printlogo


کد خبر: 153996تاریخ: 1394/12/2 00:00
اخبار

ابراهیم حاتمی‌کیا:
اگر در سینما صدای حق شنیده نشود تبدیل به جهنم می‌شود
کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» در اختتامیه پنجمین جایزه سینمایی ققنوس و اولین جایزه سینمایی آینه گفت: احساس می‌کنم، دقیقاً یعنی دهه اخیر، سینما دارد بت می‌شود یعنی رسماً یک گوساله سامری تعریف می‌شود، این‌قدر اهمیت پیدا می‌کند که دیگر در آن چه ‌چیزی هست و چه ‌چیزی می‌خواهیم بگوییم، از یاد می‌رود. مثلاً محبت می‌کنند به بنده می‌گویند کارگردان فیلم «بادیگارد»، کارگردانی خوبی دارد. نمی‌دانم چگونه می‌توان تفکیک کرد، من اگر بخواهم نشان بدهم هیچ افتخاری برایم نیست که بخواهم به‌عنوان کارگردان که حالا بلد است فیلم بسازد شناخته شود، جز اینکه برای چه آمدم و چه می‌خواهم بگویم، آن چیزی که به نظر می‌آید در حوزه تحلیل و نقد بشدت جایش خالی است، دلیل هم دارد؛ دغدغه بخش عمده‌ای از دوستان قلم این مساله نیست، غریبه‌اند با این بحث‌ها؛ آن مسائلی که ما می‌خواهیم بگوییم، این تبلیغی که روی جوان‌ها صورت می‌گیرد که سینما را باید شناخت و قاب سینما را باید شناخت، «و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب»، این دو باید با هم باشد، نمی‌شود گفت یکی کامل شود و دیگری ناقص باشد، اینها باید با هم پیش بروند. حاتمی‌کیا افزود: اگر اینگونه نباشد گمراهمان می‌کنند و یادمان می‌رود برای چه آمدیم و چه افتخاری برایمان هست. همه جشنواره‌ها را رفتیم و لوح‌ها را گرفتیم، اما چه گفتیم؟ چه حرفی برای گفتن داشتیم؟ حرف‌هایی وجود دارد که جایی گفته نشده و اگر گفتند حداقل با ما سنخیت ندارد. من دیدم این حرف‌ها انگار مساله نیست الان، اعتقاد شخصی من این است که بشدت دارد این مساله موج می‌زند و در نقدها و رفتارهای سینما دیده می‌شود. عزیزان راحتش کنیم، این گوساله سامری است، زیبایی دارد، طلا دارد، صدا هست و همه چیز هست اما اگر صدای حق حقیقت شنیده نشود، تجلی نداشته باشد، این بت است و این سینما را به جهنم می‌کشد و افتخارم این است، دغدغه‌ام گفتن این حرف است. در گذشته تلاشی برای گفتن چیزی بود، اما الان می‌بینیم در تلویزیون جمهوری اسلامی آقای کارگردان می‌آید می‌گوید که روزهای انقلاب، همان روزهایی هست که اینها فیلم پخش می‌کنند. او دارد دهه فجر را مسخره می‌کند، پس معلوم است که سینما برایمان مساله است. وای به حال کشوری که مسؤولانش افتخارشان این است که گوساله سامری را فقط بپرستیم و حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

اجرای مجدد نمایش
«حکایت فین به روایت جن‌جین»
نمایش کمدی «حکایت فین به روایت جن‌جین» نوشته و کار ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی، 2 ماه پس از پایان اجرای عمومی خود مجددا  از روز یکشنبه
9 اسفندماه 94 در تماشاخانه مسعودیه روی صحنه می‌رود. به گزارش امور ارتباطات و اطلاع‌رسانی «تروپ سپاس»، پرتماشاگرترین نمایش هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی پس از دور اول اجرای عمومی موفقیت‌آمیز خود و به درخواست علاقه‌مندان، اجرای مجددش را از ساعت 20  روز یکشنبه 9 اسفند 94 با تغییرات اندکی در گروه اجرایی در تماشاخانه مسعودیه تهران آغاز می‌کند.

جشنواره مستقل «هنروتجربه» در سال ۹۵ برگزار می‌شود
عضو شورای سیاست‌گذاری هنروتجربه گفت: قرار است از سال آینده جشنواره مستقل و بین‌المللی سینمای هنروتجربه برگزار شود. به این ترتیب بخش هنر و تجربه در جشنواره فجر حذف می‌شود و حضور گروه هنروتجربه در جشنواره فجر احیانا فقط در حد انتخاب 2 فیلم از کل آثار شرکت‌کننده در جشنواره به عنوان «برگزیده‌های هنروتجربه» خواهد بود.

درگذشت «امبرتو اکو»
نویسنده و فیلسوف ایتالیایی
«امبرتو اکو»، نویسنده و فیلسوف ایتالیایی و صاحب رمان پرفروش «نام گل سرخ» در ۸۴ سالگی درگذشت.  همسر «اکو» در حالی خبر مرگ وی را تایید کرده که هنوز درباره علت مرگ و مکان درگذشتش توضیحی نداده است. «امبرتو اکو» در طول عمر خود تنها 5 رمان نوشته است که با نام‌های «اونگ فوکو»، «جزیره روز گذشته»، «بائودولینو»، «مشعل جادویی مکله لوانا» و «گورستان پراگ» به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.  از وی آثار فلسفی هم منتشر شده است.


Page Generated in 0/0060 sec