چندیپیش سیدمحمدعلی سیدابریشمی (مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران) و امیرحسین قناتی (مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت) به عنوان 2 عضو جدید هیاتمدیره سایپا معرفی شدند. این 2 نفر جایگزین حسن عموزاده با بیش از 2 دهه تجربه مفید خدمت در گروه سایپا و سیدرضا نوروززاده، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شدهاند. سیدابریشمی، معاون سابق و دوست قدیمی نعمتزاده که چند روز پیش و بدون اعلام عملکرد 2 سال و نیم خود و به بهانه سنگینی کار از سمت معاون وزیر و رئیس سازمان صنایع کوچک استعفا داده بود در اقدامی عجیب به عنوان عضو هیات مدیره گروه سایپا معرفی شد. سیدابریشمی پس از استعفا در پاسخ به این پرسش که چرا از سازمان صنایع کوچک استعفا دادید؟ اظهار داشت: بنده مدت مدیدی است استعفا دادهام که این موضوع به دلیل سنگینی کار بود چراکه مسائل صنایع با مسائل بسیار ریز روبهرو است و بیشتر دلم میخواست نیروهای جوان روی کار بیایند و گوشهای از کار را در دست بگیرند. آیا دوست سالخورده نعمتزاده که توان کار در سازمان صنایع کوچک را نداشته، میتواند گروه سایپا با کوهی از مشکلات را کمک کند؟ طنز تلخ این است که وی جایگزین یک نیروی کمسالتر از خودش شده است. تعدادی از کارگران و کارکنان سایپا در گفتوگو با خبرنگار ما گفتند چرا با وجود اینکه سایپا طبق اصل 44 قانون اساسی خصوصی شده و ما کارکنان و کارگران این شرکت با تحمل میلیاردها ریال زیان، سهامدار اصلی آن هستیم، ولی دوستان وزیر صنعت به هیاتمدیره آن منصوب میشوند. این افراد در حالی عضویت در هیاتمدیره سایپا با حقوق میلیونی را تصاحب کردهاند که به جرأت میتوان گفت حتی یک سهم از سهام سایپا را خریداری نکردهاند. این درحالی است که کارگران سایپا که سهامدار اصلی و اصلیترین زحمتکشان این شرکت هستند در 4 سال گذشته نهتنها یک ریال سود سهام دریافت نکردهاند بلکه بابت ندانمکاری مدیرعامل قبلی و مورد حمایت نعمتزاده و جمالی مدیرعامل فعلی و دوست نعمتزاده، میلیاردها ریال زیان تحمل کردهاند و در آینده هم متحمل خواهند شد.
همین یک رقم درباره دستاورد این مدیران غیرسایپایی کافی است که بدانیم جمالی، مدیرعامل سایپا در مجمع عمومی امسال که در تیرماه برگزار شد برای هر سهم حدود 12 ریال زیان پیشبینی کرد و پس از حدود 6 ماه در گزارش جدید خود که به بورس ارائه کرده این زیان را به 175 ریال به ازای هر سهم افزایش داده است و بهطور حتم تا پایان سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت.
این مشت نمونه خروار ناکارآمدی این مدیران است که گریبان کارگران این مجموعه را گرفته است. مسلما این کارکنان و کارگران هرگز و هرگز نام این دوستان نعمتزاده از جمله مهدی جمالی، مدیرعامل کنونی سایپا، سیدابریشمی، قناتی و نجفیان را تا قبل از گرفتن حکم مدیرعاملی و عضویت در هیات مدیره سایپا نشنیدهاند. پرسش دیگر اینکه بر چه اساسی وزیر صنعت به خودش حق و اجازه میدهد اینگونه با سرمایه هزاران کارگر و سهامدار سایپا بازی کند و اعتبار و آینده آنها را به سقوط و نابودی بکشاند؟ نعمتزاده، وزیر کهنسال باید به کارگران و کارکنان سایپا پاسخ دهد که عملکرد 2 مدیرعامل قبلی و فعلی مورد حمایت وی در زمینه سهم بازار سایپا، ارزش سهام و زیان انباشته و بدهی چند هزار میلیاردی و مونتاژ خودروهای چینی و روشهای زیانبار فروش خودرو از جمله اتو خدمت و... چه بوده است؟ چرا آنان باید تاوان ندانمکاری دوستان ایشان را بدهند؟ و چرا مشکلات فراوان ازجمله کاهش نقدینگی، زیان چندهزار میلیاردی، بدهی چندهزار میلیاردی، کاهش اضافه کار و کاهش خدمات رفاهی باید گریبان کارگران و کارکنان سایپا را بگیرد ولی حقوق چند میلیونی و حق ماموریت و خودروی شرکتی و امتیازات پیدا و پنهان برای هیات مدیره و دوستان نعمتزاده باشد! بیجهت نیست که بسیاری در سایپا میگویند اینجا سایپا است، جایی که همه چیز به نام کارگران ولی به کام دوستان نعمتزاده است.