printlogo


کد خبر: 153937تاریخ: 1394/12/1 00:00
روند افزایش پویش‌های خودجوش اجتماعی برای پرهیز از سفرهای نوروزی به کشورهای حامی گروه‌های تروریستی ادامه دارد
«همدلی» مردم برای تحریم داعشی‌ها
شکل‌گیری مطالبه عمومی برای ترویج و تبلیغ سفر به استان‌های داخلی در نوروز 95

گروه اجتماعی: پیش از مطالعه این مطلب و قبل از هرگونه قضاوتی چند لحظه تامل کنید، این مطلب نه یک گزارش سیاسی است و نه یک گزارش بین‌المللی، این گزارش مربوط به یکی از اجتماعی‌ترین، مردمی‌ترین و قشنگ‌ترین موضوعاتی است که این روزها در بخش‌های گوناگون جامعه و در بین مردم آن هم به صورت خودجوش در حال شکل‌گیری است.
این روزها در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه گردشگری خبرهایی است و زمزمه‌هایی از یک همت مضاعف مردمی به گوش می‌رسد. همت مضاعفی که بر پیشانی آن این چنین نوشته شده است: «همدلی و همزبانی مردم برای تحریم حامیان داعش با پرهیز از سفر به برخی کشورهای حمایت‌کننده از این گروهک تروریستی».
در چند وقت گذشته بی‌شک شما هم از طریق رسانه ملی یا رسانه‌های جمعی دیگر، خبرهای مربوط به حوادث تروریستی در برخی کشورهای همسایه ایران یا توهین و رفتار بد با اتباع ایرانی در این کشورها را شنیده یا مشاهده کرده‌اید. خبرهایی که همگی تلخ، ناراحت‌کننده و در برخی موارد دلخراش است. خبرهایی که توهین، انفجار، تروریست، امنیت و گروهک تروریستی داعش پای ثابت آنهاست. به گزارش میراث آریا، به موازات این جریان، تبلیغ پویش‌هایی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با مضامین «تحریم سفر به کشورهای حامی داعش در نوروز 95» به راه افتاده است و روز به روز هم بر تعداد موافقان این پویش و در اصطلاح لایک‌های موافق افزوده می‌شود. در همین حال رسانه ملی هم پای کار آمده و در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به صورت مستمر به تبلیغ این پویش مردمی می‌پردازد.
بازار داغ پویش مردمی
تجربه اینگونه پویش‌ها در سال‌های گذشته نشان داده است اقدامات خودجوش که بدون دخالت مراکز رسمی و غیررسمی باشد و مردم خود برای یک موضوع اقدام کنند، به مراتب نتایج و ثمرات بهتری داشته است و در حقیقت آن پویش مردمی به سرانجام رسیده است.
درباره پویش مردمی تحریم سفر به کشورهای حامی داعش هم این موضوع صادق است و این روزها شاهد هستیم که پیام‌ها، مطالب و گزارش‌های مرتبط با این موضوع در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و نقل محافل است. همچنین بازار گپ و گفت و تبادل‌نظر و دعوت از مردم برای پیوستن به پویش تحریم سفر به کشورهای حامی داعش هم در برخی محافل بویژه نمایشگاه‌های گردشگری حسابی داغ است و مردم و خانواده‌های ایرانی در گوشه کنار نمایشگاه و در جریان بازدید خود از بخش‌های گوناگون از این فراخوان مردمی صحبت می‌کنند. این موضوع را در زمان بازدید مردم از برخی غرفه‌ها و همکلامی با آنها به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
از فضای مجازی غافل نشویم
در همین حال علی تهرانی‌فرد، کارشناس حوزه تبلیغات می‌گوید: معتقدم برای فراگیر شدن و تبلیغ همگانی این پویش در جامعه باید تا می‌توانیم از فرصت‌های فضای مجازی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، نباید از ظرفیت‌های این فضا غافل شویم. این کارشناس حوزه تبلیغات بر این باور است که ابتکار عمل در فضای مجازی و بویژه در شبکه اجتماعی تلگرام برای دعوت  مردم به پیوستن به این پویش می‌تواند آمار مخاطبان و هواداران مردمی را دو چندان افزایش دهد. به گفته تهرانی‌فرد، برای این کار باید هر چه به تعطیلات نوروز و آخر سال نزدیک‌تر می‌شویم، با استفاده از تاکتیک بمباران اطلاع‌رسانی به صورت آنلاین و همه‌جانبه، ضمن معرفی اقدامات تروریستی گروه داعش و همپیمانانش در فضای مجازی، کاربران موافق با موضوع پویش نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کنند. برای مثال هر کاربر شهر و مقصد سفرهای نوروزی بویژه سفرهای داخلی خود را که قرار است با خانواده به آنجا سفر کند به صورت عمومی در فضای مجازی اعلام کند. بنابر اظهارات وی، برای تاثیرگذاری بیشتر همه کاربران فضای مجازی و بویژه آنهایی که در پویش مردمی تحریم سفر به کشورهای حامی داعش عضو هستند، باید ابتکار عمل داشته باشند و علاوه بر نقل موضوع در شبکه‌های اجتماعی، این موضوع را در رسانه‌های برخط در فضای اینترنت هم دنبال کنند و با راه‌اندازی سایت‌های کم‌هزینه مانند وبلاگ، فضای بیشتری را برای تبلیغ این پویش مردمی ایجاد کنند.
قدرت رسانه‌ای داعشی‌ها پوشالی است
علاوه بر این مریم محمدی، دانشجوی رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران در این باره می‌افزاید: درست است که کلان‌رسانه‌های بزرگ دنیا در اختیار همان حامیان گروه تروریستی داعش است اما باید تا می‌توانیم و در حد بضاعت خود از شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: این روزها قدرت شبکه‌های اجتماعی به مراتب بیشتر و تاثیرگذاری آنها بهتر از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی است. وی تاکید می‌کند مردم از شبکه اجتماعی تلگرام و گروه و کانال‌سازی در این شبکه پرمخاطب غافل نشوند. این دانشجو با بیان اینکه پویش مردمی تحریم سفر به کشورهای حامی داعش اقدامی ابتکاری و جالب است، بیان داشت: در کنار تبلیغ این پویش مردمی باید نقاط جذاب و جاذبه‌های توریستی داخل کشور هم به مردم معرفی شود تا در تعطیلات نوروز بیشتر به استان‌های داخلی خودمان سفر کنند. به باور وی، کشور پهناور ایران آنقدر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و هنری دارد که نه‌تنها نیازی نیست برای سفرهای نوروزی به کشورهای حامی داعش برویم، بلکه برای سال‌های متمادی می‌توانیم با برنامه‌ریزی نقاط گوناگون و جاذبه‌های متنوع در اقصی نقاط کشور را برای مقصد سفر خود انتخاب کنیم .
نقش موثر رسانه ملی برای حمایت از پویش مردمی
به هر روی جریانی که این روزها در بخش‌های گوناگون جامعه شکل گرفته است و پیش‌بینی‌ها حکایت از موج فزاینده  استقبال مردم از این جریان دارد نه‌تنها باید از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی بویژه رسانه ملی مورد حمایت همه‌جانبه قرار گیرد بلکه به دلیل جنس مردمی بودن کار باید تمام هموطنان این همت مضاعف را داشته باشند که خودجوش در این میدان حضور داشته باشند و اجازه ندهند رسانه‌های بزرگ و قدرتمند حامی داعش در آن سوی مرزها به هر صورت که می‌خواهند به تبلیغ جاذبه‌های گردشگری کشورهای حامی این گروه تروریستی بپردازند.


Page Generated in 0/0063 sec