printlogo


کد خبر: 153904تاریخ: 1394/11/29 00:00
چهارگوشه

پطرس غالی درگذشت
پطرس غالی، دبیرکل پیشین سازمان ملل در 93 سالگی درگذشت. غالی، دیپلمات کارکشته‌ای که روز سه‌شنبه در بیمارستانی در قاهره درگذشت بین سال‌های 1992 تا 1996 دبیرکل سازمان ملل بود. دشمنان غالی از کوتاهی در عملیات سازمان ملل برای حفظ صلح در دوره وی انتقاد می‌کنند اما مدافعان وی به شروط سختی اشاره می‌کنند که کشورهای ابرقدرت و در رأس آنها آمریکا مطرح کرده بودند. این دیپلمات مصری تنها دبیرکل سازمان مللی است که به دلیل وتوی آمریکا نتوانست برای بار دوم این سمت را در اختیار بگیرد.

اردن دیپلمات‌ها را بازرسی می‌کند
اردن تصمیم گرفته دیپلمات‌های کشورهای عربی و غیر عربی را در فرودگاه‌ها و مراکز مرزی اردن بازرسی کند.  وزارت خارجه اردن در بخشنامه‌هایی که برای همه هیات‌های دیپلماتیک مستقر در این کشور ارسال کرد،‌ از انجام بازرسی‌های فعلی در همه فرودگاه‌ها و مراکز مرزی اردن برای دیپلمات‌های کشورهای عربی و غیرعربی خبر داد و اعلام کرد که این بازرسی‌ها برای همه دیپلمات‌ها به استثنای رؤسای هیات‌ها اجرا خواهد شد.

عرض‌اندام آمریکا برای کره‌شمالی
4 فروند جنگنده رادارگریز اف-22 آمریکایی در اقدامی آشکار برای نشان دادن قدرت ایالات متحده به کره‌شمالی، چهارشنبه‌ در ارتفاع کم بر فراز کره‌جنوبی به پرواز درآمدند. پیونگ‌یانگ احتمالا ورود این جنگنده‌ها از محل پایگاه آمریکا در ژاپن به شبه‌جزیره کره را تهدیدی علیه خود تلقی می‌کند چرا که این جنگنده‌ها یک نمایش واضح قدرت هوایی آمریکا بوده و نشان می‌دهد آمریکا برای دفاع از همپیمان خود یعنی کره‌جنوبی در مقابل کره‌شمالی چه کاری می‌تواند انجام دهد.

تمدید حالت فوق‌العاده در فرانسه
پارلمان فرانسه، سه‌شنبه به تمدید حالت فوق‌العاده در این کشور به مدت 3 ماه رای مثبت داد. این وضعیت از نوامبر گذشته و به دنبال حملات مرگبار در این کشور وضع شده بود.  رسانه‌های محلی فرانسه اعلام کردند ۲۱۲ تن از نمایندگان مجلس ملی، پیش‌نویس این قانون را برای ادامه وضعیت کنونی تا ۲۶ ماه مه ‌ارائه کردند. سنای فرانسه هم هفته گذشته به تمدید این وضعیت رای داده بود.  نوامبر گذشته، مجموعه‌ای از حملات در فرانسه به مرگ دست‌کم ۱۳۰ نفر منجر شد. گروه تروریستی داعش مسؤولیت این حملات را برعهده گرفت.

یک سعودی سر فرزندش را برید
یک سعودی وهابی در جنایتی هولناک به سبک جنایات تکفیری‌های داعش، سر فرزند ۱۰ ساله‌اش را از تن جدا کرد. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه عکاظ، پدر قاتل، فرزندش را پس از تعطیلی مدرسه  به نقطه‌ای در نزدیکی منزلشان در شهر احد المسارحه - در منطقه جازان در جنوب غربی عربستان - برد و سپس با چاقو او را سر برید. شرطه‌ها  در حالی کودک سربریده شده را پیدا کردند که کتاب‌های مدرسه‌اش در کنارش بود. قاتل سعودی هم خود را به دستگاه‌های امنیتی سعودی تسلیم کرده است. رسانه‌های رژیم سعودی مطابق معمول برای گمراه‌سازی افکارعمومی از همان ترفند و شگرد همیشگی یعنی متهم کردن جانی به داشتن بیماری‌های روانی برای تبرئه فرقه وهابیت و افکار ویرانگر آن در بروز چنین جنایاتی استفاده کردند، افکاری که سبب افزایش میزان جرم و جنایت و خشونت در جامعه عربستان شده است. در حالی که این جنایت خشم شهروندان عربستان را برانگیخته است و باعث شده مردم  وحشت خود را در شبکه‌های اجتماعی بروز دهند، سرتیپ عثمان المحرج مدیر امنیت کل سعودی برای منحرف کردن افکارعمومی از تاثیرات افکار وهابی بر این جنایت، مراکز بهداشتی و ادارات تابع وزارت بهداشت عربستان را به سبب درمان کردن بیماران روانی که به پدیده‌ای در عربستان سعودی طی سال‌های اخیر تبدیل شده، ‌متهم کرده است. پیروان وهابیت، سربریدن مخالفان عقاید خود را با تکیه بر فتاوای تکفیری ضد اسلامی مبلغان و مفتیان وهابی حلال می‌دانند که این جنایات ضد بشری هولناک به کرات از سوی تروریست‌های تکفیری داعشی و جبهه النصره و دیگر گروه‌های مورد حمایت آل‌سعود در جهان اسلام علیه مسلمانان و مسیحیان و پیروان ادیان دیگر صورت گرفته است.
 


Page Generated in 0/0056 sec