printlogo


کد خبر: 154013تاریخ: 1394/12/2 00:00
عارف: بیکار نیستم از انگلیسی‌ها اعلام برائت کنم
دختر هاشمی: رسانه‌های انگلیسی چهره بدی ندارند!
روحانی: نیازی به نصیحت غیرایرانی‌ها نداریم

گروه سیاسی: حمایت بی‌بی‌سی از لیست انتخاباتی هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات 7 اسفند باعث شده است فضای عمومی جامعه تبدیل به یک جو
ضد انگلیسی شود و همزمان انتظار عمومی نیز از افراد حاضر در لیست‌های هاشمی، برائت از انگلیس است. به گزارش «وطن امروز» با این حال اما این مطالبه عمومی با واکنش‌های متفاوت مواجه شده است. از یک سو محمدرضا عارف، سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران گفت از بی‌بی‌سی فارسی اعلام برائت نمی‌کند؛ از سوی دیگر فائزه هاشمی، دختر جنجالی رفسنجانی نیز گفت عقیده ندارد رسانه‌های انگلیسی در ایران چهره بدی دارند! در این میان البته حسن روحانی که گفته شده سفیر دولت او در لندن از ساختمان بی‌بی‌سی بازدید کرده است؛ در ادبیاتی نرم گفت نیازی به «نصیحت غیر ایرانی‌ها» ندارد. با این حال اما در سوی دیگر، علما، روحانیون و سیاسیون و همچنین مقامات ارشد نظامی کشور با اشاره به صف‌کشی آشکار میان جریان انقلاب و غیر انقلابی، نسبت به اعلام برائت هاشمی و جریان اصلاحات نسبت به انگلیسی‌ها تاکید کردند. سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت عدم برائت به منزله جرم تلقی خواهد شد.
خواهر مهدی هاشمی چه گفت؟
حمایت و مهندسی انگلیسی‌ها بویژه برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، با شعار نه به آیات جنتی، یزدی و مصباح و با هدف بالا کشیدن لیست هاشمی‌رفسنجانی صورت گرفته است. در این میان اظهارنظر دختر جنجالی هاشمی‌رفسنجانی درباره این موضوع بسیار قابل تامل است. او می‌گوید به اعتقاد او رسانه‌های انگلیسی (بی بی‌سی) در ایران چهره بدی ندارند. وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم که از او پرسید«با توجه به اینکه رسانه‌های خارجی همچون «بی‌بی‌سی» از اصلاح‌طلبان تمجید می‌کنند و چهره بسیار بدی از این رسانه‌‌ها در ذهن مردم وجود دارد، تحلیل شما از این حمایت‌ها چیست؟ و چرا اعلام برائتی از سوی اصلاح‌طلبان صورت نمی‌گیرد»، پاسخ داد من این چیزی که شما می‌گویید را اصلا ندیده‌ام و اعلام برائت از چه چیزی باید صورت بگیرد؟ اینکه می‌گویید چهره بدی [از رسانه‌های بیگانه] وجود دارد را قبول ندارم.این اظهارنظر فائزه هاشمی در حالی است که مراودات و سفرهای پیاپی فرزندان هاشمی به انگلیس همواره منشأ یکی از شائبه‌های مهم درباره آنها بوده است. حضور طولانی مدت مهدی هاشمی در انگلیس یکی از موضوعاتی است که بارها در محافل مهم مورد بررسی قرار گرفته و گزاره‌ها و دیدگاه‌های ویژه‌ای درباره این موضوع مطرح شده است. البته موضع فائزه هاشمی درباره انگلیسی‌ها، با زبان دیگر از سوی محمدرضا عارف، سرلیست ائتلاف اصلاح طلبان، دولت و لاریجانی مطرح شد. محمدرضا عارف در پاسخ به سوالی درباره حمایت رسانه‌های بیگانه همچون بی‌بی‌سی انگلیس از لیست اصلاح‌طلبان و آقای هاشمی، گفت: کی حرف‌های بی‌بی‌سی برای ما مستند بوده است؟ آیا بی‌بی‌سی به‌دنبال خیر و صلاح کشور ماست؟وی در پاسخ به این سوال که چرا بی‌بی‌سی از اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند، تصریح کرد: آنها حرف خودشان را می‌زنند. عارف در پاسخ به این سوال که چرا رسانه‌های بیگانه درباره اصولگرایان از این حرف‌ها نمی‌زنند، گفت: آنها برای ایجاد فتنه و تفرقه این کار را می‌کنند؛ برای اینکه چهره‌های مؤمن، انقلابی و همیشه در صحنه را زیر سوال ببرند و حالا یک عده هم تکلیف شرعی خود می‌دانند که به این امر دامن بزنند. رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که «رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که اگر دشمن از کسی حمایت کرد شما به آن شک بکنید، نظر شما در این باره چیست؟»گفت: قطعاً آقا درست می‌گویند. اگر دشمن بخواهد شیطنت بکند چی؟ یکی از راه‌‌های نفوذ، شیطنت‌کردن و تفرقه انداختن است. البته فرمایش رهبر انقلاب فصل‌الخطاب است و باید همه به آن توجه کنیم. وی در پاسخ به این سوال که «چرا از رسانه‌های بیگانه و بی‌بی‌سی اعلام برائت رسمی نمی‌کنید؟» به این گفته بسنده کرد که «از چه‌چیزی اعلام برائت کنیم؛ من 24ساعته باید از بی‌بی‌سی اعلام برائت رسمی کنم؟ بیکارم؟» درحالی که محمدرضا عارف می‌گوید کار دارد و نمی‌تواند از انگلیسی‌ها اعلام برائت کند؛ حسن روحانی گفت نیازی به «نصیحت غیر ایرانی‌ها» ندارد. روحانی دیروز شنبه در همایش «کارگران، آینده اقتصاد ایران» با اشاره به اینکه مردم به‌فرموده رهبر معظم انقلاب، صاحب کشور هستند، افزود: دولت و مجلس با رأی ملت انتخاب شدند و انتخابات کشور به مردم تعلق دارد، ما نیازی به نصیحت هیچ غیرایرانی نداریم، چرا که مردم ما آگاه و بیدار بوده و مصالح خود را به‌خوبی تشخیص می‌دهند و مطمئناً افراد اصلح را از بین کاندیداها انتخاب خواهند کرد. روحانی در این اظهارنظر تلاش کرد از کلمه انگلیسی‌ها استفاده نکند. او همچنین توطئه و سناریوی انتخاباتی انگلیسی‌ها را با عبارت «توصیه» تعبیر کرد.
برائت نکنند مجرمند!
به‌رغم بی‌توجهی خانواده هاشمی و اصلاح‌طلبان نسبت به مطالبه عمومی برائت از انگلیسی‌ها، اما مقامات و شخصیت‌های نظام معتقدند باید این اعلام برائت صورت گیرد چراکه با ائتلاف و همزبانی جریان هاشمی و اصلاح‌طلبان و انگلیسی‌ها، موضوع حضور این افراد در رقابت‌های سیاسی درون نظام وجاهت ندارد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همین رابطه گفت:‌ آنهایی که آمریکا و انگلیس از آنها حمایت کردند اگر اعلام برائت از آمریکا و انگلیس نکنند مجرمند. سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی طی سخنانی در جمع اساتید و دانشجویان دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی در ارتباط با اقدام زننده انگلیس و آمریکا گفت: یک اتفاق بسیار تلخ و زننده، توسط انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در جریان انتخابات به وجود آمد. اینکه یک بیگانه و یک دشمن خارجی بیاید در انتخابات یک کشور انقلابی، مستقل و با حاکمیت مردمسالارانه اسلامی دخالت بکند، از کاندیدایی حمایت کند یا علیه کاندیدایی نظر بدهد این یک اقدام بی‌شرمانه، توهین به ملت ایران و
ضد استقلال و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. وی ادامه داد: درست است که این اقدام آنها کاری بی‌ارزش و بی‌اثر است، اما همین که دوباره استعمارگران به خود اجازه بدهند بیایند و چنین اقدام وقیحانه و زشتی انجام دهند، این موجب برافروختن خشم انقلابی ملت ایران خواهد شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با دخالت تجاوزگرانه اجانب اظهار داشت: این دخالت، راهبردهای تجاوزگرانه‌ای است که از سوی آمریکا و انگلیس نسبت به ملت و کشور ایران اتخاذ شده و مقامات کشور نباید این را دست‌کم بگیرند. کسانی که آمریکا و انگلیس از آنها حمایت کردند اگر اعلام برائت از آمریکا و انگلیس نکنند مجرمند و در آن توهینی که به ایران شده شریکند و آن اشخاصی که دشمنان با آنها دشمنی و مخالفت می‌کنند، باید آن اشخاص مورد احترام بیشتر ملت ایران قرار بگیرند. امام(ره) برای این ملاک تعیین کردند، فرمودند: هرگاه دیدید دشمنان از شما تعریف کردند معلوم می‌شود عیبی در کار است.

 

سکوت وزارت امور خارجه درباره ماجرای بازدید کاردار ایران از بی‌بی‌سی
دخالت رسانه دولتی انگلیس در انتخابات 7 اسفند در ایران و ارائه تحلیل‌ها و راهکارهایی برای پیروزی ائتلاف هاشمی، اصلاح‌طلبان، دولت و رهروان، موضوعی است که به راحتی می‌تواند از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد پیگیری قرار بگیرد و وزارت امور خارجه با اعتراض یا احضار کاردار انگلیس در ایران، به این دخالت واکنش نشان دهد. با این حال وزارت امور خارجه تاکنون نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده است. البته وزارت امور خارجه نه‌تنها به این موضوع واکنش نشان نداده، بلکه نسبت به خبر بازدید کاردار ایران در لندن از ساختمان بی‌بی‌سی نیز سکوت کرده است! روز پنجشنبه، مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی طی مطلبی نوشت: برخی خبرها می‌گوید سفیر دولت در لندن شخصا سری هم به ساختمان بی‌بی‌سی زده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec