printlogo


کد خبر: 153959تاریخ: 1394/12/1 00:00
حکومت آنکارا کنترل خود را بر کشور از دست داده است
اردوغان، ترکیه و سوریه را با هم می‌بازد

گروه بین‌الملل: با گذشت 2 روز از حمله خونین چهارشنبه در آنکارا که به کشته شدن 18 نظامی و مجروح شدن 45 تن دیگر انجامید، ترکیه بیش از هر زمان دیگر به گرداب جنگ داخلی کشیده می‌شود اما رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور کماکان سعی دارند مغرضانه این حمله تروریستی را به کردها و عواملی موهوم در سوریه نسبت دهند تا همچنان بهانه‌ای برای ادامه تهدید توخالی‌شان برای حمله به خاک همسایه جنوبی داشته باشند و اینگونه افکار عمومی را از بحران داخلی به سوی مساله‌ای خارجی منحرف کنند.
مقامات پلیس آنکارا گزارش داده‌اند عامل انفجار نخست و مهیب‌تر آنکارا خودرویی بوده که در نزدیکی یک خودروی حامل کارکنان ارتش منفجر شده است. دولت ترکیه رسما 2 انفجار مهیب اخیر در اطراف مراکز نظامی پایتخت را که سنگین‌ترین حمله به ارتش این کشور طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود به گردن شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و متحدان سیاسی‌شان در حزب اتحاد دموکراتیک خلق انداخته است اما هر دو شاخه نظامی و سیاسی کردها این اتهام را قویا رد کرده‌اند.
با این وجود به دنبال این حملات تنش در مناطق شرقی و جنوبی ترکیه میان ارتش و مخالفان کرد و همچنین مبارزان کرد سوری افزایش یافته است. در پی این انفجار، «رجب طیب اردوغان» نشست امنیتی فوق‌العاده‌ای برگزار کرد و «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر نیز سفر خود به بلژیک را لغو کرد. همچنین در ادامه درگیری‌های داخلی در نبردهای منطقه تحت حکومت نظامی سور در استان کردنشین دیاربکر 2 سرباز و یک افسر پلیس توسط پیکارجویان پ‌ک‌ک کشته شدند.
اما رئیس‌جمهور ترکیه در حالی که عملا کنترل خود بر اوضاع داخلی را از دست داده است کماکان بر طبل تو خالی جنگ در آن سوی مرزهای جنوبی با کردهای سوریه می‌کوبد. با اینکه اردوغان بار دیگر اعلام کرده عملیات علیه گروه‌های شبه‌نظامی با قدرت تا پایان ادامه خواهد یافت اما او این بار مشخصا شاخه برون‌مرزی پ‌ک‌ک یعنی یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه را مسؤول حمله به آنکارا دانسته است تا طرح خود برای حمله به سوریه را توجیه کند.
طرحی که به نظر می‌رسد در نطفه شکست خورده و تبدیل به حمایت علنی آنکارا از تروریست‌های داعش و النصره شده است. همزمان با تشدید حملات هوایی روسیه و سوریه علیه مواضع تروریست‌ها، ترکیه 15 هزار نظامی خود را در مرزهای جنوبی مستقر کرده اما با وجود هیاهوی زیاد هنوز ارتش ترکیه به گلوله‌باران از راه دور مناطق شمالی سوریه بویژه مواضع یگان‌های مبارز کرد سوری (ی‌پ‌گ) ادامه می‌دهد و خبری از حمله زمینی نیست. در عوض حتی رسانه‌های غربی نیز نتوانستند چشم‌شان را بر سرازیر شدن تعداد زیادی از تروریست‌های تکفیری آموزش دیده در خاک ترکیه به سمت شامات طی اواسط هفته گذشته ببندند. ‌
آش همدستی اردوغان با تکفیری‌ها به قدری شور شده که جبهه النصره که توسط غرب هم به‌عنوان گروهی افراطی شناخته می‌شود، اعلامیه‌ای برای حمایت از تروریست‌های تحت پوشش ترکیه در شمال حلب صادر کرد و بخشی از نیروهایش را به جنگ کردهای سوری در شهر مرزی اعزاز فرستاد.  موضع محکم روسیه و ایران در مقابله با هرگونه تجاوز زمینی به خاک سوریه، عربستان سعودی متحد اصلی ترکیه برای طرح بلندپروازانه مزبور را سرد کرده است تا اردوغان تنها‌تر از هر زمان دیگری باشد. از سوی دیگر روس‌ها ضمن رد صریح هرگونه منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه، از هفته پیش اقدام به استقرار ناوهای موشک‌انداز خود در بندر طرطوس در شمال سوریه و نزدیکی آب‌های ترکیه در مدیترانه کرده‌اند.  همزمان مسکو پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها و هواپیماهای بلندپرواز جاسوسی خود را به آسمان سوریه فرستاده است که گفته می‌شود این بخشی از آماده‌سازی دفاعی سوریه برای هر گونه حمله از شمال و جنوب کشور است.
سیل تروریست‌ها از ترکیه به سوریه
آنچه در شمال سوریه می‌گذرد، عبارت است از پیشروی نیروهای کُرد سوریه در حومه حلب که با ترکیه هم‌مرز است و آزادسازی تعداد زیادی روستا از جمله تل رفعت و شیخ عیسی که با وجود ادامه حملات توپخانه‌ای ترکیه و سرازیر شدن تروریست‌ها از داخل خاک ترکیه به سمت مناطق درگیری صورت گرفته است.
پیشروی ارتش سوریه تا 3 کیلومتری ادلب (شمال غرب سوریه) و 13 کیلومتری جسرالشغور و آزادسازی 48 روستا در الحسکه توسط کردها بخش دیگری از این صحنه را تشکیل می‌دهد. این پیشروی سریع ارتش و نیروهای کرد، ترکیه را هراسان کرده و آنکارا درصدد استفاده از تروریست‌های داعشی برای جلوگیری از سیطره کردها بر مناطق هم‌مرز با ترکیه شده است. به‌گونه‌ای که مدیر گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد دست‌کم 500 تروریست با عبور از مرز ترکیه وارد شهر اعزاز در شمال استان حلب شده‌اند.
به گفته این منبع، این تعداد افراد «با نظارت مقامات ترکیه» وارد اعزاز شده‌اند. عبدالرحمن تصریح کرد، قرار است این 500 جنگجو به افراد مسلحی ملحق شوند که در برابر پیشروی نیروهای کرد در ریف می‌جنگند. وی افزود: این افراد مسلح شامل «اسلامگرایان و غیراسلامگرایان» هستند و انتقال آنها با نظارت مقامات ترکیه بوده است.
گفتنی است، در 14 فوریه نیز حدود 350 مخالف مسلح دیگر نیز به همراه سلاح‌های سبک و سنگین از گذرگاه مرزی اطمه عبور کرده و  وارد اعزاز و تل رفعت شده بودند. از شنبه توپخانه ترکیه مناطق مرزی را که واحدهای مدافع خلق کردها بر آن کنترل دارند مورد هدف قرار می‌دهد.
دعوت پوتین از سلمان
با وجود بر هم خوردن موعد دیدار پادشاه بیمار سعودی از مسکو، رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگویی تلفنی به طور رسمی از او دعوت کرد. 2 هفته پیش قرار بود موعد دقیق این سفر در ماه مارس یا آوریل (فروردین یا اردیبهشت) اعلام شود و سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی برای نخستین‌بار پس از رسیدن به تاج و تخت از مسکو دیداری رسمی به عمل آورد اما مواضع محکم کرملین در نشست‌های ژنو3 و سپس مونیخ در حمایت از دولت مشروع بشار اسد و به رسمیت نشناختن هیأت نمایندگان تروریست‌های مورد حمایت ریاض باعث شد محمد بن سلمان، همه‌کاره این روزهای عربستان از سفر پدرش به مسکو جلوگیری کند.  به نظر می‌رسد پس از مشهود شدن تهدیدات توخالی عربستان برای حمله نظامی مستقیم به سوریه، سعودی سعی دارد دوباره روابطش با روسیه را بهبود بخشد. در همین راستا پسر پادشاه دیروز ترتیب گفت‌وگوی تلفنی پدرش با ولادیمیر پوتین را داد. بنا بر گزارش‌ها طرفین در این تماس بر لزوم حل و فصل بحران سوریه و رسیدن به ثبات در منطقه تأکید کرده‌اند. در بیانیه کرملین به تاریخ دقیق این سفر اشاره‌ای نشده و تنها گفته شده پوتین از سلمان دعوت کرده است که در «زمان مناسب» به روسیه سفر کند.
 

