ارشاد نمایشگاه دیجیتال را برگزار می‌کرد که آخرین دوره آن در سال 91 برگزار شد و از بهمن‌ماه آن سال ما توانستیم در حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی اولین دوره این نمایشگاه را برگزار کنیم و در سال 1393 دومین دوره آن و امسال هم که سومین دوره‌اش برگزار شد.
 این نمایشگاه بستری جهت نمایش توانمندی‌های بچه‌های جبهه فرهنگی انقلاب در جنگ سایبری رخ داده در جهان خواهد بود؟
بله! همین‌طور است. ما به دنبال حمایت از تولیدکنندگان انقلاب اسلامی جهت مقابله با توطئه‌های دشمنان در فضاهای مجازی و دیجیتال هستیم و در نظر داریم از طریق برگزاری نمایشگاه موجب به وجود آمدن روحیه اشتیاق نزد مردم و مسؤولان شویم تا بتوانیم فضای مناسبی را از آن خود کنیم، چرا که امروز جنگ سختی در فضای مجازی و با افزایش توان دستگاه‌های دیجیتال ایجاد شده است که نیاز به وجود افرادی ماهر و کارآزموده و خلاق از جوانان ایرانی جهت رویارویی با این پدیده‌های جدید و پیچیده دارد.
 اشاراتی به دستاوردهای رخ داده در سومین دوره این نمایشگاه داشته باشید.
با توجه به شرایط موجود در جهان و شیطنت‌های رسانه‌های غربی وجود چنین نمایشگاهی می‌تواند انگیزه خوبی برای فعالان و تولیدکنندگان جهت ارائه آثاری با محتوای ارزنده باشد. این تولیدات در شبکه‌های مجازی و سایت‌ها و در زمینه موبایل خواهد بود که می‌تواند جریان‌ساز باشد و مورد توجه مخاطبان داخلی قرار گیرد. براساس بررسی‌های صورت‌یافته شاهد دستاوردهای ارزنده‌ای در برگزاری 3 دوره از نمایشگاه دیجیتال انقلاب اسلامی بوده‌ایم. به نظرم این نمایشگاه ظرفیت گسترده شدن جهت انتقال توانمندی‌های ارزنده شرکت‌های دیجیتال را دارد.
 استقبال مخاطبان این دوره را نسبت به دوره‌های پیشین چگونه دیدید؟
با توجه به محدودیت‌های مکانی در چند روز از برگزاری نمایشگاه استقبال قابل توجهی صورت گرفت و حدود 2000 نفر به طور متوسط بازدید داشتیم که با توجه به وضعیت نه‌چندان مساعد مکان نمایشگاه شاهد علاقه‌مندی و حضور مردم در بوستان گفت‌وگو بودیم. این قدرت و ارزش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد که بدون توجه به هر گونه حمایتی توانسته از طریق استقبال آحاد مردم به برگزاری مطلوب نمایشگاه دست پیدا کند و آثاری ارزنده را در این چند روز به مخاطبان عرضه کند که نشان از روزهای خوبی برای آینده می‌دهد. تفکر مردم و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه به سمت تولید محتوایی همراستا با نگاه انقلاب اسلامی بوده و مانند نمایشگاه‌های دیگر اهداف تجاری مورد لحاظ نبوده است.


Page Generated in 0/0078 sec