printlogo


کد خبر: 154115تاریخ: 1394/12/4 00:00
گرانی میوه در بازار و محصولاتی که روی دست کشاورزان می‌ماند
نارنگی ۱۱ هزار تومان شد

نارنگی درجه یک با قیمت ۸ تا ۹ هزار تومان در میدان اصلی و ۱۱ هزار تومان در بازار، رکورددار قیمت در مراکز فروش شده است. به گزارش تسنیم، میرمحسن محمدی، رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به افزایش قیمت موز در میدان مرکزی تره‌بار افزود: به دلیل کم‌باری کشورهای بزرگ صادرکننده موز از جمله فیلیپین و افزایش تقاضا و کاهش عرضه قیمت این میوه هم‌اکنون در بازار با افزایش قیمت مواجه است. وی قیمت پیاز را در میدان مرکزی کیلویی 2 هزار تومان و با روندی کاهشی اعلام کرد و گفت: سیب‌زمینی تازه در میدان مرکزی تره‌بار با قیمت 700 تومان و سیب‌زمینی کهنه 400 تومان عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به اینکه علت وجود میوه قاچاق در بازار برخورد نکردن در مبادی ورودی کشور است، افزود: میوه قاچاق در مرز همراه میوه مجوزدار وارد می‌شود. محمودی برخورد با توزیع میوه قاچاق را در بازار بسیار دشوار اعلام کرد.
مبارزه با میوه‌های قاچاق متولی ندارد
در حالی که روز به روز بر حجم عرضه میوه‌های قاچاق افزوده می‌شود معلوم نیست مسؤولیت مبارزه با واردات میوه قاچاق برعهده کدام وزارتخانه، سازمان، ستاد یا ارگان است. اکنون حجم ورود میوه‌های قاچاق به کشور
آن قدر زیاد شده است که به راحتی در هر مغازه‌ای در سطح شهر انواع و اقسام میوه‌های خارجی را می‌توان دید، از طرفی به دنبال واردات بی‌ضابطه شاهد آن هستیم که محصول کشاورزان بعضا روی دست‌شان می‌ماند و می‌گندد! بنابراین با تولید سالانه حدود 16 میلیون تن انواع و اقسام محصولات باغی که کمتر کشوری در دنیا از این موهبت الهی بهره‌مند است؛ لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا هر چه زودتر جلوی واردات قاچاق میوه گرفته شود اما وقتی پای مبارزه با قاچاق واردات به میان می‌آید ظاهرا این موضوع متولی خاصی ندارد، چرا که مسؤولان مدام مبارزه با این مساله را خارج از وظایف خود می‌دانند و آن را وظیفه سازمان و ارگان دیگری می‌دانند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمع‌آوری میوه‌های قاچاق را وظیفه وزارت جهاد عنوان می‌کند و می‌گوید بعد از انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت، در اواخر سال 91 مسؤولیت تنظیم بازار، واردات، بازرگانی، خرید و فروش محصولات کشاورزی از جمله میوه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است. اگرچه وزیر صنعت متولی مبارزه با قاچاق میوه را وزارت جهاد کشاورزی می‌داند، حجتی وزیر جهاد کشاورزی واردات میوه قاچاق را ناشی از نابسامانی در مرزها عنوان می‌کند.
 


Page Generated in 0/0053 sec