printlogo


کد خبر: 153889تاریخ: 1394/11/29 00:00
در بزرگداشت شاعر گرانقدر انقلاب عنوان شد
حمید سبزواری؛ اسوه شعر انقلاب اسلامی

پنجاه‌وهشتمین «عصرانه ادبی فارس»، پاسداشت حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب اسلامی در خبرگزاری فارس برگزار شد.
در این بزرگداشت محمدحسن زورق با اشاره به اینکه امروز جمع شده‌ایم که از مردی حمید و ستوده تجلیل کنیم، گفت:‌ بزرگداشت حمید بزرگداشت شعر و سرود انقلاب اسلامی است. قدرشناسی از او یک تکلیف شرعی و ملی است همانطور که امروز پیام انقلاب فراتر از مرزها رفته شعر حمید نیز به آن سوی مرزهای کشور رفته است.  وی با برشمردن دهه‌های مختلف زندگی حمید سبزواری به جایگاه ارزنده‌اش در شعر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: حمید برای همیشه حمید است. او در سرود انقلاب کرده و صدای وجدان مردم است. همه ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی در شعر حمید دیده می‌شود و به نظرم او اسوه شعر انقلاب است و همه ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی در شعر حمید تجلی دارد. زورق در پایان گفت:‌ خداوندا حمید را زنده نگه دار! که برای ورود امام عصر به کوفه شعری بهتر از آن شعری که برای ورود امام به تهران سرود بسراید.  حسین شمسایی دیگر سخنران مجلس بود که گفت: حمید سبزواری بیش از آنچه برای ما شناخته شده باشد برای نسل امروز و افرادی که در آن سوی مرزها هستند شناخته شده است.  وی افزود: در سال 53 بعد از اتمام کلاس‌های عصر دانشگاه گاهی سری به مسجد هدایت می‌زدم و محضر آیت‌الله طالقانی را درک می‌کردم و گاهی شعری نیز می‌خواندم. شبی از همین شب‌ها غزلی از حمید برای حاضران خواندم فردی از من پرسید شاعر این شعر را می‌شناسی که من گفتم حمید سبزواری این شعر را سروده اما خود او را تاکنون ندیده‌ام که آن فرد گفت من حمید سبزواری هستم و از آن زمان تا امروز محضر او را درک کرده‌ام.  وی افزود: جلسات شعری با حمید داشتیم که منتهی به شب شعرهای انقلاب شد که این جلسات در میدان خراسان برگزار می‌شد. علی معلم‌دامغانی، یوسف‌علی میرشکاک و... از نتایج این جلسات بودند. حمید اعتقاد عجیبی به مساله انتظار و ظهور دارد و همین موجب پیشگویی او در اشعارش شده است.  شمسایی در بخش پایانی سخنانش گفت:‌ کتاب «سرود درد» آماده چاپ بود که حمید گفت دوست دارم آقا (آن زمان رهبر انقلاب رئیس‌جمهوری اسلامی بودند)، بر این کتاب مقدمه بنویسند که وقتی من این مساله را با ایشان مطرح کردم استقبال کردند و اشعار را خواستند تا بتوانند متناسب با آنها چیزی بنویسند، 4 یا 5 روزی کتاب در اختیار ایشان بود، بعد از آن مقدمه‌ای هوشمندانه بر آن نوشتند.  محمدگلریز، خواننده سرودهای انقلابی در بخش دیگری از این مراسم گفت: شجاعت حمید سبزواری همیشه برای من جالب بوده است. در ماه‌های قبل از انقلاب که جو ترور و کشتار حاکم بود و کسی جرأت صحبت کردن علیه طاغوت را نداشت چه رسد به اینکه شعر بگوید، استاد سبزواری اشعار حماسی و انقلابی می‌سرود. وی افزود: در آن روزی که سرود «برخیزید،‌ ای شهیدان راه خدا» خوانده شد من در آن گروه سرود حضور داشتم و از این باب باید در سرودن سرودهای حماسی و انقلابی حمید سبزواری را ستود. او دارای خلق خوبی است و نشد یک مرتبه به حضور او برسیم اما او عادی جواب ما را بدهد بلکه با مهربانی از ما استقبال می‌کرد.
گلریز در پایان گفت: ‌برای سرود شهید مطهری خدمت امام رسیدیم که قبل از دیدن امام مرحوم حاج‌احمد آقا سخنانی که در واقع نظر امام بود را به ما منتقل کردند و به عبارتی گفتند امام خواسته موسیقی‌هایی بسازید که همه سلیقه‌ها را جذب کند که بعد از آن به دیدار امام رفتیم و امام 2 مرتبه برای ما دعا کرد و فرمود که خدا شما را در پناه اسلام حفظ کند.  حمیدرضا شاهنگیان در بخش دیگری از این مراسم گفت: همانطور که انقلاب اسلامی بدون نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست، ادبیات و شعر انقلاب هم بدون نام حسین ممتحنی یا همان حمید سبزواری شناخته نمی‌شود. همه می‌‌دانند حمید سبزواری در شعر متمول شده و شعر او محصول ایمان، صراحت، بینش، شجاعت و تمام صفات اینچنینی است.
در بخش پایانی این مراسم از همسر حمید سبزواری تقدیر به عمل آمد و از جایگاه ادبی حمید سبزواری به‌عنوان پدر شعر انقلاب نیز تجلیل شد.
 


Page Generated in 0/0057 sec