 

ایندیپندنت: او ترکیه را نابود خواهد کرد
مت پیتون: آنکارا سلاح خود را به‌منظور طولانی کردن روند دستیابی به یک سازش مسالمت‌آمیز در سوریه نشانه گرفته است. اوضاع در سوریه نظیر میز شطرنجی سه‌بعدی است که بازیگران بدون قاعده در آن بازی می‌کنند. مأموریت گروه حمایت از سوریه زیر نظر سازمان ملل برای پایان دادن به خشونت به‌علت اقدامات تحریک‌آمیز آنکارا با دشواری‌هایی همراه شده است. آخرین فرصت برای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه رسیده است که در جنگ سوریه چیزی را تغییر دهد، زیرا راهبردش در سرنگون کردن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بعد از مداخله روسیه شکست خورد. بزرگ‌ترین تهدید شوم ترکیه همان اعلام امکان آغاز عملیات زمینی در سوریه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است اما این امر (عملیات) عملاً علیه کردها و تلاش آنها برای یک خودمختاری نزدیک مرز با ترکیه است. نقشه‌های ترکیه از تایید عربستان و محمد بن سلمان، وزیر دفاع این کشور برخوردار شد که به خودش اطمینان دارد اما عملاً از جنگ عربستان در یمن راضی نیست. صرف نظر از اظهارت اخیر احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه که آنکارا نقشه و طرح‌های فوری برای اجرای عملیاتی زمینی در سوریه ندارد اما تقویت حضور نظامی ترکیه در مرز با سوریه واضح و روشن است. اردوغان وسوسه ورود به رویارویی در بحران سوریه را دارد و اگر عملاً آن را انجام دهد، خودش و ترکیه را نابود خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0062 sec