printlogo


کد خبر: 154087تاریخ: 1394/12/3 00:00
اخبار

سفر وزیر دفاع روسیه به ایران
وزیر دفاع روسیه در سفری اعلام‌نشده بعدازظهر دیروز وارد تهران شد. به گزارش تسنیم، سرگئی شویگو دیروز وارد تهران شد و براساس برنامه‌ریزی‌ها بلافاصله با حسن روحانی دیدار کرد. چهارشنبه هفته گذشته بود که خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از منابع آگاه در این کشور اعلام کرد روسیه نخستین بخش از سامانه دفاع موشکی اس 300 را روز پنجشنبه 29 بهمن به ایران ارسال خواهد کرد. سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز سه‌شنبه هفته پیش با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده بود.

 آتش‌بس در سوریه نیازمند هماهنگی تهران، دمشق و حزب‌الله
 منابع روس خبر دادند اگر قرار باشد در سوریه آتش‌بس صورت گیرد باید با هماهنگی تهران، دمشق و حزب‌الله لبنان انجام شود. به گزارش فارس، منابع روس دیروز یکشنبه در واکنش به خبرهای مبنی بر برقراری آتش‌بس در سوریه اعلام کردند هر گونه آتش‌بس در سوریه باید با هماهنگی مستقیم با تهران، دمشق و حزب‌الله باشد. در همین راستا، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیروز یکشنبه در اردن ضمن طرح مجدد ادعاهای روند انتقال سیاسی در سوریه اعلام کرد طی ساعات آتی می‌تواند در این کشورآتش‌بس برقرار شود. وی همچنین تأکید کرد بزودی «باراک اوباما» و
«ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه برای تکمیل توافق آتش‌بس با یکدیگر مذاکره خواهند کرد. وزیر خارجه آمریکا در پایان اظهار داشت با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه جهت توقف درگیری‌‌ها در سوریه به توافق مشروط رسیده‌اند. در همین راستا، نمایندگان روسیه و آمریکا چند روز پیش در ژنو با یکدیگر دیدار کردند و آنطور که روس‌ها بعداً گزارش دادند، طرفین با هم درباره آتش‌بس در سوریه و همکاری مشترک نظامی در این کشور، با یکدیگر مذاکره کردند. کری و لاوروف نیز با یکدیگر تلفنی مکالمه داشتند و برخی منابع خبری به نقل از مقامات دولتی سوریه اعلام کردند دو طرف نتوانسته‌اند بر سر مکانیسم اعمال آتش‌بس در سوریه به توافق برسند.

نگرانی بی‌بی‌سی از «احتمال افت آرای هاشمی»
بی‌بی‌سی به خاطر احتمال افت آرای هاشمی‌رفسنجانی نسبت به انتخابات دوره قبل مجلس خبرگان رهبری ابراز نگرانی کرد. به گزارش تسنیم، رسانه رژیم سلطنتی انگلیس (بی‌بی‌سی) در مقاله‌ای که دیروز یکشنبه روی خروجی خود قرار داد، مجدداً مساله تبلیغ برای عدم رأی‌آوری آیات جنتی، مصباح و یزدی را پیش کشید. بی‌بی‌سی که هفته گذشته در مقاله‌ دیگری خواستار عدم رأی به این 3 فقیه و به‌جای آن رأی به یکی از فهرست‌های انتخاباتی خبرگان شده بود، در مقاله دیروز خود به بررسی احتمال رخداد  چنین اتفاقی در انتخابات ایران پرداخت. نویسنده این مقاله که به نظر می‌رسد در انتقاد به نابلدی سیاسی نویسنده مقاله پیشین بی‌بی‌سی دست به قلم برده است، ضمن بررسی احتمالات موجود بر مبنای شیوه رأی‌دهی مردم تهران در انتخابات‌های پیشین، رسماً ابراز نگرانی کرده است که دمیدن به چنین مساله‌ای، یعنی اشاره به موضوع حمایت انگلیس از هاشمی رفسنجانی، در تهران ممکن است آرای  هاشمی‌رفسنجانی را کاهش داده و حتی وی را تا رتبه‌های هشتم و نهم راه‌یافتگان به مجلس خبرگان از تهران نیز تنزل دهد. این نویسنده بی‌بی‌سی در این باره می‌نویسد: اگر هاشمی‌رفسنجانی و روحانی نتوانند آرای قابل توجهی از پایگاه رأی محافظه‌کاران به‌دست آورند و تنها حداکثر آرای پایگاه رأی اصلاح‌طلبان را کسب کنند (یعنی 30 درصد)، این احتمال وجود دارد که هاشمی‌رفسنجانی و روحانی در رتبه‌ای پایین‌تر از 8 نفر مشترک 2 لیست قرار گیرند. بی‌بی‌سی سپس اظهار نگرانی می‌کند: اول نشدن هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات خبرگان با توجه به سابقه رأی اول بودن وی در تمام دوران پیشین مجلس خبرگان، می‌تواند ضربه‌ای به اعتبار و جایگاه او در مجلس خبرگان باشد و رتبه پایین او عامل سرکوفت سیاسی و اهرم فشار از طرف مخالفانش در جناح مقابل شود و قدرت مانور و تأثیرگذاری او را در مجلس خبرگان آینده کاهش دهد.


Page Generated in 0/0064 sec