در مراسمی با حضور وزیر راهوشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور به بهرهبرداری رسید. علاوه بر این براساس قراردادی که فروردین ماه امسال با بخش خصوصی امضا شد، 1879 سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور در 30 هزار کیلومتر راه شریانی طی 7 فاز در استانهای کشور نصب و راهاندازی میشود. بنا به این گزارش در فاز نخست، در استانهای تهران، مرکزی، قم و اصفهان 74 سامانه در 537 کیلومتر نصب و راهاندازی خواهد شد. معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در این مراسم با اشاره به روند کاهشی ۵درصدی تصادفات رانندگی در کشور گفت: تا مرداد ماه امسال ۶۰۰ سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور به بهرهبرداری میرسد. شهرام آدمنژاد اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش تلفات رانندگی قرار شده با ارتقای ایمنی جان 5 میلیون نفر طی 10 سال کاهش یابد. وی افزود: فکر میکنم با ثبت سامانههای ثبت تخلفات عددی، 24 درصد تلفات ناشی از سوانح رانندگی را کاهش دهیم. داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در مراسم بهرهبرداری از 74 سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور با اشاره به اینکه اعمال قانون بیشترین نقش را در ارتقای ایمنی جادهها دارد، گفت: پلیس باید انگیزه کافی برای اعمال قانون را داشته باشد که به نظرم بیشترین سهم را در ارتقای ایمنی خواهد داشت. وی افزود: قرار شده 34 هزار کیلومتر راه شریانی کشور به دوربینهای ثبت تخلف تجهیز شوند که برای این منظور اتاق فکری تشکیل شد. وی یادآور شد: حدود 39 ردیف جرایم رانندگی بین 50 تا 100 درصد افزایش یافته است و امیدوارم دولت و مسؤولان به این جمعبندی برسند که پشتوانه تأثیرگذار برای جلوگیری از بروز سوانح رانندگی ابزارهای قانونی از جمله جرایم است. وزیر راهوشهرسازی نیز در این مراسم با بیان اینکه کاربر نهایی باید هزینه نگهداری راهها را پرداخت کند، گفت: برای ایران آباد و توسعه یافته باید مُدلی داشته باشیم تا هزینهها را به بهرهبردار نهایی منتقل کنیم. عباس آخوندی با اشاره به اینکه 75 درصد ترافیک مربوط به 34 هزار کیلومتر راه شریانی است، گفت: برای نگهداری 250هزار کیلومتر باید سالانه 10 هزار میلیارد تومان بودجه هزینه شود؛ با توجه به اینکه تأمین چنین بودجهای در توان دولت نیست، باید به سمتی برویم که کاربر نهایی این هزینهها را پرداخت کند.